11 307 läst · 168 svar
11k läst
168 svar
Thermia calibra eco 8
flex först. sen koppar. Niben hade enbart koppar. inte ett enda ljudproblem. det var dock en 6a med on/off inte som denna iverterstyrda. hade jag fått välja hade jag valt en likadan nu. men den paja 18 år gammal så inte värt o lagaJ jonaserik skrev:
Då är det som vanligt då. Med en inverter, där kompressorn ska gå med olika varv, så uppkommer det på något/ra varvtal en interferens som skapar resonas med något. Och vad är svårt att veta, som mallar med just en viss del av systemets delar. Kan gå att utröna om man tar tag i rör och annat och trycker på dom, när resonansen/ljudet hörs. På en ren ON/OFF så är det inte någon resonans, utan tuffar bara på i de flesta fall till 95 %.mia.g skrev:
Det där med stigande kärl, om jag minns rätt nu, berodde inte det på att kärlet satt på utgående "rör"sebbe_j skrev:
Om du ändrar och sätter det på rätt sida av pumpen blir det inte bättre då?
Bara min ovetenskapliga fundering.
Som klämmer ihop slangarna dom första 10 metrarna om det blir riktigt kall KB. Nere i hålet så är det inte fruset. Nära plus eler någon/ra minus kan nog komma från botten, men ska passera en ispropp och kyls ner. Det enda som kan vara för att inte ett plastkärl ska fyllas till max är nog ett större kärl som kan ta variationerna på volymen. Kan med fördel kopplas bara rakt på någon av slangarna, brukar vara något som kallas påfyllnadskoppel med ventiler på. Förtryck ca 0,3 bar då.sebbe_j skrev:
Ja? Liks frysning det handlar om:. Mitt beter sig så att det ökar i kärlet och sen sticker min kb ut ivägJ jonaserik skrev:Som klämmer ihop slangarna dom första 10 metrarna om det blir riktigt kall KB. Nere i hålet så är det inte fruset. Nära plus eler någon/ra minus kan nog komma från botten, men ska passera en ispropp och kyls ner. Det enda som kan vara för att inte ett plastkärl ska fyllas till max är nog ett större kärl som kan ta variationerna på volymen. Kan med fördel kopplas bara rakt på någon av slangarna, brukar vara något som kallas påfyllnadskoppel med ventiler på. Förtryck ca 0,3 bar då.
ljudet hörs heeeeeela tiden. en lågfrekvent tjut. ett tag sov jag i uterummet för det inte gick o vara i huset. jag jobbar natt så de nätter jag jobbar får jag vila hjärnan hemifrån. Vi är sjukt nära på o köpa ny bergvärme ...fast den bara är 10 månader gammal. Vi har testat ALLT. rörisar, kyltekniker, thermia o firman vi köpte bergvärmen ifrån har vart här o kollat. tjutet består. det är vidrigt. mina hundar reagerar på det emellanåt.J jonaserik skrev:Då är det som vanligt då. Med en inverter, där kompressorn ska gå med olika varv, så uppkommer det på något/ra varvtal en interferens som skapar resonas med något. Och vad är svårt att veta, som mallar med just en viss del av systemets delar. Kan gå att utröna om man tar tag i rör och annat och trycker på dom, när resonansen/ljudet hörs. På en ren ON/OFF så är det inte någon resonans, utan tuffar bara på i de flesta fall till 95 %.
Ut genom någon säkerhetventil då. Finns inte plats för volymen i kärlet då. Bara ett större kärl som kopplas paralellt kan åtgärda det. Och kan kopplas på var som helst. Minst 20 liter bör det vara och med 0,3 bar förtryck så rymmer det nog minst 10 liter, plastkärlen är på 5 litersebbe_j skrev:
På vilken breddgrad bor du.mia.g skrev:
ljudet hörs heeeeeela tiden. en lågfrekvent tjut. ett tag sov jag i uterummet för det inte gick o vara i huset. jag jobbar natt så de nätter jag jobbar får jag vila hjärnan hemifrån. Vi är sjukt nära på o köpa ny bergvärme ...fast den bara är 10 månader gammal. Vi har testat ALLT. rörisar, kyltekniker, thermia o firman vi köpte bergvärmen ifrån har vart här o kollat. tjutet består. det är vidrigt. mina hundar reagerar på det emellanåt.
