A AndersS skrev:
Vad har du för temp in och ut?
Och hur mycket ts-el?
Såhär ser det ut nu. Vid nyårs köldknäppen på 20 minusgrader så steg nivåkärlet till topp och har sedan dess stannat där.
Pumpen som sagt installerad november 2021.

• Listar temperaturer och drifttider för olika delar av värmesystemet inklusive framledning, returledning och tillsatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde fråga var i landet.
Men du närmar dig låga nivåer, men beror på Trelleborg eller Kiruna.

A AndersS skrev:
Glömde fråga var i landet.
Men du närmar dig låga nivåer, men beror på Trelleborg eller Kiruna.
Värmland. Så inte värst högt upp i landet.

J JeppeHus skrev:
Värmland. Så inte värst högt upp i landet.
Värmlingar här forumet vet bäst utifrån normal utomhustemp vintertid. Låter dem svara.

J JeppeHus skrev:
Såhär ser det ut nu. Vid nyårs köldknäppen på 20 minusgrader så steg nivåkärlet till topp och har sedan dess stannat där.
Pumpen som sagt installerad p
J JeppeHus skrev:
Ungefär sådär har jag med! Men du har ju inga elpatronstimmar? Är din borrhålsövervakning aktiverad? Hur stort hus har du?

J JeppeHus skrev:
Borrade du ett extra hål eller tuffar du på med låga temperaturer? Jag är i samma sits som dig. Borrhål sedan 2010, 187m djupt och kraftigt låga koldbärartemperaturer. Calibra 12, installerad 2021.
Har fortfarande inte hört något från borraren.. min går väldigt mkt på elpatron nu då borrhålsövervakningen går i hela tiden

P peba0 skrev:
@sebbe_j Hej! Undrar om du har någon kort uppdatering om hur gick det för dig?
Väntar på svar angående borrning än.. har låga temperaturer och mkt elpatron

sebbe_j sebbe_j skrev:
Har fortfarande inte hört något från borraren.. min går väldigt mkt på elpatron nu då borrhålsövervakningen går i hela tiden
Om kärlet fylls, så är det nog utan att skriva gubben på väggen, is i hålet och klämmer ihop slamgarna och då finns ingen annan väg för KB att gå än till kärlet.

J jonaserik skrev:
Om kärlet fylls, så är det nog utan att skriva gubben på väggen, is i hålet och klämmer ihop slamgarna och då finns ingen annan väg för KB att gå än till kärlet.
Ja? Det förstår jag med.. därför har jag satt ner övervakningen och tar mer el :) .. men sjukt drygt att ha det på de här viset tyvärr

sebbe_j sebbe_j skrev:
Ja? Det förstår jag med.. därför har jag satt ner övervakningen och tar mer el :) .. men sjukt drygt att ha det på de här viset tyvärr
Om kärlet är inbyggt tokigt, svårt akomma åt. Så går det att om plats finns, sätta det var som helst på ett rör ( helst på returen Svalare ) Så har du en kranventil, kanske för avtappning av huset, så år det att koppla på en såda. Då har det ingen betydelse om det andra är felaktigt. Går att koppla ihop med slangar. räcker med 15 mm, det är bara tryckutjämning. Det är inget flöde som ska gå där.

J jonaserik skrev:
Om kärlet är inbyggt tokigt, svårt akomma åt. Så går det att om plats finns, sätta det var som helst på ett rör ( helst på returen Svalare ) Så har du en kranventil, kanske för avtappning av huset, så år det att koppla på en såda. Då har det ingen betydelse om det andra är felaktigt. Går att koppla ihop med slangar. räcker med 15 mm, det är bara tryckutjämning. Det är inget flöde som ska gå där.
Vad pratar du om nu? Förstår ingenting

J JeppeHus skrev:
Hur ligger det i kärlet nu då? Inte kommit ut något på ventilen? Hur mkt elpatron har du sedan nyår?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Hur ligger det i kärlet nu då? Inte kommit ut något på ventilen? Hur mkt elpatron har du sedan nyår?
Lite oklart exakt hur mycket den gått sedan nyår... Var faktiskt nere nu och kikade på nivåkärlet. Det har sjunkit några centimeter nu. Måste ha skett idag. Temperaturerna ute har ju stabiliserat sig lite iallafall.. Upplever ju inte att det inte fungerar, värmer huset gör det. men jag antar att effekten på hålet är allt utom optimal. Men man blir ju orolig hur det blir om jag står inför längre perioder med 20 minusgrader. Vintern är ju inte över.

85m2 hus med uppvärmd källare på samma storlek och 55m2 varmgarage.

Vet inte hur jag kollar borrhålsövervakning?

J JeppeHus skrev:
Lite oklart exakt hur mycket den gått sedan nyår... Var faktiskt nere nu och kikade på nivåkärlet. Det har sjunkit några centimeter nu. Måste ha skett idag. Temperaturerna ute har ju stabiliserat sig lite iallafall.. Upplever ju inte att det inte fungerar, värmer huset gör det. men jag antar att effekten på hålet är allt utom optimal. Men man blir ju orolig hur det blir om jag står inför längre perioder med 20 minusgrader. Vintern är ju inte över.

Logga in med koden 718293 på hänglåset och gå på inställningar och köldbärare övervakning.. den verkar inte vara aktiverad för dig eftersom de inte ser ut som du har många timmar på elpatron

J JeppeHus skrev:

Min pump går flera timmar om dan på elpatron nu.. jag har 127 meter borrhål och 95 kvm boyta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.