H
H HLP skrev:
Hur sliter man ut stommarna?
Kan inte minnas att jag någonsin sett någon utsliten stomme.
Gångjärnen sitter inte fast och kanterna blir slitna.
 
H HLP skrev:
Hur sliter man ut stommarna?
Kan inte minnas att jag någonsin sett någon utsliten stomme.
Det som kan hända är väl antingen att den får vatten på sig (eller ånga från diskmaskinen) så att spånskivorna sväller, eller att hålen för gångjärnsinfästningen ger med sig efter ett tag.
 
När även tredje generationen gångjärn håller på att släppa är det dags tycker jag. Just i vårt kök tog det 42 år om mäklarinfon stämmer.

Skadat köksskåps gångjärn och trasigt trä där det har släppt från skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Halleluleja IKEA :geek:

Så tolkar jag i alla fall 75% av alla som förespråkar IKEA i köket, trots att man aldrig varit i närheten av att montera/använda ett kök från kvalitetstillverkarna. Intressant att man då kan uttala sig så tvärsäkert att det inte är någon kvalitetsskillnad ...

Pris ja ... det finns en prislista, sedan finns det ett slutpris. Givetvis tar man en prisdiskussion på totalen när det gäller ett helt kök. Den diskussionen är klart svårare att ta med dom som levererar platta paket. Jag hade absolut inga problem att få drygt 20% på slutsumman. Och lejer ni någon så ska givetvis snickaren ha betalt för monteringen av skåpen .... siffror som givetvis inte är så kul att dra upp här.

Men så bra det kan bli ändå, ni är nöjda med era IKEA-kök, jag är supernöjd med Ballingslöv, både pris, bemötande och produkten.
ALLA är nöjda och lyckliga med sina val :rofl:(y):giggle:
 
  • Gilla
albinroo och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Halleluleja IKEA :geek:

Så tolkar jag i alla fall 75% av alla som förespråkar IKEA i köket, trots att man aldrig varit i närheten av att montera/använda ett kök från kvalitetstillverkarna. Intressant att man då kan uttala sig så tvärsäkert att det inte är någon kvalitetsskillnad ...

Pris ja ... det finns en prislista, sedan finns det ett slutpris. Givetvis tar man en prisdiskussion på totalen när det gäller ett helt kök. Den diskussionen är klart svårare att ta med dom som levererar platta paket. Jag hade absolut inga problem att få drygt 20% på slutsumman. Och lejer ni någon så ska givetvis snickaren ha betalt för monteringen av skåpen .... siffror som givetvis inte är så kul att dra upp här.

Men så bra det kan bli ändå, ni är nöjda med era IKEA-kök, jag är supernöjd med Ballingslöv, både pris, bemötande och produkten.
ALLA är nöjda och lyckliga med sina val :rofl:(y):giggle:
Köpte ett nyproducerat hus förut med kök från Kvänum. Var väl fint och bra. Men inte nämnvärt jämfört med Ikea.

Så nej. Jag kan jämföra. Och säkert fler än jag som upplevt alternativ till ikea.

Jag var inne i deras flagship-store i centrala Stockholm. De pratade om att de hade så bra kvalitet. Jag försökte fråga vad som var bättre i deras kvalite. De hade absolut inget svar att ge på den frågan. ”Vi Använder kvalitetsmaterial”

”Jaha ni använder bättre träskivor i stommarna”

”precis”

”spånskiva?”

”ja”

”Som Ikea?”

”jaaaa, fast alltså”

”alltså vadå? Bara så jag förstår. Har ni högre densitet i spånskivan?”

”vad menar du?”

”vet du vad densitet är?”

