59 246 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Eller så handlar detta inte om någon rättskänsla utan eget tyckande om vilka lagar man behöver följa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/luftvaermepump.355736/page-5#post-3453488
https://www.byggahus.se/forum/threads/luftvaermepump.355736/page-5#post-3453488
Jag som inte har så bra koll:
En elektriker som inte följer dessa lagar, som inte är skicklig, kopplar fel och utsätter andra för fara, blir denna av med sin behörighet?
Eller måste även elektrikern anmälas och lagföras för att detta ska ske?
En elektriker som inte följer dessa lagar, som inte är skicklig, kopplar fel och utsätter andra för fara, blir denna av med sin behörighet?
Eller måste även elektrikern anmälas och lagföras för att detta ska ske?
Mja, jag hittar t.ex. inga elcentraler, JFB, automatsäkringar.Alfredo skrev:
Om de sålde marijuana då, så är det kokain idag.
Eftersom det oftast bara är en eller ett fåtal personer på varje elfirma som har behörigheten/auktorisationen så lär det behövas grova tabbar för att ESV ens ska börja fundera på att dra in auktorisationen.mathiash77 skrev:
För att ESV ska börja utreda så måste det komma in en anmälan till dom.
Nej inte riktigt så.Fario skrev:
Ok om man slänger in en fråga?
Är det alltså så att "vi" som läste natur eller teknisk på gymnasiet i början av åttiotalet har fått tillräckligt med teori motsvarande utbildning till elinstallatör? Nej, jag tänker inte hempula mer än jag redan gör men jag blev nyfiken på vad det innebär helt enkelt...
Jag läste NT* så då borde jag vara i hamn då... (* vi läste fyra extra timmar i veckan på en testutbildning som var en sammanslagning av N och T.)
Men ifall du tillgodogjorde dig utbildningen nöjaktigt så har du såpass god teoretisk grund att du skulle fixa AL-teorin sen på en em eller kväll.
Allt som ingår finns i utspritt i diverse trådar här på forumet, fast ofta ännu djupare.
Det är alltså i princip kabeldimensioneringen då, sen tillkommer det en del "författningskunskap", och det är mer av inläsning, och går ungefär lika fort/långsamt för alla, mest beroende på lite läshuvud, hur snabbt man blir trött av att läsa osv.
Men om jag förstått saken rätt,
Anläggningsägaren ansvarar för sin elanläggning.
Om en behörig installatör gör fel, så är anläggningsägaren fortfarande ansvarig.
Det är inte olagligt att äga en elanläggning som är korrekt installerad av någon obehörig.
Anläggningsägaren ansvarar för sin elanläggning.
Om en behörig installatör gör fel, så är anläggningsägaren fortfarande ansvarig.
Det är inte olagligt att äga en elanläggning som är korrekt installerad av någon obehörig.
Ja faktiskt är det precis 100 år sedan,Bo.Siltberg skrev:
ty den 5'e december i år firade våra första behörighetsföreskrifter 100 år ...
Hipp hipp hurra !!!
Det var kommerskollegii som den 5 dec 1919 gav ut den kungliga behörighetsförordningen, som sen året därpå kompletterades med detaljerade föreskrifter om behörighet att utföra elektrisk anläggning.
Men detta var alltså lagar och föreskrifter om VEM som fick utföra arbeten på elanläggning, men redan 1892 utkom en slags föreskrifter för HUR en anläggning ska vara utförd.
Det var Svenska teknologföreningen som skrev ihop och gav ut dessa.
Det tog 10 år, drygt 10 år innan staten kom ikapp, ty 1902 utkom Kungl. Maj:ts nådiga stadga om elektriska anläggningar för belysning och arbetsöverföring.
För att sen följas av mer detaljerade föreskrifter 1904, då Kommerskollegii föreskrifter om elektriska anläggningar utkom.
Lite intressant kanske, historiskt sett, att man åtminstone då, för 120 år sedan, tyckte det var viktigt hur elanläggningen är utförd, men inte av vem.
