122 926 läst · 250 svar
123k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Inte riktigt. Men det är ingen stor skillnad. Om du befinner dig i Stockholm, besök finska köksgrossisten Culimars showroom. De har alla stora tillverkares köksstommar i genomskärning sida vid sida, och med mätningar av kvaliteten. Det är sedelärande.SethL skrev:
Gammal tråd men någon kanske har nytta av mitt svar ändå.
Enligt en person som bygger handikappanpassade kök kommer stommarna till Ikeakök och tex Ballingslöv från samma ställe.
Han brukar därför rekommendera sina klienter att köpa Ikeastommar men luckorna från Ballingslöv om de föredrar deras utseende.
Jag kan inte bekräfta påståendet ovan, men det var vad han berättade.
Vad är vitsen med hög densitet i stommarna? Hur många kök byts i Sverige per år för att stommarna är slut? Jag satte nya luckor och lådor i mina föräldrars gamla Ikeakök från mitten på 90-talet. Dvs 30 år gammalt.T Tomlemon skrev:
Varför använda använda en mer förädlad produkt än nödvändigt? Stommen ska bära övrig inredning vilket en melaminbelagd spånskiva gör utan problem. I moderna kök ser man knappt stommarna då lådor i princip ersatt luckor.
Vill man bygga i massivt trä så är nog furu lämpligare. Ek är mer sprickbenäget och kräver noggrann förborrning. Är det utseende man är ute efter så hade jag gått på fanerad MDF.I Inver skrev:
Ja detta skulle jag hålla med om innan Ikea bytte till sin nya köksserie. Kvalitén i deras nya system är rent ut sagt undermålig och går inte och jämföra med Faktumsystemet dom hade innan.SethL skrev:
Enligt en person som bygger handikappanpassade kök kommer stommarna till Ikeakök och tex Ballingslöv från samma ställe.
Han brukar därför rekommendera sina klienter att köpa Ikeastommar men luckorna från Ballingslöv om de föredrar deras utseende.
Största skillnaden är priset, ballingslöv är dyrare men kvalitén är samma s×××t.Tekniker skrev:
Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Typ 110 mot 160 (endast stomme o luckor)K Kane skrev:Från vilken nivå?
Skall själv uppdatera IKEA Faktum köket nu med nya luckor. Lutar åt EPOQ eftersom de har samma storlekar. Och nu när de har 50% vid köp av komplett kök är det nästan så att man köpa inkl. nya stommar också till samma pris som bara luckor.
Faktumstommarna vi har är dock fortfarande i bra skick efter 16 år.
SethL skrev:
Jag resonerar som dig. Kommer köpa ett kök från firman Funkiskök. Stommar i trä och luckor i MDF. Tänker som så att blir någon lucka ful är det lättare att byta den än stommen.J JohanLun skrev:Båda är spånskiva. Ballingslöv är nog rejält överprisat, men visst är beslag och finish bättre plus att de väl har bättre service och hjälp med planering.
Det stora lyftet är att byta material till massivt trä. Jag skulle aldrig lägga pengar på Ballingslöv istf Ikea (om jag kunde klara planering och logisik själv, vill man slippa det och att någon löser allt så är det säkert värt den extra kostnaden), slutprodukten är ju väldigt snarlik så det är snarare "processen" man betalar för. Men kan man få massivträ för samma pris som ballingslöv är det en stor skillnad på produkten som nog för många kan motivera kostnadsökningen.
Visst kostar det men sen tänker vi aldrig köpa kök igen, det får sitta tills de bär ut oss. Min erfarenhet är att hostar man upp för kvalitet så spar man pengar och stök i längden.
/Tant Hammar
Kök byts för att man vill ändra planlösning eller skåpuppsättning vilket ofta sker vid ägarbyten. Jag har efter 20 år i byggbranschen knappt sett ett enda kök som byts ut för att stommarna varit slut. Spånstommarna var likt allt annat under 70-talet inge vidare. Det var helt enkelt ett dåligt decennium när det kommer till bygg men från 80-talet och framåt är det inte längre ett problem utan går bra att endast sätta in nya lådor och luckor när man vill fräscha upp.T Tant Hammar skrev:Jag resonerar som dig. Kommer köpa ett kök från firman Funkiskök. Stommar i trä och luckor i MDF. Tänker som så att blir någon lucka ful är det lättare att byta den än stommen.
Visst kostar det men sen tänker vi aldrig köpa kök igen, det får sitta tills de bär ut oss. Min erfarenhet är att hostar man upp för kvalitet så spar man pengar och stök i längden.
/Tant Hammar
Sedan lådexpansionerna blev i metall är sällan dom heller ett problem.
Sen kan jag också tycka det är snyggt med handsinkade lådor i trä och stommar i massivt trä eller träfaner men det är så otroligt dyrt att jag aldrig skulle lägga det för i 9 fall av 10 kommer ändå en ny ägare att riva ut grejerna.
Ikea stommar tillverkas hos marbodal och HTH.Tekniker skrev:
Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
har samma ägare Nobia.