124 952 läst · 250 svar
125k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Vad är det du skruvar i stommarna som inte t.ex. IKEA stommar klarar. Men visst drar man för hårt i spånskivor och max skåptjocklek speciellt med skruvdragare så kan det börja snurra, men det gäller de flesta spånskivor i inredning.F Fredrik RS4 skrev:Nej och nej!
Det som säljs mest är Ikea med 19 mm stomme. De är inte alls lika stabila att skruva i gentemot andra leverantörer som har en mer stabilare melamin stomme som dessutom är mindre tjock. Marbodal använder exempelvis 16 mm i sina. Varför? Jo, för att de kan det med det material de använder.
Elgiganten säljer Epoq kök..
Det är en osedvanligt fjantig diskussion som utvecklat sig här.
Jag kliver ur, good luck.
Jag kliver ur, good luck.
Den bilden visar också vilket skojeri det är med 'fullutdrag' . Det är väl inget svårt att erbjuda fullutdrag om man bara gör lådorna grundare.J jkm75 skrev:
- Men man kan ta bra betalt för det.
Gammal tråd men någon kanske har nytta av mitt svar ändå.Tekniker skrev:
Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Enligt en person som bygger handikappanpassade kök kommer stommarna till Ikeakök och tex Ballingslöv från samma ställe.
Han brukar därför rekommendera sina klienter att köpa Ikeastommar men luckorna från Ballingslöv om de föredrar deras utseende.
Jag kan inte bekräfta påståendet ovan, men det var vad han berättade.
Det är ju olika mått. Ballingslövs bänkskåp är 768 mm höga medan Ikeas är 80 cm.SethL skrev:
Gammal tråd men någon kanske har nytta av mitt svar ändå.
Enligt en person som bygger handikappanpassade kök kommer stommarna till Ikeakök och tex Ballingslöv från samma ställe.
Han brukar därför rekommendera sina klienter att köpa Ikeastommar men luckorna från Ballingslöv om de föredrar deras utseende.
Jag kan inte bekräfta påståendet ovan, men det var vad han berättade.
Båda är spånskiva. Ballingslöv är nog rejält överprisat, men visst är beslag och finish bättre plus att de väl har bättre service och hjälp med planering.
Det stora lyftet är att byta material till massivt trä. Jag skulle aldrig lägga pengar på Ballingslöv istf Ikea (om jag kunde klara planering och logisik själv, vill man slippa det och att någon löser allt så är det säkert värt den extra kostnaden), slutprodukten är ju väldigt snarlik så det är snarare "processen" man betalar för. Men kan man få massivträ för samma pris som ballingslöv är det en stor skillnad på produkten som nog för många kan motivera kostnadsökningen.
Det stora lyftet är att byta material till massivt trä. Jag skulle aldrig lägga pengar på Ballingslöv istf Ikea (om jag kunde klara planering och logisik själv, vill man slippa det och att någon löser allt så är det säkert värt den extra kostnaden), slutprodukten är ju väldigt snarlik så det är snarare "processen" man betalar för. Men kan man få massivträ för samma pris som ballingslöv är det en stor skillnad på produkten som nog för många kan motivera kostnadsökningen.
Är lite osäker men har för mig de flesta kökstillverkare har samma storlek.Farstatjej90 skrev:
IKEA hade också samma storlek som övriga men gjorde sen ny standard på sina stommar för att passa sitt nya koncept av lådor där det är jämnt delbart, tex en större låda eller 2 mindre, osv.
Många tyckte IKEA tog en stor risk att gå iväg från standarden men visar sig att många gillade IKEAs nya koncept.
Det är vad jag hört men det var ju nu ett tag sen så möjligt fler kökstillverkare gått sin egen väg.
är det inte just IKEA som på senare år haft andra mått? Kan hålla med, men det sägs väl att IKEA rymmer lite mer men OM man tex har ett rör som behöver gå i sockeln så kommer det inte gå med IKEA.Farstatjej90 skrev:
Rör i sockel går ju fint även med 80mm, om vi pratar avlopp till vask, diskmaskin etc. Sen finns även grundare lådor till Ikea om man måste lägga något bakom ex nedre lådan.J JohanLun skrev:
Har byggt 2 Ikea kök, det är väldigt genomtänkt och finns ju väldigt många val för att anpassa. Sen skulle det självklart vara bättre med stommar i limfog, men svårt att motivera den extra kostnaden.