123 122 läst · 250 svar
123k läst
250 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Du får ursäkta mig men jag har med all respekt svårt för dessa uttalanden. Ifall du nu inte har så mycket erfarenhet av dessa köksmärken så kanske du inte ska skriva att det enligt dig inte är någon skillnad på ovanstående köksmärken. Det baseras ju isådanafall på vad ?K kayan skrev:Har inte någon jätte erfarenhet av kök men skulle säga att Kvik, HTH, Marbodal, IKEA, epoq har ganska likvärdig kvalité lite olika konstruktion bara. Men Ikea är nog svåra att slå med deras service och tillgänglighet på produkterna. Ikea har ju i stort sätt alltid allting hemma. Kontra någon av dom andra som har 8 veckors leveranstid på en vanlig standard lucka.
Handlar väl också lite om hur man hanterar sitt kök eller för den delen sin kommod i badrummet. Oavsett om du köper från ikea eller någon annan är det likvärdig uppbyggnad. Ingen spånskiva, mdf eller trä mår bra av vatten. Diskar man så det stänker överallt torkar väl en normal människa av det omgående = inget problem. Kommer det vatten inuti en stomme har du ett problem som inte borde finnas och som inte går att räkna med.
Så resonerar jag också. Håller man efter grejerna lär nog ett Ikea-kök hålla lika länge som ett kök från någon annan tillverkare.J jatack skrev:Handlar väl också lite om hur man hanterar sitt kök eller för den delen sin kommod i badrummet. Oavsett om du köper från ikea eller någon annan är det likvärdig uppbyggnad. Ingen spånskiva, mdf eller trä mår bra av vatten. Diskar man så det stänker överallt torkar väl en normal människa av det omgående = inget problem. Kommer det vatten inuti en stomme har du ett problem som inte borde finnas och som inte går att räkna med.
Om jag får en vattenläcka så t.ex diskbänksskåpet får en skada så är det ju alltid en tröst att ett köksskåp från Ikea är billigare att byta ut än ett från Ballingslöv.
När jag köpte kök till mitt förra boende kostade ett komplett kök på IKEA 30.000 och hos Marbodal ganska exakt 100.000 mer. Säljaren på Marbodal tyckte att det var en bra investering, för köket kommer att stå pall 30 år. Ja, det kanske det gör, men inte kommer jag bo där så länge.
IKEA-köket såg exakt lika fint ut när jag flyttade 7 år senare, förutom ett stort jack i bänkskivan som jag gjorde 5 minuter efter installationen (bänkskivan ingick inte i priserna ovan, i något av fallen).
Nu spelar ju det mindre roll, anekdotiska bevis är just det.
IKEA-köket såg exakt lika fint ut när jag flyttade 7 år senare, förutom ett stort jack i bänkskivan som jag gjorde 5 minuter efter installationen (bänkskivan ingick inte i priserna ovan, i något av fallen).
Nu spelar ju det mindre roll, anekdotiska bevis är just det.
Jag köpte mitt IKEA kök för ca 15 år sedan och jag är helnöjd. Har nylige köpt en induktionshäll, ugn och en diskmaskin. Behövde två underskåp till diskmaskinen och ugnen och då visade det sig att höjden på underskåpen blivit några cm högre och att skåpen går längre ner mot golvet. Luckfronter i bok finns inte längre kvar i sortimentet. Blev tvungen att såga av några cm på nya skåpen eftersom det inte gick att höja bänkskivan eftersom jag kaklat väggen.
Ser kanske inte så snyggt ut med skåp och luckor i bok och sedan vita fronter på alla vitvaror. Tvåfrysskåp en kyl och diskmaskinen. Lite synd att IKEAS kyl, frys och diskmaskin bara går att använda med fronter eftersom fronten är tillverkad så att det inte ser snyggt ut med alla hål och konstiga uttag inklusive utanpåliggande gångjärn..
Har inte haft några problem med vitvarorna förutom frysen. När jag skulle skjuta in frysen gick ena benet på baksidan av och jag måste förstärka den med en vinkellist av aluminium.
Stommarna till överskåpen har jag tillverkat själ eftersom jag ville ha 50 cm djupa skåp och så gillar jag inte att städa så jag kör med trådhyllor i alla överskåp. I underskåpen har jag bara lådor.
I badrummen har jag två tvättställ med underskåp. Skåpen ser ut att vara folierade med vit plast men det finns inga skarvar i folien så troligtvis är det någon typ av plastfärg.
Har bara goda erfarenheter av IKEA kök men det kanske beror på att jag är singel utan vare sig vuxna eller små barn som sliter på mitt hus.
