59 246 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 210 inlägg
Bara för att jag inte längre jobbar som (industri)elektriker?P Putte 9497 skrev:
Allt det jag säkert var kompetent att göra helt lagligt då, blev automatiskt och på något magiskt sätt helt omöjligt för mig att göra säkert, trots att jag kan mer om yrket idag än då?
Nej, jag har lite svårt att skriva upp på den inställningen till kunskap och kompetens. Det är ju rena dumheter. Kunde jag laga en frekvensomriktare för mer än trettio år sedan, så kan jag nog flytta ett vägguttag idag...
Om det åtminstone fanns ett intyg som visade att just den här personen är kompetent så OK då. Då var iaf systemet internt konsistent. Men icke. Det räcker som sagt att en person på åkeriet har CE-kort, då kan vem som helst, helt utan någon annan visad kompetens bara sätta sig bakom ratten. Eller att VD:n för SAS har ATP-certifikat. Bara han skrivit tillräckligt bra handböcker ("egenkontrollprogram") så är det fritt fram för vem som helst att flyga...
Det går ju öht inte att försvara ett sådant system med argument baserade på säkerhet, kompetens eller dylikt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 165 inlägg
Instämmer i allmänhet, men ser inte relevansen i denna tråd eller ens detta forum. De "kunder" vi har här är oftast trevliga och tacksamma för den hjälp de får.N1xv skrev:
Absolut.N1xv skrev:
Då jag hängt är i över 10 år har jag svårt att instämma med ordet "många". Jag vill hellre använda ordet "enstaka", så få minns jag har varit otacksamma eller haft en dålig attityd.N1xv skrev:
Jag känner inte heller igen detta. Med samma individ kanske du menar en annan individ än TS som drar igång något. Jo, det förekommer, Pxxxx är ett exempel. Det beror på vilket ämne du menar att sub-diskussionen har.N1xv skrev:
Precis.N1xv skrev:
Regler är bra, ingen ordning utan regler. Forumet är mycket mån om att regler följs, dvs elinstallationsreglerna, så att elsäkerheten hålls hög. Men jag förstår att du menar lagen om behörighet. Ja som sagt, det är mycket olyckligt att den inte moderniserats utan att man valt en modell som inte kostar så mycket att implementera. Det är ofrånkomligt att lagar som saknar motiv inte följs. Nu tror jag dock inte att någon vill bryta mot lagen, utan det handlar nog i många fall om svårigheten att hitta en elektriker och kostnaden för ett "litet" jobb. Det går inte att sticka huvudet i sanden här.N1xv skrev:
Jag var mest nyfiken på vad man anser är så hemskt med att regler styr och behövs speciellt på ett ämne jag själv tycker är intressant. En stor del av anledningen till att jag ens läser el-relaterade saker är just för att ibland finns det lärdom att hämta, det finns inget så intressant som att sitta och prata med en gammal räv som ängnat sitt liv åt el-yrket. Men idag föds även moderna problem inom el med människor som är där av fel anledning.
Jo, en gång i tiden hade vi många intressanta tekniska diskussioner där vi spred kunskap kring hur elinstallationer "fungerar" och vilka installationsregler som omgärdar den. Detta har tyvärr dämpats, jag vet inte varför, men klimatet har hårdnat och det blir varken tid över eller intresse för sådana diskussioner längre. Kanske hittar vi tillbaka dit så småningom. Hur många vet om att det kom en buggrättad version av elinstallationsreglerna i våras? Jag har inte ens hunnit läsa den pga allt tjafs....N1xv skrev:
Nja, jo, relaterat till det stycke du skrev detta i så visst finns det mycket att lära, och det är gärna dit jag vill återvända. Men bokstavligen, bakom ett uttag i en bostad finns ingen dimhöljd mystik. Det krävs inte 1 års studier och 4 års praktik där i en bostad, det är vad vi försöker komma fram till.N1xv skrev:
Jag känner återigen inte igen mig. Du kanske kan peka på något exempel? Jag har läst alla trådar i elforumet sedan 2008. Är man lite osäker på hur man byter ett uttag så är man mycket välkommen att ställa en fråga här, och ev får sin egen teori bekräftad eller dementerad.N1xv skrev:
Jo jag märker också att folk tror det är "fritt fram" bara för att ett jobb inte kräver behörighet. Det är mycket olyckligt. Man kan undra över varför "alla" känner till lagkravet på behörighet men att "ingen" känner till de övriga skyldigheter som en innehavare har enligt elsäkerhetslagen, t.ex de om kunskap. Lagen är föråldrad och informationen kring den har varit snedvriden. Det är bl.a vad vi upplyser om här.N1xv skrev:
Målet är inte att ta bort kraven på behörighet, utan att beskriva vilka kunskaper, färdigheter, verktyg, instrument och elmateriel som krävs för ett arbete. Det är denna kunskap som fått vissa frågeställare att inse sina begränsningar och söka en elfirma.
Återigen vill jag påstå att många är en överdrift. Det är ingen bra grund för en vidare diskussion.N1xv skrev:
Jo, så låt oss resonera sakligt och respektfullt så vore jag ytterst tacksam.N1xv skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 165 inlägg
Ja och detta har vi hört ett antal gånger, jag tror inte på dig, men du har fått svar. Jag orkar dock dra det igen:P Putte 9497 skrev:
Forumet beskriver inga recept på bombtillverkning eller droger eller annat som i sig kan skada folk, utan forumet beskriver recept på hur man inte skadas av el. Dessa recept är inte olagliga. Huruvida dessa recept faktiskt ökar eller minskar elsäkerheten går kanske att diskutera, ifall man har någon säkerställd statistik att presentera. Forumet uppmanar ingen att begå några lagbrott utan tvärtom upplyser vilka "recept" som är behörighetskrävande (du kan få denna roll om du vill). Jag vill också hävda att forumet är ganska duktiga på att bedöma frågeställarens kunskaper och ge en rekommendation därefter.
