122 873 läst · 250 svar
123k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Kvick har också lägre sockel vilket skapar mer förvaring i lådorna.C chraster skrev:Är lite osäker men har för mig de flesta kökstillverkare har samma storlek.
IKEA hade också samma storlek som övriga men gjorde sen ny standard på sina stommar för att passa sitt nya koncept av lådor där det är jämnt delbart, tex en större låda eller 2 mindre, osv.
Många tyckte IKEA tog en stor risk att gå iväg från standarden men visar sig att många gillade IKEAs nya koncept.
Det är vad jag hört men det var ju nu ett tag sen så möjligt fler kökstillverkare gått sin egen väg.
Sen har dom också både 600 och 700 mm djupa skåp och jämfört då med med ett standard skåp från annan tillverkare och deras största så får du 40 procent mer utrymme i varje skåp.
På köpet då också en djupare bänkskiva vilket är suveränt, kommer aldrig att gå tillbaka på 600 mm djup bänkskiva.
OK, har bara läst om detta så går det är det väl bra då...G g.kraft skrev:
Jo, håller med. IKEA funkar troligen lika bra som Ballingslöv sett från det perspektivet. Jag vet inte om det i praktiken är så att stommarna spricker i gångjärn eller sväller pga fukt, eller detta är sällsynt. Jag har sett spånskivor som gör detta men då när det varit misshandlade kök eller i badrum. För en normal familj funkar väl troligen IKEA eller Ballingslöv. Jag har massivt trä i mina stommar, det har givetvis både för och nackdelar, men det är inte så mycket dyrare än tex ett ballingslövskök, så lägger man de pengarna så skulle jag även nästa gång välja massivträ istället för ballingslöv.G g.kraft skrev:
Lite som att välja mellan Skoda och Audi. Audi har i princip samma teknik men är dyrare. Men troligen finns det många som skulle skämmas för att ha ett IKEA kök (eller en skoda), medan tydligen Ballingslöv är att betrakta som "fint". Men förutom godare kaffe hos försäljaren är nog kvaliten ungefär likvärdig.
Skulle jag renovera ett kök i tex en lägenhet jag tänkt bo i i 5 år på en budget så skulle jag utan tvekan välja IKEA. Jag tror fortfarande de har massiva luckor i sortimentet.
Tyvärr inte. Om man filtrerar på "massivt trä" får man luckor där endast ram eller kant är i massivt trä, resten är spånskiva.J JohanLun skrev:
Vi hade vattenläcka så det droppade in från taket och låg en pöl på stommarna i en vecka, rann bakom och hade sig. Det svullnade upp i alla kanter och måste bytas. Så är det med vatten o spånskiva, om vatten får tränga in så blir det illa. Det tål ju massivt trä, men å andra sidan är det nog inte värt kostnaden.J JohanLun skrev:OK, har bara läst om detta så går det är det väl bra då...
Jo, håller med. IKEA funkar troligen lika bra som Ballingslöv sett från det perspektivet. Jag vet inte om det i praktiken är så att stommarna spricker i gångjärn eller sväller pga fukt, eller detta är sällsynt. Jag har sett spånskivor som gör detta men då när det varit misshandlade kök eller i badrum. För en normal familj funkar väl troligen IKEA eller Ballingslöv. Jag har massivt trä i mina stommar, det har givetvis både för och nackdelar, men det är inte så mycket dyrare än tex ett ballingslövskök, så lägger man de pengarna så skulle jag även nästa gång välja massivträ istället för ballingslöv.
Lite som att välja mellan Skoda och Audi. Audi har i princip samma teknik men är dyrare. Men troligen finns det många som skulle skämmas för att ha ett IKEA kök (eller en skoda), medan tydligen Ballingslöv är att betrakta som "fint". Men förutom godare kaffe hos försäljaren är nog kvaliten ungefär likvärdig.
Skulle jag renovera ett kök i tex en lägenhet jag tänkt bo i i 5 år på en budget så skulle jag utan tvekan välja IKEA. Jag tror fortfarande de har massiva luckor i sortimentet.