”alltså... vi har hög kvalite i våra produkter”

Någonstans där fick jag bara ur mig en tom blick in i ögonen på något ännu mer tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Du får ursäkta mig men jag har med all respekt svårt för dessa uttalanden. Ifall du nu inte har så mycket erfarenhet av dessa köksmärken så kanske du inte ska skriva att det enligt dig inte är någon skillnad på ovanstående köksmärken. Det baseras ju isådanafall på vad ?
Med inte jätte mycket erfarenhet så menar jag att jag inte har klämt och känt och monterat dussintals av kök från varje tillverkare, men har monterat 1 Kvik kök 1 epoq och 2 Ikea så lite koll har jag och i min mening så är dessa väldigt jämförbara.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Vi gjorde om i köket för ett tag sedan. Gamla Marbodal 280mm djupa kompletterades med IKEA. Skåpen var dessutom 300mm höga.
Väldigt praktiskt att stommarna inte var monterade, bara att såga innan stommen monterades. Sedan fick jag justera bredden på något skåp, eftersom Marbodal och IKEA har olika uppfattning om vad 600mm skåpbredd innebär.
Sedan valde vi IKEAs släta vita MDF-luckor, eftersom det inte syns såväl om man måttanpassat luckorna.

Men som avslutning lackade vi om samtliga luckor och lådfronter, både gamla Marbodal och nya IKEA.

Köksrenoveringen gick på ca 30k, fördelat i ungefär lika stora delar på vitvaror, snickerier och målning. Vitvarorna var ny micro i skåp och en ny köksfläkt, resten av vitvarorna var det inget fel på. Målningen av aöla luckor och lådfronter gick på 9000. Vi köpte en hel del ny inredning som nya kökslådor, svänghylla till underskåp och stommar.

Med tanke på kvalitetshöjningen i köket, så bar det bra pris prestanda.
 
D Daaaaaniel skrev:
Köpte ett nyproducerat hus förut med kök från Kvänum. Var väl fint och bra. Men inte nämnvärt jämfört med Ikea.

Så nej. Jag kan jämföra. Och säkert fler än jag som upplevt alternativ till ikea.

Jag var inne i deras flagship-store i centrala Stockholm. De pratade om att de hade så bra kvalitet. Jag försökte fråga vad som var bättre i deras kvalite. De hade absolut inget svar att ge på den frågan. ”Vi Använder kvalitetsmaterial”

”Jaha ni använder bättre träskivor i stommarna”

”precis”

”spånskiva?”

”ja”

”Som Ikea?”

”jaaaa, fast alltså”

”alltså vadå? Bara så jag förstår. Har ni högre densitet i spånskivan?”

”vad menar du?”

”vet du vad densitet är?”

”alltså... vi har hög kvalite i våra produkter”

Någonstans där fick jag bara ur mig en tom blick in i ögonen på något ännu mer tomt.
Ok, om det stämmer hade säljaren helt enkelt ingen koll. Har monterat många kvänumkök och de är väldigt mycket mer gedigna än IKEAs. De använder en möbelspånskiva som bas, som jag skulle säga väger dubbelt så mycket som IKEAs. Dessutom stämmer bland annat alla mått exakt, och garantier och kundservice är betydligt bättre, med mera.
Med det sagt, skulle jag själv aldrig betala de summorna för ett spånskivekök. Som några varit inne på är det mest värt att själv ta fram en ritning och be ett litet snickeri tillverka stommar i massivträ. Rätt skött håller ett sånt kök hur länge som helst.
Jämfört med Ballingslöv, Marbodal etc. upplever jag skillnaden mot IKEA betydligt mindre.
Är man verkligen ute efter något hållbart, finns det tillverkare inriktade på offentliga lokaler med laminatbelagt kryssfanér som bas.
 
F FTIS skrev:
Ok, om det stämmer hade säljaren helt enkelt ingen koll. Har monterat många kvänumkök och de är väldigt mycket mer gedigna än IKEAs. De använder en möbelspånskiva som bas, som jag skulle säga väger dubbelt så mycket som IKEAs. Dessutom stämmer bland annat alla mått exakt, och garantier och kundservice är betydligt bättre, med mera.
Med det sagt, skulle jag själv aldrig betala de summorna för ett spånskivekök. Som några varit inne på är det mest värt att själv ta fram en ritning och be ett litet snickeri tillverka stommar i massivträ. Rätt skött håller ett sånt kök hur länge som helst.
Jämfört med Ballingslöv, Marbodal etc. upplever jag skillnaden mot IKEA betydligt mindre.
Är man verkligen ute efter något hållbart, finns det tillverkare inriktade på offentliga lokaler med laminatbelagt kryssfanér som bas.
Det var inte enda säljaren som inte hade koll. Pratade med flera inom bolaget. Ingen hade något vettigt svar att ge. Kanske har de haft en utbildningsinsats inom koncernen sedan dess i konceptet "densitet", vad vet jag.
Kundservicen då (2016) var ett skämt. Det gick inte att få ett pris på ett enskilt skåp. Istället uttrycktes allt i "poäng", och sedan betalade du ett visst pris för en poäng. Men de lovade, att jag hade "rabatt". Sånt jävla skämt.
Vad är bättre kundservice hos kvänum? Tillgängligheten? Bemötandet i butiken? Öppet köp? Förklara jättegärna. För jag förstår verkligen inte på vilket sätt Kvänum var bättre. Tvärtom snarare sämre på alla inom service är min erfarenhet.
Men däremot har de absolut snyggare lådinredningar i trä etc. Absolut. Säger inget om det. Men bättre i övrigt fattar jag verkligen inte.
Och att Kvänum är mer exakta i mått? På vilket sätt?
IKEA säljer BRUTALA volymer. De har inte råd att ha ha avvikelser i sin produktion. De skulle få ohantbara mängder reklamationer.

