11 307 läst · 168 svar
11k läst
168 svar
Thermia calibra eco 8
Jag bor som sagt högt upp i Sverige och vi har en massa snö.. Så du menar också att ett till borrhål skulle göra susen för min del?J jonaserik skrev:Att kärlet fylls direkt till häften, akn bero på att KB pumpen ut, sitter före kärlet på samma rör. Då hålet är fruset, så blir det ett mottryck som måste ta vägen någonstans och det böir till kärlet, luften i det trycks ihop.
Sen ett hål på 127 meter, under förutsättning att foderröret är fyllt med vatten, ger inte mer än ca 4,5 kW ,är lika med ca 35 W/meter, ( som tumregel 35 W max ) om man räknar på det och blir då ca 6 kW effekt på VP. Är hålet bara fyllt med 100 meter vatten blir det inte mycket kvar i hålet, bara 3,5 kW + kompressor. VP blir väldigt klen, ca 5 kW avgiven effekt, detta är vid noll KB ut och ca + 3 in. Är det så kallt att det blir is i hålet. sjunker effekten på VP drastiskt
Kan du lysa ner i hålet och se om det är is, eller släppa ner en tyngd med ett kastspö eller tunn lina och märka om det tar stopp på vägen ner.
Jepp ,just nu är ditt hål alldles för klent, beräkning på hål och då är den delen med vatten som ska räknas, kallas aktivt hål. Så att gå över ca 35 W/meter är inte bra. Gärna mycket mindre, max ca mellan 25 - 3 0 W/meter är skapligt. Sen vad händer om din VP ger upp och alla installatörer börjar tala om en större i dag.sebbe_j skrev:
Katastrof blir det, oavset allas tal om inverters som ska dra ner på effekten när KB blir för kall och med temp på värmen behövs. En sådan VP får jobba ihjäl sig.
Räkna själv så här. VP effekt dividerat med 3 , gånger 2 , så får du det som VP ska hämta från hålet i kW. och kW dividerat med meter hål, så är du sanningen närmast på meter hål.
Om man borrar ett hål till, så kommer dom att hämta olika värme från hålen. Då ska båda hålens slangar gå in i huset och där ska finnas någon form av strypventiler. Det är inte så att det är flödet som är viktigt, det är tempen på dom som ska vara ungefär lika. Så att avsätta påstick för termometrar på inkommande är inte fel.
det duger med vanliga inne/ute termometrar för ca 80 kr styck och där svansen som ska vara ute, sätt i ett dykrör som är bäst. Det kommer inte att bli exakt värde, men en hint om hur tempen är i respektive hål in. Har själv 3 st 100 meters till en dum VP, ON/OFF, utan en massa lullull i ( elektronik ) på 9 kW och har alltid min plus 4 C in, oavsett gångtid på VP.
Hänger du med.
Hänger du med i detta.
Ah! Kommer funka bra för min del då om jag borrar ett 180-200 meter hål till och kollar samman med mitt gamla på 127 meter? Just nu har jag borrhålsövervakningen igång så ger lite mer patron för mig men avlastar håletJ jonaserik skrev:Jepp ,just nu är ditt hål alldles för klent, beräkning på hål och då är den delen med vatten som ska räknas, kallas aktivt hål. Så att gå över ca 35 W/meter är inte bra. Gärna mycket mindre, max ca mellan 25 - 3 0 W/meter är skapligt. Sen vad händer om din VP ger upp och alla installatörer börjar tala om en större i dag.
Katastrof blir det, oavset allas tal om inverters som ska dra ner på effekten när KB blir för kall och med temp på värmen behövs. En sådan VP får jobba ihjäl sig.
Räkna själv så här. VP effekt dividerat med 3 , gånger 2 , så får du det som VP ska hämta från hålet i kW. och kW dividerat med meter hål, så är du sanningen närmast på meter hål.
Om man borrar ett hål till, så kommer dom att hämta olika värme från hålen. Då ska båda hålens slangar gå in i huset och där ska finnas någon form av strypventiler. Det är inte så att det är flödet som är viktigt, det är tempen på dom som ska vara ungefär lika. Så att avsätta påstick för termometrar på inkommande är inte fel.
det duger med vanliga inne/ute termometrar för ca 80 kr styck och där svansen som ska vara ute, sätt i ett dykrör som är bäst. Det kommer inte att bli exakt värde, men en hint om hur tempen är i respektive hål in. Har själv 3 st 100 meters till en dum VP, ON/OFF, utan en massa lullull i ( elektronik ) på 9 kW och har alltid min plus 4 C in, oavsett gångtid på VP.
Hänger du med.
Hänger du med i detta.
Klara du dig med 10 kW:s VP, du har nu en 8 kW , så kommer det att bli en bra verkningsgrad med ca 300 meter hål. För vid 300 hål så kan du ha en 12 kW, då det inte går över ca 26 watt per meter. Och en 10 kW blir det ca 21 Watt meter, är förträfliga värden. Tänk bara på kopplingen ihop med det gammla hålet, på insidan huset ska det vara.sebbe_j skrev:
Vadå klarar dig med 10kw vp! Jag har ju en Thermia calibra eco 8??J jonaserik skrev:Klara du dig med 10 kW:s VP, du har nu en 8 kW , så kommer det att bli en bra verkningsgrad med ca 300 meter hål. För vid 300 hål så kan du ha en 12 kW, då det inte går över ca 26 watt per meter. Och en 10 kW blir det ca 21 Watt meter, är förträfliga värden. Tänk bara på kopplingen ihop med det gammla hålet, på insidan huset ska det vara.