Spånskivorna tål ju normalt användade bra, speciellt om man som nu har lådor istället för skåp kring vask osv. I skåp är risken större att man nöter ut/har hål på melaninskiktet så att vatten kan tränga in.
Sen har jag fuktsäkrat extra på utsatta ställen kring diskmaskin, kyl, frys osv.
Jag skulle säga att det handlar om toleransnivåer på producerade saker till de olika märkena (Audi vs Skoda). Ja, många delar är lika och passar över varandra men produktionsserierna har helt olika toleransvärden. Med det sagt säger jag inte att den ena är bättre eller sämre än den andra. Dock kan det i några fall motivera en del av prisskillnaden även om det ibland är mkt tveksamt.J JohanLun skrev:OK, har bara läst om detta så går det är det väl bra då...
Jo, håller med. IKEA funkar troligen lika bra som Ballingslöv sett från det perspektivet. Jag vet inte om det i praktiken är så att stommarna spricker i gångjärn eller sväller pga fukt, eller detta är sällsynt. Jag har sett spånskivor som gör detta men då när det varit misshandlade kök eller i badrum. För en normal familj funkar väl troligen IKEA eller Ballingslöv. Jag har massivt trä i mina stommar, det har givetvis både för och nackdelar, men det är inte så mycket dyrare än tex ett ballingslövskök, så lägger man de pengarna så skulle jag även nästa gång välja massivträ istället för ballingslöv.
Kök har jag inte den blekaste om så den avstår jag…😊
Jag skulle tro att en bärarm, drivaxel eller motor/växellåda har exakt samma toleranser i en audi och en skoda, däremot är väl materialval i inredning osv bättre på audin, med ljuddämpning, kanske mer påkostad design. Toleranser på karosspassing verkar varit oerhört viktigt för VWs ledning, så den är troligen OK på alla brands. Så kanske är kvaliten på audi bättre i det att plasten i handtagen i dörrarna är mer gedigen. Men sett till när tex kamkedjan ger upp eller turbon skär är de nog rätt exakt lika.Traden skrev:
Jag skulle säga att det handlar om toleransnivåer på producerade saker till de olika märkena (Audi vs Skoda). Ja, många delar är lika och passar över varandra men produktionsserierna har helt olika toleransvärden. Med det sagt säger jag inte att den ena är bättre eller sämre än den andra. Dock kan det i några fall motivera en del av prisskillnaden även om det ibland är mkt tveksamt.
I mitt fall när jag gjorde om köket var jag inne hos IKEA, Ballingslöv och kontaktade en liten firma som heter Åraslöv. Ballingslöv bjöd på gott kaffe, hade en duktig person som tittade på den skiss jag gjort i IKEAs program och kom med jättemycket bra feedback. När jag sen pratade med Åraslöv så kunde de lägga sig i samma prisspann som Ballingslöv (något högre kanske) men då caddar de helt skräddarsydda skåp, allt är i massivt trä, de kan göra speciallösningar om så önskas. Med ca 3m i takhöjd så hade tex Ballingslöv satt två överskåp på varandra (jag ville inte ha "tomrum" upp till tak) medan Åraslöv gjorde skåpen så att de gick upp till tak och skapade extraförvaring samtidigt som det inte såg konstigt ut. Bredden på skåp kunde också anpassas exakt så det passade i mitt sekelgamla kök, med IKEA eller Ballingslöv blev det passbitar här och var. För mig var det väl värt att betala lite mer, både för 100% skräddarsytt och massivträ.G g.kraft skrev:Vi hade vattenläcka så det droppade in från taket och låg en pöl på stommarna i en vecka, rann bakom och hade sig. Det svullnade upp i alla kanter och måste bytas. Så är det med vatten o spånskiva, om vatten får tränga in så blir det illa. Det tål ju massivt trä, men å andra sidan är det nog inte värt kostnaden.
