59 338 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Angående elfirman som påstås ha bränt ner huset är ju inte klargjort ännu. Elfirman gjorde rätt och det var lika hög spänning innan han slog på centralen som efter. Dessutom starta inte branden i elektrikerns koppling utan i den befintliga och då borde det således vara anläggnings innehavarens fel. Hempuleri med andra ord som var gjort tidigare. Ett praktexempel hur det går när någon hempular.tommib skrev:
Apropå ansvar.... tråden börjar bli lång och det kommer massa inlägg mellan
Hur tänkte du då? Det individuella ansvaret har snarast minskat. Elinstallatören för regelefterlevnad har fått en betydligt mer perifer roll än den tidigare behörige som ändå hade något slags personligt ansvar. Vad har montören för ansvar? För en felkoppling? Kan du peka på några rättsfall? Vad är den personliga konsekvensen för en montör som gör fel (utan att något brinner eller att någon dör, vilket potentiellt faller under andra lagar)?
Du kan t.ex. titta på det här fallet i Uppsala tingsrätt, det är en civilrättslig stämning. Man kan alltså spänningssätta en kass installation och bränna ner någons hus utan någon som helst straffrättslig konsekvens. Spännande. Eftersom installatören är dold bakom ett AB kan man i värsta fall kursa bolaget och starta om om det blev för dyrt att ta ansvar.
Man kan argumentera (och det gör både firman och IN) att man endast har ansvar för den del man arbetar på men hur lirar det med kravet på anläggnignskännedom? Det ska bli intressant att se vad domstolen kommer fram till. Jag har inte sett att det avgjorts än.
Lagstiftningen är ur säkerhets- och ansvarssynpunkt ett skämt. Alla högsäkerhetsbranscher sysslar med personlig behörighet/auktorisation/legitimation/whatever. Elbranschen är det lysande, fullkomligt obegripliga, undantaget. Man slåss med näbbar och klor mot att det ska krävas personlig auktorisation eftersom. Införs det kommer nämligen praktikkravet vara det enda som hindrar intresserade från att skaffa en egen auktorisation och praktikkrav i form av avsutten tid försvinner titt som tätt. Målstyrning är det som räknas idag, även om man fortfarande fular sig i många branscher för att det är svårt att hitta bra provformer. Icke så för el, det är enkelt att testa om man kan eller inte.
Att försäkringsbolaget försöker fälla elfirman är inte så konstigt eftersom försäkringsbolag inte vill stå för kostnaden för vad hempuleri orsakar.
Kul debatt!
Jag vet egentligen inte riktigt var jag står.
Vi har en sida som saknar behörighet, men å andra sidan kan en hel del om el.
Jag är helt säker på att om den kunskapsnivån fanns hos alla som sysslade med elinstallation, så hade vi inte fått någon lagstiftning till att börja med.
Sedan har vi några här som jobbar med elinstallation, som säkert fått massor med konstiga frågor i jobbet av diverse kunder.
Sett ifrån kunskapssidan utan behörighet där jag hör hemma, hur el fungerar är självklart - hur svårt kan det vara? Som inte träffat elektrikernas märkliga kunder. Sedan glömmer jag bort att jag har en hygglig lön, 30 års erfarenhet av diverse jobb inom ett brett spektrum av elinstallation, elektronikkonstruktion mm.
Det är klart att man kommer till olika slutsatser från sin egen erfarenhet.
Jag är helt säker på att om den kunskapsnivån fanns hos alla som sysslade med elinstallation, så hade vi inte fått någon lagstiftning till att börja med.
Sedan har vi några här som jobbar med elinstallation, som säkert fått massor med konstiga frågor i jobbet av diverse kunder.
Sett ifrån kunskapssidan utan behörighet där jag hör hemma, hur el fungerar är självklart - hur svårt kan det vara? Som inte träffat elektrikernas märkliga kunder. Sedan glömmer jag bort att jag har en hygglig lön, 30 års erfarenhet av diverse jobb inom ett brett spektrum av elinstallation, elektronikkonstruktion mm.
