122 926 läst · 250 svar
123k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Bra tips men just monterat IKEA kök och förseglat med silicon enl beskrivning i bifogad instruktion, konstigt att inte IKEA har koll om du har rätt (vilket jag misstänker du har)S SNf skrev:
Ikea skulle jag tro, men är inte säker. Luckorna är bytta någon gång långt senare och de är från Ikea och passar lite lagom illa. Vi har ett par högskåp som ser ut som gamla amerkanska västernhus där fasaden/köksluckan är högre än skåpet. Bland annat den här skönheten.H HEM2121 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, tänk vad de kunde hitta på.Hep skrev:
Fast att någon har valt att montera en lucka med fel mått är knappast leverantörens fel. Lika tokigt skulle det se ut vare sig IKEA, Ballingslöv eller "lyxsnickaren" levererat luckan.Hep skrev:
Tror inte jag skrivit det heller. Jag skrev att stommarna är slut efter 42 år (enligt mäklaren) och fick då frågan om vilken leverantör det var och svarade på det. Att jag visade pajasluckan var dels för att visa något fånigt och dels för att illustrera att stommarna knappast hör ihop med Ikeas lite modernare luckor.Alfredo skrev:
Inget i det jag skrivit är kritik mot leverantören. Jag tycker 42 år är helt ok livslängd för stommar i spånskivekök.
Det har jag heller inte påstått men då tråden handlar om skillnader mellan Ikea och "kvalitetskök" och då du visar en "pajasmonterad" lucka från Ikea kommenterade jag bara att lika illa hade det varit oavsett luckleverantör. Att 42 år får anses klart godkänt är vi helt överens om.Hep skrev:
Tror du missat varför mitt kök överhuvud taget kom in i tråden. Det var när någon frågade hur länge stommar håller och vad som avgör när de är slut. Då gav jag ett konkret exempel både på vad som säger att de är slut och hur gamla de var. Sedan har jag bara svarat på föjldfrågor.
Inte mer än 20% på Ballingslöv? När jag fick offert därifrån var det rejält mer än 20% rabatt kan jag säga.
Det var dock fortfarande 100ooo dyrare än Ikea då priset var 30000 vs 130ooo. Då var det förvisso efter procents rabatt på Ikea också, 10-11 procent ungefär.
Det var dock fortfarande 100ooo dyrare än Ikea då priset var 30000 vs 130ooo. Då var det förvisso efter procents rabatt på Ikea också, 10-11 procent ungefär.
Mats-S skrev:
Halleluleja IKEA
Så tolkar jag i alla fall 75% av alla som förespråkar IKEA i köket, trots att man aldrig varit i närheten av att montera/använda ett kök från kvalitetstillverkarna. Intressant att man då kan uttala sig så tvärsäkert att det inte är någon kvalitetsskillnad ...
Pris ja ... det finns en prislista, sedan finns det ett slutpris. Givetvis tar man en prisdiskussion på totalen när det gäller ett helt kök. Den diskussionen är klart svårare att ta med dom som levererar platta paket. Jag hade absolut inga problem att få drygt 20% på slutsumman. Och lejer ni någon så ska givetvis snickaren ha betalt för monteringen av skåpen .... siffror som givetvis inte är så kul att dra upp här.
Men så bra det kan bli ändå, ni är nöjda med era IKEA-kök, jag är supernöjd med Ballingslöv, både pris, bemötande och produkten.
ALLA är nöjda och lyckliga med sina val![]()
Nu har jag inte läst alla poster, jag har också postat ungefär samma sak tidigare. När vi byggde kök så funderade vi på några olika leverantörer. Jag hade skissat upp hur jag ville ha det. Ballingslöv tog skissen och gjorde ett antal smarta förbättringar, killen där var riktigt duktig. Jag ritade sen in det köket i IKEAS verktyg. Priset på Ballingslöv var långt över IKEA. Ingen av köket "passade" riktigt då vi har ca 3m i takhöjd. Jag ville dessutom helst ha massivträ men trodde det var för dyrt. På forum hittade jag tips om (som nämnts ovan) olika leverantörer som bygger kök i exakt de mått man vill ha. Valet för oss föll på Åraslöv, som bygger moduler men helt måttanpassade. Det går ju inte jämföra äpplen och päron rakt av, med Åraslöv fick jag väldigt mycket som Ballingslöv inte ens kunde leverera, men för att få ungefär samma pris som ballingslöv så föll tex storutdragslådor bort. Nu hade det egentligen för oss bara varit bättre på ett ställe (under vasken) pga layouten i övrigt och jag ville då kunna installera kvarn i vasken (vi får egentligen inte ha det pga kommunens regler, så har inte blivit av än) och då passar ändå inte storlådor så bra, plus att för mig som vill ha sekelskiftesutseende så lirar stora lådor inte designmässigt bra heller. Men som sagt, jag får tacka Ballingslöv för bra hjälp med grunddesignen, kanske hade jag landat i samma sak ändå, för Åraslöv caddade om köket ett antal gånger till innan vi blev nöjda - grym service från deras sida!