Idag verkar det vara tvärtom ...
Det är väl därför det krävs 5 års erfarenhet, så att man ska lära sig av såna misstag.Mikael_L skrev:
Och vettu, de flesta elektriker, framförallt yrkesmän, de vet inte heller med säkerhet hur det fungerar.
Jag fick åka och kolla efter vad en tvåårsmontör hade grejat med, han hade problem med att JFB slog ifrån så fort han spänningsatte centralen, och förstod inte varför. Så jag fick kuska iväg 4 mil, för att upptäcka att han hade glömt dra noll-ledaren genom JFB
Tack för input. Och jag som har två somrar som elpraktikant på Andersson & Callenberg med kabelnajning och säkert 2000 skalningar och strumpklippningar bakom mig. Hempuleriet Here I Come!Mikael_L skrev:
Ja det är ett utmärkt system. Praktikanterna är ute och övar hemma hos kunder som självklart betalar för praktikanternas utbildning.M magnu skrev:
Görs det misstag som upptäcks genom felfunktion så kommer en erfaren yrkesman ut och rättar till misstagen.
Görs det misstag som inte märks vid normal användning av husägaren rättas inget till utan felaktigheterna kvarstår i anläggningen, vilken husägaren ansvar för.
Lärdomen för praktikanten som gjort, de nu dolda, misstagen torde för övrigt vara försumbar.
Men det gör ju inte så mycket, arbetet är ju utfört av någon som hade rätt att försöka sig på det...
Redigerat:
Bra idé men så länge elmarknaden är reglerad måste du först få till en lagändringberisen skrev:
Kanske inte tillför något till tråden egentligen men det är lite märkligt att just elkopplande nästan har fått någon “mystik” över sig, det är något väldigt farligt och något bara ett fåtal människor bemästrar och förstår sig på och vanligt folk ska ge tusan i det för så säger lagen.
När det gäller en mängd andra (ofta betydligt svårare) saker som kan hända i ett normalt hushåll så uppmuntras oftast folk att läsa på så att man reder sig själv i de flesta situationer (om man tror sig klara av det). Går bilen sönder så löser man det. Läcker taket in så får man försöka lära sig hur man löser det problemet. Ska badrummet renoveras så går även det att läsa sig till hur man gör.
Tänk vad fint om istället information kunde spridas på ett bra och tydligt vis så att folk lär sig hur man gör bra och säkra installationer.
Tänk typ som dessa fast för enklare hemmafix inom el (montera extra uttag, byta brytare/dimmers och liknande enklare grejer)
[länk]
[länk]
[länk]
En dag kanske det händer, vem vet
Sen måste man ju såklart ha respekt för att det finns enormt mycket som faktiskt ÄR rätt avancerat inom el och sånt som jag aldrig skulle ge mig på och då betalar jag gladeligen någon kunnig som kommer och hjälper mig. Det är väl kanske där svårigheten ligger...att sätta någon gemensam gräns.
Börjar bli tröttsamt att läsa allt om hempuleri.
Vill ni komplettera ett uttag, ring en elektriker och vill ni göra det själva så sätt er i skolbänken och fixa en behörighet.
Anledningen till att så många vill koppla el själva handlar om ren snålhet.
Vill ni komplettera ett uttag, ring en elektriker och vill ni göra det själva så sätt er i skolbänken och fixa en behörighet.
Anledningen till att så många vill koppla el själva handlar om ren snålhet.
Är BH en klagomur?jbr skrev:
Ja det är ett utmärkt system. Praktikanterna är ute och övar hemma hos kunder som självklart betalar för praktikanternas utbildning.
Görs det misstag som upptäcks genom felfunktion så kommer en erfaren yrkesman ut och rättar till misstagen.
Görs det misstag som inte märks vid normal användning av husägaren rättas inget till utan felaktigheterna kvarstår i anläggningen, vilken husägaren ansvar för.
Lärdomen för praktikanten som gjort, de nu dolda, misstagen torde för övrigt vara försumbar.