Det kanske borde göras en individuell riskbedömning hos leverläkare inför varje Alvedonrecept? Medicin är ju ändå komplext, och nuförtiden börjar arbetsmarknaden bli knepigare.tommib skrev:
Eh, ja. Självklart spelar det roll.
Skulle du tycka att det var ok med en lagstiftning som sa att du behövde ta in en speciell hantverkare för att grilla? Det är också en farlig verksamhet.
Mitt favoritexempel är ju (receptfria) läkemedel. Skulle du tycka att det var rimligt att Alvedon, Ipren med flera var receptbelagda i alla former och förpackningsstorlekar? Att du var tvungen att ringa till vårdcentralen varje gång du hade lite huvudvärk eller sträckt en muskel? Då ska du ha klart för dig att bara Alvedon årligen dödar fler människor än el. Hur många som skadas är okänt. Det vore rimligare att reglera dessa läkemedel (och kräva att varje tablett delades ut av en legitimerad sjuksköterska) än att reglera el, om man bara tittar på dödsfall.*
I all riskhantering så tittar man på sannolikheten för att något ska inträffa och konsekvensen av att det gör det. Komplexitet i uppgiften är definitivt en faktor.
Komplexiteten avgör också hur svårt det är att lära någon att utföra uppgiften. I fallet med el är det inte särskilt svårt givet en teoretiskt kompetent samt intresserad individ.
Du verkar vara av två åsikter samtidigt. Dels att el egentligen inte är så svårt eftersom det inte spelar någon roll, dels att det är jättesvårt och bara går att lära sig genom att gå på praktik bredvid någon trött gubbe på bygge. Det är helt inkoherent.
* Det är lite mer komplext egentligen men jag avstår från att utveckla det här. Principen gäller.
Hur svårt kan det vara med två hål i väggen?M magnu skrev:Kul debatt!
Har kollat upp detta med denne Tommy B.P Putte 9497 skrev:
Han skriver att han jobbar på Stockholms Sjukhus men faktumet är att han jobbat och/eller har jobbat som mångårig el installatör!
Och nu propagerar Tommy att alla ska få syssla med el. Utbildning eller ej. Byta strömbrytare eller köra kärnkraft verk, det kvittrar.
Är bara att läsa Tommys poststatistik.
Bo Slitberg jobbar som pensionerad jurist eller liknande, troligen i något elsammanhang, han kan citera alla paragrafer väl men inte få till en ordentlig 180 grader böj på en vanlig EKLK.
Fast trots allt finns här mycket bra på forat, även om det är farligt om folk gör mer än bara läser om det, det skulle finnas någon röd varningstext
Dont try this att home Kids!
Jag säger inte att anläggningsinnehavaren är utan skuld här men jag är inte så säker på att elinstallationsföretaget är helt utan. Anläggningen var i väldigt dåligt skick och man bör ha koll på vad man spänningssätter. Även argumentet att man inte rörde den delen av anläggningen är lite tveksamt om man ändå varit och dragit i t.ex. gammal OVIR eller liknande.P Putte 9497 skrev:Angående elfirman som påstås ha bränt ner huset är ju inte klargjort ännu. Elfirman gjorde rätt och det var lika hög spänning innan han slog på centralen som efter. Dessutom starta inte branden i elektrikerns koppling utan i den befintliga och då borde det således vara anläggnings innehavarens fel. Hempuleri med andra ord som var gjort tidigare. Ett praktexempel hur det går när någon hempular.
Att försäkringsbolaget försöker fälla elfirman är inte så konstigt eftersom försäkringsbolag inte vill stå för kostnaden för vad hempuleri orsakar.
Man kan också vända på det och fråga sig om det är rimligt att spänningssätta en grupp där man vet att det förekommer blanktråd på isolator i något gammat utrymme. Man har ju inte rört den delen...