Kontentan. Ett snickeribyggt massivträkök behöver inte bli dyrare än tex ett Ballingslöv om man gör vissa avväganden.
Vi är supernöjda med vårt kök, massivträ känns otroligt robust och som det kommer hålla väldigt länge. Om Ballingslöv spelar i en annan division än IKEA, så kliv då in i massivträkökens värld för nästa steg. Måttanpassningen och robustheten gör att resultatet blir mycket bra.
Det finns dock en sak som jag noterar, vi har furustommar. Det skåp där barnen inte riktigt når att ta in glasen så har nederkanten på skåpet fått slagmärken. Furu är relativt mjukt. Jag har även märkt att skåpen under vasken får ett större slitage på överkanten, inte så att träet påverkas alls, men lacken slits och kaffestänk har missfärgat insidan av dörren där vi har komposten.
Jag har dock inget emot IKEA, det sitter ett sådant i det hus vi bor i på landet och det ser fint ut efter mer än 10 år. Nu har jag även köpt lite IKEA grejor att montera i vårt "källarskafferi". Blir bänk, väggskåp och öppna hyllor. Väntar på att jag ska få tid att montera. Jag köpte "lerhyttan" luckor, då de har massivträ i ramen iallafall. Blir spännande att se hur IKEA köket känns att montera nu, även om jag inte minns riktigt hur det gamla köket var att montera (jag hjälpte farsan att montera det på landet, men på 10 år glömmer man).
Kontentan. Ett snickeribyggt massivträkök behöver inte bli dyrare än tex ett Ballingslöv om man gör vissa avväganden.
Vi är supernöjda med vårt kök, massivträ känns otroligt robust och som det kommer hålla väldigt länge. Om Ballingslöv spelar i en annan division än IKEA, så kliv då in i massivträkökens värld för nästa steg. Måttanpassningen och robustheten gör att resultatet blir mycket bra.
Det finns dock en sak som jag noterar, vi har furustommar. Det skåp där barnen inte riktigt når att ta in glasen så har nederkanten på skåpet fått slagmärken. Furu är relativt mjukt. Jag har även märkt att skåpen under vasken får ett större slitage på överkanten, inte så att träet påverkas alls, men lacken slits och kaffestänk har missfärgat insidan av dörren där vi har komposten.
Jag har dock inget emot IKEA, det sitter ett sådant i det hus vi bor i på landet och det ser fint ut efter mer än 10 år. Nu har jag även köpt lite IKEA grejor att montera i vårt "källarskafferi". Blir bänk, väggskåp och öppna hyllor. Väntar på att jag ska få tid att montera. Jag köpte "lerhyttan" luckor, då de har massivträ i ramen iallafall. Blir spännande att se hur IKEA köket känns att montera nu, även om jag inte minns riktigt hur det gamla köket var att montera (jag hjälpte farsan att montera det på landet, men på 10 år glömmer man).
Svensk standard på köksskåp är på djupet 600 inkl.lucka. och stommen är 580mm djupTekniker skrev:
spånskivor som tillverkas med olika densitet i samma skivor skulle bli väldigt dyrbara eftersom spånskivor pressas i i stora sjok , där bredden på maskinen är c.a 5400 efter pressen delas dessa sjok önskvärda storlekar.
klass på spånskivor är byggkvalitet och standardkvalitet . till köksstommar brukar man använda melaminbelagd stand.kvalite. jag tror att de flesta tillverkare använder 16mm tjocklek i både luckor och stommar .
utom i profilfrästa luckor , där man brukar använda MDF board
De flesta använder 18mm till stomme.K Knuten26 skrev:Svensk standard på köksskåp är på djupet 600 inkl.lucka. och stommen är 580mm djup
spånskivor som tillverkas med olika densitet i samma skivor skulle bli väldigt dyrbara eftersom spånskivor pressas i i stora sjok , där bredden på maskinen är c.a 5400 efter pressen delas dessa sjok önskvärda storlekar.
klass på spånskivor är byggkvalitet och standardkvalitet . till köksstommar brukar man använda melaminbelagd stand.kvalite. jag tror att de flesta tillverkare använder 16mm tjocklek i både luckor och stommar .
utom i profilfrästa luckor , där man brukar använda MDF board
16 mm kökstommar är det värsta som finns
Nej och nej!K Knuten26 skrev:
Det som säljs mest är Ikea med 19 mm stomme. De är inte alls lika stabila att skruva i gentemot andra leverantörer som har en mer stabilare melamin stomme som dessutom är mindre tjock. Marbodal använder exempelvis 16 mm i sina. Varför? Jo, för att de kan det med det material de använder.
Elgiganten säljer Epoq kök..
F Fredrik RS4 skrev:Nej och nej!
Det som säljs mest är Ikea med 19 mm stomme. De är inte alls lika stabila att skruva i gentemot andra leverantörer som har en mer stabilare melamin stomme som dessutom är mindre tjock. Marbodal använder exempelvis 16 mm i sina. Varför? Jo, för att de kan det med det material de använder.
Elgiganten säljer Epoq kök..[/QUOTEn
Ikea använder 18 mm tjock melamin till sina stommar