N noone70 skrev:
Ska du ha ett kök byggt från grunden av en finsnickare får du nog räkna med minst 5-6 ggr kostnaden för ett ikea kök
Ja, och med tanke på att Ballingslöv tar bortåt 10 gånger mer för en diskbänksstomme, enligt exemplet i trådstarten, så är ju finsnickaren hälften så dyr.

Visst, dyrare än att själv montera ihop och installera ett Ikea-kök men ändå billigare än att installera ett förmonterat kök från Ballingslöv.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, och med tanke på att Ballingslöv tar bortåt 10 gånger mer för en diskbänksstomme, enligt exemplet i trådstarten, så är ju finsnickaren hälften så dyr.

Visst, dyrare än att själv montera ihop och installera ett Ikea-kök men ändå billigare än att installera ett förmonterat kök från Ballingslöv.
beror väl på hur man värderar sin egen tid. Hur brukar du tänka vid ett lönesamtal?
 
D DFYD123 skrev:
beror väl på hur man värderar sin egen tid. Hur brukar du tänka vid ett lönesamtal?
Med tanke på min lön så köper jag kök, de få gånger jag köper kök, från Ikea och monterar och installerar själv på min fritid. Då får jag pengar över till annat.
 
D DFYD123 skrev:
beror väl på hur man värderar sin egen tid. Hur brukar du tänka vid ett lönesamtal?
Jag tänker mig att vi i alla dessa sammanhang talar enbart om utgifter. För om man skulle kalkylera all tid som man lägger på att förklara sin vision för olika säljare och personal skulle varje projekt vara i miljonklassen :rofl: eller för att inte tala om tid man lägger ner på att få fram visionen:sweat:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tänker mig att vi i alla dessa sammanhang talar enbart om utgifter. För om man skulle kalkylera all tid som man lägger på att förklara sin vision för olika säljare och personal skulle varje projekt vara i miljonklassen :rofl: eller för att inte tala om tid man lägger ner på att få fram visionen:sweat:
då är nog Ikea en bra lösning för dig låter det som. Eller så har du inte ännu träffat en duktig kökssäljare.
 
D DFYD123 skrev:
då är nog Ikea en bra lösning för dig låter det som. Eller så har du inte ännu träffat en duktig kökssäljare.
Problemet med säljare är ju att de alla är knutna till ett varumärke. Så först måste man över den tröskeln, och den kommer iaf inte jag över förrän jag diskuterat igenom just mina förutsättningar med säljaren. Och när det finns 5-6 firmor att jämföra, ja, då är vi redan uppe i 3 "debiterar timmar".

Sedan har du nog rätt i att jag inte träffat en tillräckligt bra kökssäljare. De känns lite som lodjur, svåra att hitta, men jag vet att de finns.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Problemet med säljare är ju att de alla är knutna till ett varumärke. Så först måste man över den tröskeln, och den kommer iaf inte jag över förrän jag diskuterat igenom just mina förutsättningar med säljaren. Och när det finns 5-6 firmor att jämföra, ja, då är vi redan uppe i 3 "debiterar timmar".

Sedan har du nog rätt i att jag inte träffat en tillräckligt bra kökssäljare. De känns lite som lodjur, svåra att hitta, men jag vet att de finns.
Du ska naturligtvis ta in en oberoende konsult som sköter det åt dig! :D
 
Jag monterar några kök per år i jobbet & personligen så om jag får ett gratis hem till mig själv så tar jag ett ikea framför ballingslöv.

ballingslöv känns som en betydligt äldre produkt & ritningar har jag inte fått med en enda gång , samt div fel.

ikea ritar jag & hämtar själv .
Saknas något eller jag sågar fel i någon skiva så är det 20 min till närmsta ikea istf att vänta i bästa fall en vecka på nytt.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du ska naturligtvis ta in en oberoende konsult som sköter det åt dig! :D
Det vore något! Vore ju något att ha en heltidsanställd alltiallo/projektledare/KA/konsult som bara kirrade bäst pris/performance i alla knasiga projekt man tar sig för. :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Hur det är med stommar vet jag inte, men när jag jobbade på en fabrik som tillverkade bland annat inredning till skåp så gjorde vi samma saker till flera kunder, sen packades dom med olika prislappar helt enkelt. Då började man ju fundera lite på det där med att betala för märket. Det var just ikea och Ballingslöv som köpte samma produkter i många fall.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, och med tanke på att Ballingslöv tar bortåt 10 gånger mer för en diskbänksstomme, enligt exemplet i trådstarten, så är ju finsnickaren hälften så dyr.

Visst, dyrare än att själv montera ihop och installera ett Ikea-kök men ändå billigare än att installera ett förmonterat kök från Ballingslöv.
Keiller Keiller skrev:
Ja, och med tanke på att Ballingslöv tar bortåt 10 gånger mer för en diskbänksstomme, enligt exemplet i trådstarten, så är ju finsnickaren hälften så dyr.

Visst, dyrare än att själv montera ihop och installera ett Ikea-kök men ändå billigare än att installera ett förmonterat kök från Ballingslöv.
Nu var det jag skrev ett enkelt räkneexempel. Där ikea köket dessutom är exklusive montage (lägg på 50% på priset) Hur som helst så tvivlar jag starkt på att ett ballingslövs kök i sin helhet är 10 gånger dyrare än ett ikea kök monterat och klar.

Nu vet jag inte hur Ballingslövs kök levereras men när vi köpte vårt puustelli-kök så levererade stommarna ihopmonterade och klara. Är det något som Ballingslöv oxå gör?
Isf måste den sparade arbetskostnaden räknas in.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Jag såg nu att Ikeas stommar är 60 djupa, med lucka (ca 2cm) och lite överhäng på bänkskiva så blir det lite tight.

Ballingslöv och Vedum är 58 djupa, så ska höra av mig till dem och kolla vad ett skåp med hyllplan kostar. Detta kan ju inte stämma.
vad för stomme 600 djup utan lucka? Med hyllplan bara?

j
 
Någon som har koll på hur Vedum står sig i sammanhanget?
 
Hallå! Alltid IKEA stommar. Finns ingen anledning att köpa dyra stommar.

När jag byggde nytt så använde jag IKEA stommar och sen köpte jag luckor från Järfälla kök. Blev toppen. Och kostade en tredjedel av vad det skulle blivit på Ballingslöv

Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Hur sliter man ut stommarna?
Kan inte minnas att jag någonsin sett någon utsliten stomme.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.