Vi har redan tidigare i tråden avhandlat hur ofta det brinner på grund av hempul. Det är inte särskilt ofta. Du kan leta rätt på någon av de gamla trådarna där jag ger räkneexempel. Således är detta inte ett praktexempel, det är en statistisk outlier.
Man ska inte mata trollen, men va fan....N N1Xe skrev:Har kollat upp detta med denne Tommy B.
Han skriver att han jobbar på Stockholms Sjukhus men faktumet är att han jobbat och/eller har jobbat som mångårig el installatör!
Och nu propagerar Tommy att alla ska få syssla med el. Utbildning eller ej. Byta strömbrytare eller köra kärnkraft verk, det kvittrar.
Bo Slitberg jobbar som pensionerad jurist eller liknande, troligen i något elsammanhang, han kan citera alla paragrafer väl men inte få till en ordentlig 180 grader böj på en vanlig EKLK.
Fast trots allt finns här mycket bra på forat, även om det är farligt om folk gör mer än bara läser om det, det skulle finnas någon röd varningstext
Är det möjligen N1XV som har bytt plastjackan till en ny?
Du kan väl åtminstone stava mitt namn rätt om du ska försöka "kolla upp detta". Så svårt är det inte.
Det finns inget som heter Stockholms Sjukus. Det finns något som heter Stockholms Sjukhem men det är inte ett sjukhus. I Region Stockholm finns sex akutsjukhus. Jag jobbar på ett av dem. Du borde kunna lista ut vilket om du anstränger dig. Du borde också kunna lista ut vilken specialitet jag har. Det har jag till och med skrivit här på forumet...
Jag propagerar absolut inte för att vem som helst ska få syssla med el. Om du verkligen skulle kollat upp mina tidigare poster så hade du sett att jag förespråkar personlig auktorisation för alla som ska röra en elanläggning, med en bättre och mer rimlig nivåindelning än dagens. Således en skärpning.
Vi gör massor av saker dagligen som är betydligt farligare än att koppla el. Ikväll snöar det till exempel i Stockholm. Var försiktiga där ute, det är vanligt med fallolyckor och många dör av dem.
Precis, och sedan kan man fråga sig om inte inlägg som beskriver hur man kopplar in dittan och dattan när någon startar en tråd om hur man ska koppla egentligen är så lämpligt att ha på ett publikt forum. Vilken unge som helst kan ju få för sig att koppla el. Här borde det verkligen redigeras av moderatorer.N N1Xe skrev:Har kollat upp detta med denne Tommy B.
Dessa personer förstör egentligen en annars bra forum.
Ok. Tommie, sorry.
Auktoriserad har vi redan idag så ingen skillnad. Finns bara olika nivåer.
Men har sett att du försöker få folk att utföra illegala operationer här på forat, hur vet du att alla här är auktoriserad?
Och vems ansvar när dom grillas?
Auktoriserad har vi redan idag så ingen skillnad. Finns bara olika nivåer.
Men har sett att du försöker få folk att utföra illegala operationer här på forat, hur vet du att alla här är auktoriserad?
Och vems ansvar när dom grillas?
Varför sluta som elektriker och ändå vilja koppla el?tommib skrev:
Man ska inte mata trollen, men va fan....
Är det möjligen N1XV som har bytt plastjackan till en ny?
Du kan väl åtminstone stava mitt namn rätt om du ska försöka "kolla upp detta". Så svårt är det inte.
Det finns inget som heter Stockholms Sjukus. Det finns något som heter Stockholms Sjukhem men det är inte ett sjukhus. I Region Stockholm finns sex akutsjukhus. Jag jobbar på ett av dem. Du borde kunna lista ut vilket om du anstränger dig. Du borde också kunna lista ut vilken specialitet jag har. Det har jag till och med skrivit här på forumet...
