6 682 läst · 136 svar
7k läst
136 svar
Thermia calibra eco 8
Låt det vara som det står. Det tycker nog termia är en vettig inställning. Med det får du kb ut på -8, -9 eller så. Men det räcker med att ha övervakning på in. Blir det för stor diff larmar den ändå.K K. L skrev:
Jag tror jag har -6 men kommer inte ihåg och tänker att det finns roligare saker att lägga sin energi på (eller oroa sig för) så jag har inte tänkt kolla heller
Jag funderade mycket på detta i samband med pumpens installation och ett antal år tidigare då jag upphandlade en stor bergvärmeanläggning i en brf men nu ser jag att det verkar funka och jag har legat på 10500 kWh totalförbrukning 2 år i rad (150+35 m2 villa från 1914 i Stockholm) , så det finns inget ekonomiskt incitament att göra någonting. Har jag otur får jag väl göra nåt, men det är nog mer ekonomiskt att isolera vinden (och på det sättet minska energiuttaget ur brunnen) än att borra mera brunn.
Sen kan man ju ha mer problem med att man tex inte får upp inomhus tempen m,m? Just för att borrhålet är för klent! Och då spelar nog inte kostnaden att borra så stor roll.. onödig stress?N nb. skrev:Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
I litteratur kring energibrunnar nämns det inte heller som någon direkt fara.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
Men att du inte får upp inomhustempen har ju inget med borrhålet att göra. Pumpen har en elpatron om energin ur borrhålet inte räcker. Blir det fortfarande inte varmt kommer det inte bli varmt oavsett borrhål, då behöver du kika på din radiatorkrets, framledningstemperatur, flöde etc. Från tidigare i trden har jag fått för mig att du ställt ned inomhustempen?sebbe_j skrev:
Borrhålet handlar om ekonomi, verkningsgrad på pumpen och hur mycket elspets.
N nb. skrev:
Och du tror inte man har problem om expanskörlet fylls upp hela tiden?N nb. skrev:Låt det vara som det står. Det tycker nog termia är en vettig inställning. Med det får du kb ut på -8, -9 eller så. Men det räcker med att ha övervakning på in. Blir det för stor diff larmar den ändå.
Jag tror jag har -6 men kommer inte ihåg och tänker att det finns roligare saker att lägga sin energi på (eller oroa sig för) så jag har inte tänkt kolla heller
Jag funderade mycket på detta i samband med pumpens installation och ett antal år tidigare då jag upphandlade en stor bergvärmeanläggning i en brf men nu ser jag att det verkar funka och jag har legat på 10500 kWh totalförbrukning 2 år i rad (150+35 m2 villa från 1914 i Stockholm) , så det finns inget ekonomiskt incitament att göra någonting. Har jag otur får jag väl göra nåt, men det är nog mer ekonomiskt att isolera vinden (och på det sättet minska energiuttaget ur brunnen) än att borra mera brunn.
N nb. skrev:Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
I litteratur kring energibrunnar nämns det inte heller som någon direkt fara.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
Jag bor i Norrland inte i södern! Klart borrhålet spelar roll hur mkt inomhus temp m.m du kan ställa in på!N nb. skrev:Men att du inte får upp inomhustempen har ju inget med borrhålet att göra. Pumpen har en elpatron om energin ur borrhålet inte räcker. Blir det fortfarande inte varmt kommer det inte bli varmt oavsett borrhål, då behöver du kika på din radiatorkrets, framledningstemperatur, flöde etc. Från tidigare i trden har jag fått för mig att du ställt ned inomhustempen?
Borrhålet handlar om ekonomi, verkningsgrad på pumpen och hur mycket elspets.
Tackar för svaret, gjorde så som du har det, jag satte det på -6N nb. skrev:Låt det vara som det står. Det tycker nog termia är en vettig inställning. Med det får du kb ut på -8, -9 eller så. Men det räcker med att ha övervakning på in. Blir det för stor diff larmar den ändå.
Jag tror jag har -6 men kommer inte ihåg och tänker att det finns roligare saker att lägga sin energi på (eller oroa sig för) så jag har inte tänkt kolla heller
Jag funderade mycket på detta i samband med pumpens installation och ett antal år tidigare då jag upphandlade en stor bergvärmeanläggning i en brf men nu ser jag att det verkar funka och jag har legat på 10500 kWh totalförbrukning 2 år i rad (150+35 m2 villa från 1914 i Stockholm) , så det finns inget ekonomiskt incitament att göra någonting. Har jag otur får jag väl göra nåt, men det är nog mer ekonomiskt att isolera vinden (och på det sättet minska energiuttaget ur brunnen) än att borra mera brunn.