För min del skulle jag gärna köpa ett IKEA kök även nästa gång jag ska renovera men jag skulle nog undvika vita eller målade skåp och välja något i massiv trä där man kan slipa av skavanker med sandpapper
Ser kanske inte så snyggt ut med skåp och luckor i bok och sedan vita fronter på alla vitvaror. Tvåfrysskåp en kyl och diskmaskinen. Lite synd att IKEAS kyl, frys och diskmaskin bara går att använda med fronter eftersom fronten är tillverkad så att det inte ser snyggt ut med alla hål och konstiga uttag inklusive utanpåliggande gångjärn..
Har inte haft några problem med vitvarorna förutom frysen. När jag skulle skjuta in frysen gick ena benet på baksidan av och jag måste förstärka den med en vinkellist av aluminium.
Stommarna till överskåpen har jag tillverkat själ eftersom jag ville ha 50 cm djupa skåp och så gillar jag inte att städa så jag kör med trådhyllor i alla överskåp. I underskåpen har jag bara lådor.
I badrummen har jag två tvättställ med underskåp. Skåpen ser ut att vara folierade med vit plast men det finns inga skarvar i folien så troligtvis är det någon typ av plastfärg.
Har bara goda erfarenheter av IKEA kök men det kanske beror på att jag är singel utan vare sig vuxna eller små barn som sliter på mitt hus.
För min del skulle jag gärna köpa ett IKEA kök även nästa gång jag ska renovera men jag skulle nog undvika vita eller målade skåp och välja något i massiv trä där man kan slipa av skavanker med sandpapper
Senaste IKEA-köket som jag satte åt oss själva blev en test, vi ville har svart och IKEA har ett nytt material i luckor/fronter/etc (inte stommar som tråden gäller) men ändå lite spännande. Köket blir två år i vinter och lite risktagande utifrån att man inte vet hur det åldras, men i princip okänsligt för fukt/märken.
KUNGSBACKA köksfronter är tillverkade av återvunnet trä som täckts med plastfolie
tillverkat av återvunna PET-flaskor – vår hittills mest miljösmarta kökslucka.
Ett hållbart val som varken kompromissar på kvalitet, design eller pris.
KUNGSBACKA köksfronter är tillverkade av återvunnet trä som täckts med plastfolie
tillverkat av återvunna PET-flaskor – vår hittills mest miljösmarta kökslucka.
Ett hållbart val som varken kompromissar på kvalitet, design eller pris.
Garanti har ändrats över tiden och nu är det väl denna som gäller utifrån vad ts efterfrågar, finns väl vissa undantag och är definierat.
https://www.ikea.com/se/sv/files/pdf/b8/b2/b8b27710/koek_garanti_febr2019.pdf
https://www.ikea.com/se/sv/files/pdf/b8/b2/b8b27710/koek_garanti_febr2019.pdf
Tekniker skrev:
Hej!
Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.
Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.
Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?
Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Enligt en som jobbar med köksmontering så är Ikeas stommar bäst på marknaden.
Vi har stommar från Ikea och lådor/fronter/täcksidor från härjedalskök.
vi valde bort ballingslöv till köket i vårat nybyggda hus, sparade väldigt mycket pengar.
skulle vara roligt att veta som egentligen skiljer sig mellan ballingslöv och Ikeas stommar ?
Enligt en som jobbar med montering så har den personen aldrig monterat något annat än IKEA. Skruva en skruv i en IKEA stomme så är det som att skruva i smör jämfört med Ballingslöv, HTH och Marbodal.Pjeriksson skrev:
Enligt en som jobbar med köksmontering så är Ikeas stommar bäst på marknaden.
Vi har stommar från Ikea och lådor/fronter/täcksidor från härjedalskök.
vi valde bort ballingslöv till köket i vårat nybyggda hus, sparade väldigt mycket pengar.
skulle vara roligt att veta som egentligen skiljer sig mellan ballingslöv och Ikeas stommar ?
Vet inte hur ballingslövs stommar är men du brukar få vad du betalar för
Jag lät en gammal Puustelli stomme så utomhus i regn i flera veckor en höst för nått år sen innan jag orkade åka å slänga den.
Den var mer eller mindre helt opåverkad av fukten, tvivlar starkt på att en ikeastomme håller för det
Jag lät en gammal Puustelli stomme så utomhus i regn i flera veckor en höst för nått år sen innan jag orkade åka å slänga den.
Den var mer eller mindre helt opåverkad av fukten, tvivlar starkt på att en ikeastomme håller för det