Jag propagerar absolut inte för att vem som helst ska få syssla med el. Om du verkligen skulle kollat upp mina tidigare poster så hade du sett att jag förespråkar personlig auktorisation för alla som ska röra en elanläggning, med en bättre och mer rimlig nivåindelning än dagens. Således en skärpning.
Vi gör massor av saker dagligen som är betydligt farligare än att koppla el. Ikväll snöar det till exempel i Stockholm. Var försiktiga där ute, det är vanligt med fallolyckor och många dör av dem.
Han säger att han förespråkar dagens lagliga system, men det är inte vad jag läst. Jag tror han jobbat i branschen 18+ år, märks han hållt på med detta dagligen.P Putte 9497 skrev:Precis, och sedan kan man fråga sig om inte inlägg som beskriver hur man kopplar in dittan och dattan när någon startar en tråd om hur man ska koppla egentligen är så lämpligt att ha på ett publikt forum. Vilken unge som helst kan ju få för sig att koppla el. Här borde det verkligen redigeras av moderatorer.
Dessa personer förstör egentligen en annars bra forum.
Här finns bara en moderat som jag sett som heter Madlen Eskilsson prova PM han.
Jag läste lite i artiklarna och jag får det inte att gå ihop.P Putte 9497 skrev:Angående elfirman som påstås ha bränt ner huset är ju inte klargjort ännu. Elfirman gjorde rätt och det var lika hög spänning innan han slog på centralen som efter. Dessutom starta inte branden i elektrikerns koppling utan i den befintliga och då borde det således vara anläggnings innehavarens fel. Hempuleri med andra ord som var gjort tidigare. Ett praktexempel hur det går när någon hempular.
FB Påstår:
Brandutredare Michael Steen, som är sakkunnigt vittne för Länsförsäkringar, uppger att bristerna i den befintliga anläggningen på övervåningen var både synliga och allvarliga. Löst hängande vägguttag med en lampsladd som ledning och en apparatdosa i form av ett decilitermått är två exempel.
Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Elinstallatörsföretagen (expertvittne för elfirman) påstår:
– Elinstallatören har endast ansvar för de delar av elanläggningen som elfirman har installerat, ingenting annat. Det är innehavaren som har ansvaret för den befintliga anläggningen, säger han.
I en annan artikel påstår samma person:
Men när det gäller kontrollerna av elinstallationerna finns ingen normerad lägstanivå på vad de ska innehålla.
...
– Elinstallationsföretaget får avgöra vad som är rimligt från fall till fall. I en enkel installation kan det till exempel ibland räcka att göra en visuell kontroll, testa att allt sitter fast och kanske göra kontinuitetsmätning av skyddsjord. Då behövs varken dokumentation eller fancy instrument, säger Fredrik Byström Sjödin.
Men på något sätt tycker jag nog lite synd om elfirman, lite hårt att tala om för kunden att man vägrar koppla tillbaka övervåningen.
Ni är rimligen inte på riktigt.....
Antingen är ni båda troll eller så är ni på riktigt korkade. Jag lutar åt korkad eftersom det fortfarande inte verkar gå in hur jag stavar mitt namn. Det står liksom där till vänster....
Ja, moderator bör ta sig en titt på denna tråd men det är inte på grund av mig.
Antingen är ni båda troll eller så är ni på riktigt korkade. Jag lutar åt korkad eftersom det fortfarande inte verkar gå in hur jag stavar mitt namn. Det står liksom där till vänster....
Ja, moderator bör ta sig en titt på denna tråd men det är inte på grund av mig.
Ok Tommib då heter du verkligen så, ovanligt namn. Trodde du skriver fel sista bokstav.
Men bra du säjer du ska följa lag och inte mer uppmana och uppvigla till annat än auktoriserade operacióner.
Jag har läst flera inlägg då du skrev annat men sist ska sundaren vakna.
Men bra du säjer du ska följa lag och inte mer uppmana och uppvigla till annat än auktoriserade operacióner.
Jag har läst flera inlägg då du skrev annat men sist ska sundaren vakna.