Massivträ (furu) är dock mjukt, så det har blivit märken på några ställen där man slår i porslin i skåpen. Likaså har färgen precis kring handtagen på vasken nötts bort, jag tror det var pga att vi hade handsprit vid vasken under covid. Med melamin hade detta troligen inte hänt, å andra sidan... OM det hade hänt så hade det troligen inte gått att snygga till med mindre än att byta ut det. Jag kan ju när jag känner för det måla om mina luckor. Massivträ rör sig även, jag har inte märkt av det, men det sägs att man måste acceptera det. Sen är luckor med ram och spegel lite jobbigare att hålla rent än helt släta luckor, men även om jag gått på IKEA så hade jag valt luckor med ram pga jag tycker det passar bättre i ett sekelskifteshus...
Jag tror också det räcker, om man är medveten om begränsningar och fuktsäkrar. Men extra arbete med fuktsäkring kostar väl också pengar isf? Eller menar du bara spillbrickor och tätning kring rör, som väl är ett krav att ha?G g.kraft skrev:
Hm, jag trodde spegeln var av något plywood liknande. Jag har några IKEA luckor av den typen i mitt källarskafferi (och IKEA stommar av spånskiva, som duger utmärkt där).S sjoelund skrev:
Lerhyttan: Massiv björk i ramen, träfiberskiva med björkfaner i fyllningen: https://www.ikea.com/se/sv/p/lerhyttan-doerr-ljusgra-20461496/J JohanLun skrev:
Det har nog prispressats mycket som påverkat materialvalen under de senaste åren pga. inflationen.
spegeln är ganska tunn så förvånande den är av "träfiber", kanske är mer åt MDF/masonit än spånskiva iallafall?BirgitS skrev:
Tittar kök nu och det är ju lite Skoda och Audi. Livslängd e nog samma, motor lika men finish och känsla e ju ballingslöv mycket trevligare. Lådor mycket bättre och valen många fler. Har ändå inte tänkt välja lucka från ikea men gillar man deras fungerar ju de lika bra.
Just nu
Ikea 5/10
Ikea med lucka från specialbutik 7/10
Ballingslöv 8/10
Tyvärr blir ballingslöv 60-90k dyrare
Sen e de det med vitvaror de e ju mycket tråkigare från ikea visserligen sjukt billigt.
Just nu
Ikea 5/10
Ikea med lucka från specialbutik 7/10
Ballingslöv 8/10
Tyvärr blir ballingslöv 60-90k dyrare
Sen e de det med vitvaror de e ju mycket tråkigare från ikea visserligen sjukt billigt.
Från vilken nivå?V VetarN skrev:
Skall själv uppdatera IKEA Faktum köket nu med nya luckor. Lutar åt EPOQ eftersom de har samma storlekar. Och nu när de har 50% vid köp av komplett kök är det nästan så att man köpa inkl. nya stommar också till samma pris som bara luckor.
Faktumstommarna vi har är dock fortfarande i bra skick efter 16 år.
Där jag tagit ur för rörgenomföring eller i snitt mot golv har jag stängt spånskivan genom att täcka med silikon. Det håller fint och en tub för 70kr räcker till gott och väl till hela köket. Bara så att det inte finns exponerad snittyta.J JohanLun skrev:
Det bildas lätt en massa vandringssägner som grundas i en del sanningar från början för att sedan förvanskas i slutändan.
Många köksföretag ägs idag av koncerner (förutom ikea)
köks-koncerner har förmodligen som mål att ha en gemensam fabrik för alla stommar som ska levereras ut till de olika köksmärkena.
På det sättet sparar de såklart pengar.
Sedan köper alla dessa koncerner sitt material (spånskiva, mdf etc) från fabriker i Europa . Vi har haft egen tillverkning i Sverige förut men mycket har lagts ner .
Dessa väldigt stora fabriker (mega fabriker) tillverkar såklart olika kvaliteer av skivmaterial för att kunna möta vad marknaden vill köpa.
Således kommer kanske materialet från samma fabrik men har inget med det färdiga resultatet att göra .
Många köksföretag ägs idag av koncerner (förutom ikea)
köks-koncerner har förmodligen som mål att ha en gemensam fabrik för alla stommar som ska levereras ut till de olika köksmärkena.
På det sättet sparar de såklart pengar.