Funkar det gradantalet för dig så kan jag väl ha det likadant antar jag.🤔
Vad har du borrhålsövervakningen inställd på? -5, -6 grader in? Kör på det och låt elspetsen gå på automatik och allt annat också. Kolla att elspetsen kan gå på alla 3 steg (om nu värmeumpen är avsäkrad så att det går). Jag har för mig min har 3, 6, 3+6=9.sebbe_j skrev:
Jag har aldrig intresserat mig för vad expansionskärlet på kalla sidan gör, varken på min anläggning eller större anläggningar jag haft hand om. Enda i en anläggning där nivån sjönk, där hade vi läckage, men inte i brunnen utan i pumpen. Då behövde man fylla på. Expansionskärlet har en övertrycksventil. Den är till för att ta hand om när det blir för högt tryck i kretsen, annars behöver du inte bry dig om det.
Om ditt hus har ett värmebehov på säg 15 kW när det är -20 kan du ha 5 kW från borrhålet och 10 kW från elspetsen eller 10 kW från borrhålet och 5 kW från elspetsen. Men blir det inte varmt är i grunden något annat som du behöver kolla på med. T.ex. för låg inställning på framledningstemperaturen. Den rumstemperaturen som står i displayen på pumpen har ju ingenting med rumstemperaturen att göra utan styr en förinställd kurva för framledningstemperaturen för ett standardhus. Det är mycket sannolikt att du behöver justera den så att du har högre framledningstemperatur.
Redigerat:
Min pump kommer inte upp i framledning och expantionskärlwt fylls som sagt upp hela tiden? Jag har -5 inställt på inkommande och -8 på utgåendeN nb. skrev:Vad har du borrhålsövervakningen inställd på? -5, -6 grader in? Kör på det och låt elspetsen gå på automatik och allt annat också.
Jag har aldrig intresserat mig för vad expansionskärlet på kalla sidan gör, varken på min anläggning eller större anläggningar jag haft hand om. Enda i en anläggning där nivån sjönk, där hade vi läckage, men inte i brunnen utan i pumpen. Då behövde man fylla på. Expansionskärlet har en övertrycksventil. Den är till för att ta hand om när det blir för högt tryck i kretsen, annars behöver du inte bry dig om det.
Om ditt hus har ett värmebehov på säg 15 kW när det är -20 kan du ha 5 kW från borrhålet och 10 kW från elspetsen eller 10 kW från borrhålet och 5 kW från elspetsen. Men blir det inte varmt är i grunden något annat som du behöver kolla på med. T.ex. för låg inställning på framledningstemperaturen. Den rumstemperaturen som står i displayen på pumpen har ju ingenting med rumstemperaturen att göra utan styr en förinställd kurva för framledningstemperaturen för ett standardhus. Det är mycket sannolikt att du behöver justera den så att du har högre framledningstemperatur.
Du kan stänga av övervakningen på utgående, för den ger sig utifrån inkommande och larm på för stor diff.sebbe_j skrev:
Har du några begränsningar på elpatronen?
Vid viken yttemperatur kör pumpen utan att elspetsen går in? De siffror som du kopierade in med ca 4 kwh/h visar att det nog inte är mycket tillsats på.
Om kompressorn går på max borde den dra ca 3 kWh/h (+ din hushållsel) (Kompressorn är på 2,8 kW och 0,1 kW cirkpumpar)
Tillsatsen är på 2/4/6 kW.
Så om pumpen går fullt, med all tillsats, trots litet hål, kommer du dra kring 9 kWh/h per timme, + hushållsel. Om det är kallt med de siffror du visar är det för att tillsatsen är avstängd, begränsat till steg 1 eller något annat knas.
Det andra siffrorna skulle kunna visa är att den bara går på tillsats steg 2 men att kompressorn inte går alls, men det verkar osannolikt? Dessutom skulle hushållselen då vara nära 0, så det känns inte helt sannolikt?
Detta behöver du få kläm på först, sedan kan du avgöra lönsamheten i att borra.
Nej om pumpen går går den aldrig på mer än steg 2 på elpatron vilket är 4 kwh… ja den begränsar ju på brine ut? Eftersom den går ner mot -6 så går övervakningen inN nb. skrev:Du kan stänga av övervakningen på utgående, för den ger sig utifrån inkommande och larm på för stor diff.
