122 926 läst · 250 svar
123k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Tveksamt, Ikea har väl sina egna fabriker, för inte klarar väl Marbodals fabriker i Tidaholm och Jönköping av att producera sådana mängder som Ikea säljer. Det är i alla fall helt andra mått på stommarna eftersom Marbodals och HTH:s bänkskåp är 704 mm höga medan Ikeas är 800 mm.H Hani67 skrev:
Deras stommar består av 16 mm tjock spånskiva medan Ikeas stommar är 18 mm tjock spånskiva.
Så vitt jag vet är Ikea den enda på marknaden som har 18 mm spånskiva i stommarna.
Jag tror och har erfarenhet av att när Ikea ändrar sina mått så följer lucktillverkarna efter. Det hade blivit så många missade affärer annarsFarstatjej90 skrev:
Angående material och kvalitet så kan flera tillverkare ha spån men olika tätt och tungt. Så det är inte spån ja eller nej utan olika utföranden. Ofta från exakt samma fabrik.
Nu var det några år sedan vi byggde senast men den research vi gjorde då visade att tillverkarna har närmat sig varandra och det är inte Ikea som blivit bättre utan alla andra som blivit sämre.
Med det sagt så skulle jag inte våga ha Ikea i badrummet men har byggt flera Ikeakök utan bekymmer många år senare.
Ikea jobbar ju ganska mycket spridda leverantörer, är mycket möjligt att HTH/Marbodal tillverkar specifika delar men knappast kompletta stommar.BirgitS skrev:
Tveksamt, Ikea har väl sina egna fabriker, för inte klarar väl Marbodals fabriker i Tidaholm och Jönköping av att producera sådana mängder som Ikea säljer. Det är i alla fall helt andra mått på stommarna eftersom Marbodals och HTH:s bänkskåp är 704 mm höga medan Ikeas är 800 mm.
Deras stommar består av 16 mm tjock spånskiva medan Ikeas stommar är 18 mm tjock spånskiva.
Så vitt jag vet är Ikea den enda på marknaden som har 18 mm spånskiva i stommarna.
Går knappt att uppbringa 18mm spånskiva. Kvalitetskök har 19mm dekorit i stommarna. Det har Marbodal haft men inser efter att ha läst tråden att dom sänkt sin kvalitéBirgitS skrev:
Tveksamt, Ikea har väl sina egna fabriker, för inte klarar väl Marbodals fabriker i Tidaholm och Jönköping av att producera sådana mängder som Ikea säljer. Det är i alla fall helt andra mått på stommarna eftersom Marbodals och HTH:s bänkskåp är 704 mm höga medan Ikeas är 800 mm.
Ikea har väl sina egna fabriker för att producera billiga spånskivor. I en del fall rätt porösa förutom just där hål, gångjärn etc. ska vara.Cheesen skrev:
När vi flyttade in i huset som byggdes 1989 så sas det att det skulle vara Marbodal där och det var spånskiva. När vi gjorde om ett kök under början av 80-talet var vi och kollade på många kökstillverkare och alla utom Ikea hade fururamar med tunn masonit på vardera sidan som stomme. Ikea hade spånskiva.
När jag förra året frågade Kvänum vad de hade för material i stommarna fick jag svaret möbelskiva, vilket för mig inte säger någonting eftersom man använder allt från porös spånskiva till massivt trä i möbler.
Dekorit?
Det enda vettiga jag hittar är en produkt som slutade tillverkas 2018: https://byggkatalogen.byggtjanst.se...byggelit-dekorit-combi-inredningsskivor/78732
Dekorit är en sorts melamin, det är ytan som avgör vad det är.BirgitS skrev:
Ikea har väl sina egna fabriker för att producera billiga spånskivor. I en del fall rätt porösa förutom just där hål, gångjärn etc. ska vara.
När vi flyttade in i huset som byggdes 1989 så sas det att det skulle vara Marbodal där och det var spånskiva. När vi gjorde om ett kök under början av 80-talet var vi och kollade på många kökstillverkare och alla utom Ikea hade fururamar med tunn masonit på vardera sidan som stomme. Ikea hade spånskiva.
När jag förra året frågade Kvänum vad de hade för material i stommarna fick jag svaret möbelskiva, vilket för mig inte säger någonting eftersom man använder allt från porös spånskiva till massivt trä i möbler.
Dekorit?
Det enda vettiga jag hittar är en produkt som slutade tillverkas 2018: [länk]
Okej, det verkar i alla fall inte vara ett ord som används i Sverige längre med tanke på det magra sökresultatet. Kvänum skriver att det utanpå möbelskivan i stommarna är antingen melamin eller faner.Cheesen skrev:
https://www.kvanum.com/se/info/akthet-i-allt/
Ja det var typ det enda vi beställde på snickeriet när vi tillverkade kök, badrum och liknande.BirgitS skrev:
Har sett hur de skivorna produceras med "puckar" av mera material där det behövs.BirgitS skrev:
Det har i princip ingen praktisk påverkan med den tillverkningsmetoden utifrån att det är så standardiserat och allt har ett ytskikt. Däremot att bygga om och förändra, göra egna anpassningar kan påverkas, men det är ju som sagt en känd metod och något man får anpassa utifrån.
Har satt tre kök i närtid med de stommarna utan att det påverkat.
Har IKEA kök med massiv trä i luckorna fungerar fint men i badrummet har jag skåp men plast på utsidan . Dessvärre har fult krypt in i spånskivorna som svält upp lite i översidorna. Stommarna till överskåpen tillverkade jag själv eftersom jag villa ha 40 cm djupa skåp. Annars har jag imnga problem med mitt köp förutom när jag slängde ut spisen och skulle köpa en ny stomme som passade för inbyggnads häll och inbyggnadsugn då visade det sig att stommarna blivit högre så jag var tvungen att lägga in en list på övriga skåp för att få samma höjd.
När jag valde skivor till tre bänkar valde jag massiva 5 cm tjocka skivor från Bauhouse vilket jag ångrade. Även om man oljar in skivorna blir det fläckar i trät och ett fasligt jobb att men slipmaskin slipa inoljade skivor när sandpapper på bara någon minut grott igen.
När jag valde skivor till tre bänkar valde jag massiva 5 cm tjocka skivor från Bauhouse vilket jag ångrade. Även om man oljar in skivorna blir det fläckar i trät och ett fasligt jobb att men slipmaskin slipa inoljade skivor när sandpapper på bara någon minut grott igen.
Titta på Nobia , de producerar ett flertal märken och de har noggrant sett till att inga serier går att kombinera. ALLA leverantörer ser till att man inte ska kunna blanda.Farstatjej90 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovera kök från -69: är stommarna körda?
Kök -
Upplevd skillnad från F till FTX-ventilation?
Ventilation -
Skillnad på solceller från Long och Ja, båda är 405 W?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Extra bred övergång/tröskel från klinker till laminat + nivåskillnad 20 mm
Golv -
Skillnad på MDF från olika leverantörer?
Möbelsnickeri