6 577 läst · 133 svar
7k läst
133 svar
Thermia calibra eco 8
Såhär ser det ut nu. Vid nyårs köldknäppen på 20 minusgrader så steg nivåkärlet till topp och har sedan dess stannat där.A AndersS skrev:
Pumpen som sagt installerad november 2021.
Ungefär sådär har jag med! Men du har ju inga elpatronstimmar? Är din borrhålsövervakning aktiverad? Hur stort hus har du?J JeppeHus skrev:Såhär ser det ut nu. Vid nyårs köldknäppen på 20 minusgrader så steg nivåkärlet till topp och har sedan dess stannat där.
Pumpen som sagt installerad p
J JeppeHus skrev:
Har fortfarande inte hört något från borraren.. min går väldigt mkt på elpatron nu då borrhålsövervakningen går i hela tidenJ JeppeHus skrev:
Om kärlet fylls, så är det nog utan att skriva gubben på väggen, is i hålet och klämmer ihop slamgarna och då finns ingen annan väg för KB att gå än till kärlet.sebbe_j skrev:
Ja? Det förstår jag med.. därför har jag satt ner övervakningen och tar mer el .. men sjukt drygt att ha det på de här viset tyvärrJ jonaserik skrev:
Om kärlet är inbyggt tokigt, svårt akomma åt. Så går det att om plats finns, sätta det var som helst på ett rör ( helst på returen Svalare ) Så har du en kranventil, kanske för avtappning av huset, så år det att koppla på en såda. Då har det ingen betydelse om det andra är felaktigt. Går att koppla ihop med slangar. räcker med 15 mm, det är bara tryckutjämning. Det är inget flöde som ska gå där.sebbe_j skrev:
Vad pratar du om nu? Förstår ingentingJ jonaserik skrev:Om kärlet är inbyggt tokigt, svårt akomma åt. Så går det att om plats finns, sätta det var som helst på ett rör ( helst på returen Svalare ) Så har du en kranventil, kanske för avtappning av huset, så år det att koppla på en såda. Då har det ingen betydelse om det andra är felaktigt. Går att koppla ihop med slangar. räcker med 15 mm, det är bara tryckutjämning. Det är inget flöde som ska gå där.
Lite oklart exakt hur mycket den gått sedan nyår... Var faktiskt nere nu och kikade på nivåkärlet. Det har sjunkit några centimeter nu. Måste ha skett idag. Temperaturerna ute har ju stabiliserat sig lite iallafall.. Upplever ju inte att det inte fungerar, värmer huset gör det. men jag antar att effekten på hålet är allt utom optimal. Men man blir ju orolig hur det blir om jag står inför längre perioder med 20 minusgrader. Vintern är ju inte över.sebbe_j skrev:
85m2 hus med uppvärmd källare på samma storlek och 55m2 varmgarage.
Vet inte hur jag kollar borrhålsövervakning?
Logga in med koden 718293 på hänglåset och gå på inställningar och köldbärare övervakning.. den verkar inte vara aktiverad för dig eftersom de inte ser ut som du har många timmar på elpatronJ JeppeHus skrev:Lite oklart exakt hur mycket den gått sedan nyår... Var faktiskt nere nu och kikade på nivåkärlet. Det har sjunkit några centimeter nu. Måste ha skett idag. Temperaturerna ute har ju stabiliserat sig lite iallafall.. Upplever ju inte att det inte fungerar, värmer huset gör det. men jag antar att effekten på hålet är allt utom optimal. Men man blir ju orolig hur det blir om jag står inför längre perioder med 20 minusgrader. Vintern är ju inte över.
Min pump går flera timmar om dan på elpatron nu.. jag har 127 meter borrhål och 95 kvm boytaJ JeppeHus skrev:Lite oklart exakt hur mycket den gått sedan nyår... Var faktiskt nere nu och kikade på nivåkärlet. Det har sjunkit några centimeter nu. Måste ha skett idag. Temperaturerna ute har ju stabiliserat sig lite iallafall.. Upplever ju inte att det inte fungerar, värmer huset gör det. men jag antar att effekten på hålet är allt utom optimal. Men man blir ju orolig hur det blir om jag står inför längre perioder med 20 minusgrader. Vintern är ju inte över.