Avseende tillverkana du nämner för offentliga lokaler. Har du någon att tipsa om?
Jag vet att jag låter sjukt dryg, men jag menar väl egentligen :)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
IKEA har 25 års garanti, på riktigt. Det är värt mycket för mig! Jag känner en familj som fick fuktskada på en lucka vid diskmaskinen efter sisådär 10 år. De tog med luckan till IKEA som sa "Vi lagerför tyvärr inte den luckan längre." Besvikna tänkte de vända hem igen, men blev tillbakaropade "Ni får välja mellan de här luckorna istället!". Det var ju dock inte vad de tänkt sig; en avvikande lucka i köket är ju inte så snyggt... Men nej, det var inte så IKEA tänkte. De bytte ut alla luckorna i köket, och de stod för montering, bortforsling av det gamla, ja rubbet!
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Skåningstorp Skåningstorp skrev:
IKEA har 25 års garanti, på riktigt. Det är värt mycket för mig! Jag känner en familj som fick fuktskada på en lucka vid diskmaskinen efter sisådär 10 år. De tog med luckan till IKEA som sa "Vi lagerför tyvärr inte den luckan längre." Besvikna tänkte de vända hem igen, men blev tillbakaropade "Ni får välja mellan de här luckorna istället!". Det var ju dock inte vad de tänkt sig; en avvikande lucka i köket är ju inte så snyggt... Men nej, det var inte så IKEA tänkte. De bytte ut alla luckorna i köket, och de stod för montering, bortforsling av det gamla, ja rubbet!
De har nog ändrat i villkoren sen dess. Det är ju visserligen 25 års garanti på det mesta men den gäller ju material- och produktionsfel. Den gäller inte normalt slitage, skärmärken, hack, repor eller skador som orsakats av slag eller olyckshändelser. Man får inte heller ha modifierat skåpet eller på något annat sätt avviket från monteringsanvisningen. Den gäller inte om man använt en felaktig rengöringsmetod, vid användning i fuktig miljö eller skador som uppstår pga. användandet.
https://www.ikea.com/se/sv/files/pdf/81/ee/81eee81d/koek_garanti2020.pdf

Det gör det antagligen omöjligt att reklamera fuktskador pga. diskmaskin eller vatten som runnit ner när man lagat mat eller diskat.

Ikea betalar endast för reparation, reservdelar, arbete och eventuella personalresor, förutsatt att produkten går att reparera utan särskilda kostnader för IKEA. Om produkten inte längre säljs av IKEA, erbjuder IKEA en lämplig ersättningsprodukt. Det är IKEA som avgör vad som är en lämplig ersättningsprodukt
 
  • Gilla
Fredrik RS4
  • Laddar…
M mawno skrev:
Någon som har koll på hur Vedum står sig i sammanhanget?
M mawno skrev:
Någon som har koll på hur Vedum står sig i sammanhanget?
Vi har haft Vedum på jobbet, fastighetsägaren skulle ha det som std lösning på alla kontor i fastigheten, det gick inte länge för dom övergav det på pga kvaliteten. Nu fick vi ett nytt marbodal får se hur länge det håller.
 