Monterade ju in min Thermia calibra eco 8 i marsJ jonaserik skrev:Klara du dig med 10 kW:s VP, du har nu en 8 kW , så kommer det att bli en bra verkningsgrad med ca 300 meter hål. För vid 300 hål så kan du ha en 12 kW, då det inte går över ca 26 watt per meter. Och en 10 kW blir det ca 21 Watt meter, är förträfliga värden. Tänk bara på kopplingen ihop med det gammla hålet, på insidan huset ska det vara.
Det var bara ett exmpel på vad som kan vara i kraft på en VP, inget annat. Är den du nu har fullt tillräcklig för att hålla huset varmt och ev VV. Så blir det ytterligare plus på verkningsgraden, varmare KB bättre effekt på VP. Så för det mesta med installatörer, så vill dom nästan stoppa in en som är ett snäpp kraftigare. Och har du så mycket hål, så är sanolikheten att dom säger. "" Med så mycket hål så blir det bra med en sådan här. "" Mera pengar för dom.sebbe_j skrev:
Ah precis! Min 8a blir nå braJ jonaserik skrev:Det var bara ett exmpel på vad som kan vara i kraft på en VP, inget annat. Är den du nu har fullt tillräcklig för att hålla huset varmt och ev VV. Så blir det ytterligare plus på verkningsgraden, varmare KB bättre effekt på VP. Så för det mesta med installatörer, så vill dom nästan stoppa in en som är ett snäpp kraftigare. Och har du så mycket hål, så är sanolikheten att dom säger. "" Med så mycket hål så blir det bra med en sådan här. "" Mera pengar för dom.
bästa kommentar jag läst å länge. Jag har nojjat ihjäl mig på dessa diffar o tempar o skit sen våran calibra 8 installerades i april. ( vi har haft ett rent helvete med installationen då firman gjort fel...har lite skit kvar som ska åtgärdas innan huset blir tyst tyvärr..MEN oron över frysning o lite nivåökning i kärlet har gett mig magsår tills jag läste denna kommentar. )N nb. skrev:Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
I litteratur kring energibrunnar nämns det inte heller som någon direkt fara.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
det där stämmer nog dock inte med verkligenheten.. jag har haft problem hela vintern med stigande kärl och att brine ut sticker iväg som fan! Min har gått mkt på elpatronmia.g skrev:
bästa kommentar jag läst å länge. Jag har nojjat ihjäl mig på dessa diffar o tempar o skit sen våran calibra 8 installerades i april. ( vi har haft ett rent helvete med installationen då firman gjort fel...har lite skit kvar som ska åtgärdas innan huset blir tyst tyvärr..MEN oron över frysning o lite nivåökning i kärlet har gett mig magsår tills jag läste denna kommentar. )
Vad är felet med din installation? Mvhmia.g skrev:
bästa kommentar jag läst å länge. Jag har nojjat ihjäl mig på dessa diffar o tempar o skit sen våran calibra 8 installerades i april. ( vi har haft ett rent helvete med installationen då firman gjort fel...har lite skit kvar som ska åtgärdas innan huset blir tyst tyvärr..MEN oron över frysning o lite nivåökning i kärlet har gett mig magsår tills jag läste denna kommentar. )
bästa kommentar jag läst å länge. Jag har nojjat ihjäl mig på dessa diffar o tempar o skit sen våran calibra 8 installerades i april. ( vi har haft ett rent helvete med installationen då firman gjort fel...har lite skit kvar som ska åtgärdas innan huset blir tyst tyvärr..MEN oron över frysning o lite nivåökning i kärlet har gett mig magsår tills jag läste denna kommentar. )N nb. skrev:Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
I litteratur kring energibrunnar nämns det inte heller som någon direkt fara.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
installlatörerna satte rör på fel plats, missade att kärlen var trasiga,( de gamla från 2006 som man normalt byter vid en nyinstallation av ny pump vi bytte i april förra året, har likadan pump som du nu) de bytte ut kompressor o cirkpump utan o ens kolla hur det låg till med de gamla kärlen bytte bara rakt av helt nya grejer, klantigt åtdragna rör gjorde att ventiler pajade o fick bytas...TIO ggr har firman vart här på 10 månader..även thermia själva har vrit här o kollat varför den beter sig skumt o låter satan...men missade att rören satt på fel plats...Har en vän som är kyltekniker som kom hit o fick visa firman hur det ska vara....JA jag är arg....haha. Idag satte de dit hela ventiler och drog ner cirkpump till 50 procent. Tjutet i huset återstår tyvärr..radiatorer o allt e luftade o genomgångna. Blir galen snart. våran förra Nibe va tyst som en mus.sebbe_j skrev:
Bara ljudet som e problem? Vad har du för brine temp och så? Hur djupt hål?mia.g skrev:
installlatörerna satte rör på fel plats, missade att kärlen var trasiga,( de gamla från 2006 som man normalt byter vid en nyinstallation av ny pump vi bytte i april förra året, har likadan pump som du nu) de bytte ut kompressor o cirkpump utan o ens kolla hur det låg till med de gamla kärlen bytte bara rakt av helt nya grejer, klantigt åtdragna rör gjorde att ventiler pajade o fick bytas...TIO ggr har firman vart här på 10 månader..även thermia själva har vrit här o kollat varför den beter sig skumt o låter satan...men missade att rören satt på fel plats...Har en vän som är kyltekniker som kom hit o fick visa firman hur det ska vara....JA jag är arg....haha. Idag satte de dit hela ventiler och drog ner cirkpump till 50 procent. Tjutet i huset återstår tyvärr..radiatorer o allt e luftade o genomgångna. Blir galen snart. våran förra Nibe va tyst som en mus.