Har du några begränsningar på elpatronen?
Vid viken yttemperatur kör pumpen utan att elspetsen går in? De siffror som du kopierade in med ca 4 kwh/h visar att det nog inte är mycket tillsats på.
Om kompressorn går på max borde den dra ca 3 kWh/h (+ din hushållsel) (Kompressorn är på 2,8 kW och 0,1 kW cirkpumpar)
Tillsatsen är på 2/4/6 kW.
Så om pumpen går fullt, med all tillsats, trots litet hål, kommer du dra kring 9 kWh/h per timme, + hushållsel. Om det är kallt med de siffror du visar är det för att tillsatsen är avstängd, begränsat till steg 1 eller något annat knas.
Det andra siffrorna skulle kunna visa är att den bara går på tillsats steg 2 men att kompressorn inte går alls, men det verkar osannolikt? Dessutom skulle hushållselen då vara nära 0, så det känns inte helt sannolikt?
Detta behöver du få kläm på först, sedan kan du avgöra lönsamheten i att borra.
Som ja säger.. jag får dålig fart på framledningen, får ett brine kärl som fylls upp, brine ut temperaturen sticker iväg rejält? Vad är det som inte säger att jag måste borra ett hål till? Låter ju nästan som givet att jag har för klent borrhål som inte kan levereraN nb. skrev:Du kan stänga av övervakningen på utgående, för den ger sig utifrån inkommande och larm på för stor diff.
Har du några begränsningar på elpatronen?
Vid viken yttemperatur kör pumpen utan att elspetsen går in? De siffror som du kopierade in med ca 4 kwh/h visar att det nog inte är mycket tillsats på.
Om kompressorn går på max borde den dra ca 3 kWh/h (+ din hushållsel) (Kompressorn är på 2,8 kW och 0,1 kW cirkpumpar)
Tillsatsen är på 2/4/6 kW.
Så om pumpen går fullt, med all tillsats, trots litet hål, kommer du dra kring 9 kWh/h per timme, + hushållsel. Om det är kallt med de siffror du visar är det för att tillsatsen är avstängd, begränsat till steg 1 eller något annat knas.
Det andra siffrorna skulle kunna visa är att den bara går på tillsats steg 2 men att kompressorn inte går alls, men det verkar osannolikt? Dessutom skulle hushållselen då vara nära 0, så det känns inte helt sannolikt?
Detta behöver du få kläm på först, sedan kan du avgöra lönsamheten i att borra.
Ja, om du vill borra att hål till och tror att det är lösningen står det dig fritt att göra det!sebbe_j skrev:
Känns som man blir dumförklarad och du inte tror hålet är problemet? Ska förklara mina förutsättningar… 95kvm boyta fast med källare bor i Dorotea Västerbotten 127 meter hål 36 meter av dom är foderrörN nb. skrev:
Jag har skrivit min syn kring hur du ska analysera problemet med din värme innan du borrar och du har en annan syn och jag har ingen anledning att övertyga dig om något utan det får du avgöra själv.sebbe_j skrev:
Jo men att kärlet fylls upp då? När det är kallt ut fyller den ju nästan halva kärlet i ett svep? Så du tycker jag enbart ska köra övervakningen inkommande brinen?N nb. skrev:
Att kärlet fylls direkt till häften, akn bero på att KB pumpen ut, sitter före kärlet på samma rör. Då hålet är fruset, så blir det ett mottryck som måste ta vägen någonstans och det böir till kärlet, luften i det trycks ihop.sebbe_j skrev:
Sen ett hål på 127 meter, under förutsättning att foderröret är fyllt med vatten, ger inte mer än ca 4,5 kW ,är lika med ca 35 W/meter, ( som tumregel 35 W max ) om man räknar på det och blir då ca 6 kW effekt på VP. Är hålet bara fyllt med 100 meter vatten blir det inte mycket kvar i hålet, bara 3,5 kW + kompressor. VP blir väldigt klen, ca 5 kW avgiven effekt, detta är vid noll KB ut och ca + 3 in. Är det så kallt att det blir is i hålet. sjunker effekten på VP drastiskt
Kan du lysa ner i hålet och se om det är is, eller släppa ner en tyngd med ett kastspö eller tunn lina och märka om det tar stopp på vägen ner.