östergötland. som sagt inga problem med värme eller vattenknas. sjuuukt påfrestande tjut som efter alla möjliga moment finns kvar. vi hade vibrationsproblem ett tag vid varmvattenladdning men det löste sig...fråga mig inte hur.J jonaserik skrev:
Kompressorn är bytt, cirkpump är bytt. alla kärl är bytta, alla ventiler..idag..är bytta. som ett sånt där ljud man utrotar möss med typ.....😅😅 ..kan inte annat än o skratta åt det..är så galet less o inte få sömn ordentligt.
Vad är det för ljud, som ett något skrikande. Om du öpnnar frontplåten och lyssnar. Om det är en inverter så kan det det vara inverten som ger ifrån sig ett ljud. Den ska då göra om spänningen/frekvens och kan surra betänkligt. har varit på sådana som skriker betänkligt, men suttit en en källare på en betongvägg. Då forplantas inte ljud iväg någonstans.
Vad har dom s.k exsperterna sagt.
invertern skriker så det skär i öronen om man öppnar plåten. men detta ljud som hörs uppe i huset säger dom e från elementen. de isolerade invertern med biltemagrejer..men hjälpte inte ett dugg. gick ner o öppnade huven nu, de skulle isolerat rör o sånt men det droppar brinevätska o massor av kondens inne i maskin...iiigen. de va här idag som senast....J jonaserik skrev:Vad är det för ljud, som ett något skrikande. Om du öpnnar frontplåten och lyssnar. Om det är en inverter så kan det det vara inverten som ger ifrån sig ett ljud. Den ska då göra om spänningen/frekvens och kan surra betänkligt. har varit på sådana som skriker betänkligt, men suttit en en källare på en betongvägg. Då forplantas inte ljud iväg någonstans.
Droppar ? Luktar det sprit då eller bara kondens. Massor med kondens, dåligt isolerat, all svart ( armaflex ) ska limmas tajt på alla ställen, inga glipor där luft kan komma till. Nu finns det bara en sak kvar i det hela vad jag kan tänka mig. Är att ställa upp alla termostater på max och sänka farten på cirkpumpen. Då blir flödet mindre genom ventilerna på element, Och kanske ställa ner kurvan på VP lite. Det kan susa rätt bra i sådana ventiler. Nu vet jag inte hur det är med farten på cirken, styrs den från datorn ( bara skit i mina ören ) den ska snurra med konstant fart. I menyn så brukar det vara, att man kan bocka av auto och sätta en fart i % på den. Man får prova med tex. 50 % och se vad det ger.
alla termostater är på max. cirkpump på 45%. japp droppar och luktar sprit. TROTS att jag sagt till om det o TROTS att de vart här o skulle täta..enorm kondens samt droppar sprit. klämde på röret o då får man spritlukt av vätskan i handenJ jonaserik skrev:Droppar ? Luktar det sprit då eller bara kondens. Massor med kondens, dåligt isolerat, all svart ( armaflex ) ska limmas tajt på alla ställen, inga glipor där luft kan komma till. Nu finns det bara en sak kvar i det hela vad jag kan tänka mig. Är att ställa upp alla termostater på max och sänka farten på cirkpumpen. Då blir flödet mindre genom ventilerna på element, Och kanske ställa ner kurvan på VP lite. Det kan susa rätt bra i sådana ventiler. Nu vet jag inte hur det är med farten på cirken, styrs den från datorn ( bara skit i mina ören ) den ska snurra med konstant fart. I menyn så brukar det vara, att man kan bocka av auto och sätta en fart i % på den. Man får prova med tex. 50 % och se vad det ger.