Sedan köper alla dessa koncerner sitt material (spånskiva, mdf etc) från fabriker i Europa . Vi har haft egen tillverkning i Sverige förut men mycket har lagts ner .
Dessa väldigt stora fabriker (mega fabriker) tillverkar såklart olika kvaliteer av skivmaterial för att kunna möta vad marknaden vill köpa.
Således kommer kanske materialet från samma fabrik men har inget med det färdiga resultatet att göra .
Jag har satt upp rätt många kök, mitt förra jobb var att renovera lägenheter.
Vi bytte från Ikea till Ballingslöv av någon anledning och sedan blev allt fel…..
Måste vara det omständigaste på länge ,Alltid fel grejer / inga ritningar / smäckigare kvalitet & väntetider när något saknas.
Ikea kan man rita själv utan att någon blandar sig i och klantar till det.
Man hämtar allt på ett kick och har man missat något går det snabbt att bar åka tillbaka o köpa det, samma sak om man sågar fel i en bänkskiva tex
Bara hämta ny direkt.
Sedan är det lättare att hantera de platta paketen och bygga ihop på plats istf att få ihopbyggda som man slår dörrkarmar när de ska in.
Ballingslöv är inget dåligt kök , men jämfört med Ikea så känns det gammalt.
skulle jag själv byta kök nu så köpte helt klart ett Ikea av de 2 även om det var dyrare.
Vi bytte från Ikea till Ballingslöv av någon anledning och sedan blev allt fel…..
Måste vara det omständigaste på länge ,Alltid fel grejer / inga ritningar / smäckigare kvalitet & väntetider när något saknas.
Ikea kan man rita själv utan att någon blandar sig i och klantar till det.
Man hämtar allt på ett kick och har man missat något går det snabbt att bar åka tillbaka o köpa det, samma sak om man sågar fel i en bänkskiva tex
Bara hämta ny direkt.
Sedan är det lättare att hantera de platta paketen och bygga ihop på plats istf att få ihopbyggda som man slår dörrkarmar när de ska in.
Ballingslöv är inget dåligt kök , men jämfört med Ikea så känns det gammalt.
skulle jag själv byta kök nu så köpte helt klart ett Ikea av de 2 även om det var dyrare.
Sedan IKEA gick över till Blum likt i princip 95% av köken på svenska marknaden är ju skillnaden obefintlig. Det enda som skiljer lite mer premium från IKEA är fler skåptyper samt något högre finish på luckorna. Ska man få något som är ett steg upp från IKEA på allvar behöver man ju snarare gå på tex Kvänum men då är ju prislappen därefter, får ju ett handbyggt kök för samma pengar.J JohanLun skrev:
Jag bygger normalt stommar själv men köper lådorna från IKEA, dom är helt otroligt prisvärda på BLUMs lådor. Melaminbelagd spånskiva är för övrigt ett fantastiskt material. Håller normalt tillräckligt länge och skulle nog aldrig lägga pengar på att bygga i massivt trä istället. Snittköket idag sitter sällan längre än 20-30 år och det är inte utslitna stommar utan att man vill att köket ska moderniseras som är orsaken.
jag trodde ikea hade en billigare variant av beslagenL Liljeros skrev:Sedan IKEA gick över till Blum likt i princip 95% av köken på svenska marknaden är ju skillnaden obefintlig. Det enda som skiljer lite mer premium från IKEA är fler skåptyper samt något högre finish på luckorna. Ska man få något som är ett steg upp från IKEA på allvar behöver man ju snarare gå på tex Kvänum men då är ju prislappen därefter, får ju ett handbyggt kök för samma pengar.
Jag bygger normalt stommar själv men köper lådorna från IKEA, dom är helt otroligt prisvärda på BLUMs lådor. Melaminbelagd spånskiva är för övrigt ett fantastiskt material. Håller normalt tillräckligt länge och skulle nog aldrig lägga pengar på att bygga i massivt trä istället. Snittköket idag sitter sällan längre än 20-30 år och det är inte utslitna stommar utan att man vill att köket ska moderniseras som är orsaken.