Men det gör ju inte så mycket, arbetet är ju utfört av någon som hade rätt att försöka sig på det...
Jag har hängt på forumet några år nu och tycker el-forumet är intressant, utan att jag för den skull ger mig på alltför mycket saker själv. Jag tycker det är intressant och spännande att lära sig för att förstå bättre, om inte annat för att upptäcka när man har en klåpare till elinstallatör på plats.
Exempelvis en sådan som Demmpa råkade ut för "Precis, för ett år sedan tog vi in en elfirma i samband med badrumsrenovering, elektrikern satte en anslutningsdosa, som man enkelt kan öppna utan verktyg, 30cm över golvet å 30cm från badkarskanten."
eller som denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ska-hemmapularna-stoppas.359601/page-5#post-3500104
eller https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-491#post-3466447. Vi har ju till och med en elektriker med många års erfarenhet som nyligen via Byggahus fick lära sig att en jordfelsbrytare även kan hjälpa till i ojordade uttag...
Allt ovanstående alltså utfört av folk som av någon ansetts tillräckligt duktiga för att få göra elarbeten (och tydligen fuska med testerna).
Jag har själv ställt några frågor och fått bra svar, som antingen bidragit till att jag gjort ett bättre arbete eller helt enkelt avstått när jag känt mig osäker.
Min bild av hur det fungerar när någon ställer frågor är att de får vettiga svar och att standardsvaret om att det är olagligt alltid är med i alla trådar. De flesta gör som jag, lyssnar och gör ett bättre arbete än de annars hade gjort eller ringer en elektriker. Ett litet fåtal tar inte till sig något utan är övertygade om att det visst ska fungera med högtalarkabeln... Den senare gruppen når man aldrig oavsett. Den andra gruppen skulle troligen försökt själva om de inte fått fråga, men ett sämre resultat än efter att de lärt sig eller ringt en elektriker (med vissa undantag). Med jämna mellanrum kommer det in en ny elektriker på byggahus och ogillar att man hjälper folk att koppla fulel. Många av de ändrar senare inställning efter att ha varit med ett tag.
På det stora hela är jag övertygad om att elarbeten i folks hem blir bättre av diskussionerna här på forumet.
Exempelvis en sådan som Demmpa råkade ut för "Precis, för ett år sedan tog vi in en elfirma i samband med badrumsrenovering, elektrikern satte en anslutningsdosa, som man enkelt kan öppna utan verktyg, 30cm över golvet å 30cm från badkarskanten."
eller som denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ska-hemmapularna-stoppas.359601/page-5#post-3500104
eller https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-491#post-3466447. Vi har ju till och med en elektriker med många års erfarenhet som nyligen via Byggahus fick lära sig att en jordfelsbrytare även kan hjälpa till i ojordade uttag...
Allt ovanstående alltså utfört av folk som av någon ansetts tillräckligt duktiga för att få göra elarbeten (och tydligen fuska med testerna).
Jag har själv ställt några frågor och fått bra svar, som antingen bidragit till att jag gjort ett bättre arbete eller helt enkelt avstått när jag känt mig osäker.
Min bild av hur det fungerar när någon ställer frågor är att de får vettiga svar och att standardsvaret om att det är olagligt alltid är med i alla trådar. De flesta gör som jag, lyssnar och gör ett bättre arbete än de annars hade gjort eller ringer en elektriker. Ett litet fåtal tar inte till sig något utan är övertygade om att det visst ska fungera med högtalarkabeln... Den senare gruppen når man aldrig oavsett. Den andra gruppen skulle troligen försökt själva om de inte fått fråga, men ett sämre resultat än efter att de lärt sig eller ringt en elektriker (med vissa undantag). Med jämna mellanrum kommer det in en ny elektriker på byggahus och ogillar att man hjälper folk att koppla fulel. Många av de ändrar senare inställning efter att ha varit med ett tag.
På det stora hela är jag övertygad om att elarbeten i folks hem blir bättre av diskussionerna här på forumet.