D Daaaaaniel skrev:
Det var inte enda säljaren som inte hade koll. Pratade med flera inom bolaget. Ingen hade något vettigt svar att ge. Kanske har de haft en utbildningsinsats inom koncernen sedan dess i konceptet "densitet", vad vet jag.
Kundservicen då (2016) var ett skämt. Det gick inte att få ett pris på ett enskilt skåp. Istället uttrycktes allt i "poäng", och sedan betalade du ett visst pris för en poäng. Men de lovade, att jag hade "rabatt". Sånt jävla skämt.
Vad är bättre kundservice hos kvänum? Tillgängligheten? Bemötandet i butiken? Öppet köp? Förklara jättegärna. För jag förstår verkligen inte på vilket sätt Kvänum var bättre. Tvärtom snarare sämre på alla inom service är min erfarenhet.
Men däremot har de absolut snyggare lådinredningar i trä etc. Absolut. Säger inget om det. Men bättre i övrigt fattar jag verkligen inte.
Och att Kvänum är mer exakta i mått? På vilket sätt?
IKEA säljer BRUTALA volymer. De har inte råd att ha ha avvikelser i sin produktion. De skulle få ohantbara mängder reklamationer.

Avseende tillverkana du nämner för offentliga lokaler. Har du någon att tipsa om?
Jag vet att jag låter sjukt dryg, men jag menar väl egentligen :)
Jag hör vad du säger och vill egentligen inte starta nån onödig debatt om detta.

Det jag menade med felaktiga mått är när skåp är 598,5mm istället för 600mm. Ställer till det när köket ska monteras. Kvänumköken är i min erfarenhet alltid exakt de mått som anges och alltid helt vinkelräta.
Sen får jag nog vidhålla att ett tio år gammalt Ikeakök, där melaminet håller på att släppa bland annat, ser betydligt värre ut än ett tio år gammalt Kvänumkök.
För övrigt kan jag bara beklaga att du upplevt dålig service. Jag arbetade i södra Sverige och har upplevt personalen som hjälpsamma och på hugget (kanske krävs lite mer för att sälja dyra kök på en mindre marknad?).

Jag håller med dig om att du får mycket mer för pengarna på Ikea, och hade själv kunnat köpa stommar därifrån om jag skulle bygga eget kök.

Har monterat hundratals kök, från billigare än Ikea till platsbyggda i massivträ, så talar av egen erfarenhet.

Apropå oförstörbara kök har jag bara monterat Tantumserien från Träteknik. Tveksam om de säljer till privatpersoner, men lägger man ner lite tid kan ju ett mindre snickeri tillverka stommar i högtryckslaminerat kryssfanér. Undvik dock större luckor i det materialet, de håller bra, men slår sig med tiden.

/Fredrik
 
Vårt kök från Ballingslöv var absolut inte 10 gånger dyrare än Ikea. Dubbelt så dyrt, absolut - men då slapp vi ju platta paket. Vi fick extremt bra hjälp dessutom av kökssäljaren i den lokala bygghandeln som var återförsäljare åt Ballingslöv, och offerten var billigare än samma kök från Marbodal, Sentens och Creokök. Han kom och ut och levererade massa grejer gratis, mätte allting och var extremt hjälpsam på alla sätt - dessutom fick vi via honom bra pris på massa annat byggmaterial till golv och badrum, Ett par år tidigare renoverade vi ett annat kök i Stockholm och valde då Sentens, då Ballingslövsäljaren där var rätt dryg och dessutom väldigt dyr.
Kontentan av detta är att vad gäller priser och kundbemötande skiljer det sig väldigt mycket åt beroende på den lokala butiken.
Vad gäller kvalité är vi nöjda hittills med Ballingslöv, men har ju inte haft det så länge. Tvivlar inte på att Ikea är prisvärt, men för oss sparade det mycket huvudvärk att få en helhetslösning med specialanpassade mått. Tyckte dessutom Ikeas lådor och skåp kändes rackiga när jag var och kände på dem i utställningen, men skulle absolut kunna tänka mig dem om det gällde ett kök i sommarstugan t.ex.
 
H
Hep Hep skrev:
När även tredje generationen gångjärn håller på att släppa är det dags tycker jag. Just i vårt kök tog det 42 år om mäklarinfon stämmer.

[bild]
Vilken köksleverantör är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.