B byggarätt skrev:Exakt tragiskt att el branchen inte styrs upp till att bli laglig och skötsam !
Självklart måste säkerheten och kundernas behov gå före elektrikernas skyddade marknad!!!
Elbranchen har sedan länge hjälpt till att fulela hela Sverige med sjuka priser och material monopol!
Byggbranchen försöker göra likadant...
VVS och badrum ligger närmast... helt sjukt!
Fulel måste bort och ersättas med fungerande kunskap och kontroll och rimliga priser
Statistik säger inte så mycket i verkligheten.Bo.Siltberg skrev:
Ja och detta har vi hört ett antal gånger, jag tror inte på dig, men du har fått svar. Jag orkar dock dra det igen:
Forumet beskriver inga recept på bombtillverkning eller droger eller annat som i sig kan skada folk, utan forumet beskriver recept på hur man inte skadas av el. Dessa recept är inte olagliga. Huruvida dessa recept faktiskt ökar eller minskar elsäkerheten går kanske att diskutera, ifall man har någon säkerställd statistik att presentera. Forumet uppmanar ingen att begå några lagbrott utan tvärtom upplyser vilka "recept" som är behörighetskrävande (du kan få denna roll om du vill). Jag vill också hävda att forumet är ganska duktiga på att bedöma frågeställarens kunskaper och ge en rekommendation därefter.
Tror inte att någon har någon större nytta av bomber och granater här på forumet, men vem vet det kanske dyker upp med
Beror helt på vem som svarar på frågeställaren fråga, är det du känner jag mig lugn.
Men helt klart oavsett vad man tycker eller ej är lagen tydlig vem som får göra vad och ställer man en fråga hur man ska koppla här på BH så ska man inte koppla.
Läste ett svar ovan att du vill komma till ett läge där man kan koppla el i sitt eget hem och det är tydligen många som vill det MEN vad gör ni för att nå dit?Bo.Siltberg skrev:
Ja och detta har vi hört ett antal gånger, jag tror inte på dig, men du har fått svar. Jag orkar dock dra det igen:
Räcker knappast att tycka det här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 165 inlägg
Där går våra åsikter isär. Folk ställer frågan för att lära sig. Med vilken lagrätt förbjuder du dessa personer denna kunskap? Vad händer om de inte får svar, backar de eller kopplar de i alla fall på känn? Det är en svår fråga att besvara, men man gör i alla fall situationen bättre genom att informera.P Putte 9497 skrev:
Vad tror du vi "tycker" här? Det behövs givetvis villkor för att kunna "koppla själv" som ger den grad av säkerhet som elinstallationsreglerna stipulerar. Tror du det är omöjligt för de fall i bostäder som är vanliga här, t.ex installation av dimmer?P Putte 9497 skrev:
De har sannolikt gjort analysen att det saknas politiskt intresse att driva frågan. Det enda som skulle kunna ändra det är om man skulle polisanmäla samtliga hempul eller alla anläggningar till ESV samtidigt, d.v.s. belasta någon annans budget än den enskilde husägarens. Annars kan en svensk politiker aldrig göra en förändring som "KAN LEDA TILL DÖDSFALL".P Putte 9497 skrev:
Lobba för en lagändring iställetBo.Siltberg skrev:
Där går våra åsikter isär. Folk ställer frågan för att lära sig. Med vilken lagrätt förbjuder du dessa personer denna kunskap? Vad händer om de inte får svar, backar de eller kopplar de i alla fall på känn? Det är en svår fråga att besvara, men man gör i alla fall situationen bättre genom att informera.
Vad tror du vi "tycker" här? Det behövs givetvis villkor för att kunna "koppla själv" som ger den grad av säkerhet som elinstallationsreglerna stipulerar. Tror du det är omöjligt för de fall i bostäder som är vanliga här, t.ex installation av dimmer?
Då tycker jag du ska lurka detta forum ett tag innan du slänger ut dig sånt här.N1xv skrev:
Majoriteten av folket i eltrådarna saknar helt respekt. Det är tydligt. Man slänger med osanningar, man skriver "varför kan jag inte göra detta själv" för att efterfölja med en fråga som påvisar total okunskap och respekt för vad som faktiskt kan hända.. Ja du kan sätta upp dina Infravärmare skriver någon och glatt hjälper hur man ska koppla in 4 st 1200wattare på en 10A för den var tom och ledig och det är så "himla enkelt" att bara kasta dit 3 trådar.
Nu vet jag inte riktigt, du kanske har dina erfarenheter ifrån trådar på flashback eller facebook eller något annat obskyrt ställe, men här på BH håller det i alla fall hög klass.
Högre klass än kunnandet hos de 4 olika behöriga elektriker jag arbetat under. De har efter ett tag insett fakta sen och frågat mig om allt som är klurigt, och framförallt, allt som gäller föreskrifter, standarder och lagar. Ty där brister det stort ute i verkligheten bland landets elinstallatörer, för att inte nämna yrkesmän ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 165 inlägg
Och vettu, de flesta elektriker, framförallt yrkesmän, de vet inte heller med säkerhet hur det fungerar.P Putte 9497 skrev:
Jag fick åka och kolla efter vad en tvåårsmontör hade grejat med, han hade problem med att JFB slog ifrån så fort han spänningsatte centralen, och förstod inte varför. Så jag fick kuska iväg 4 mil, för att upptäcka att han hade glömt dra noll-ledaren genom JFB.
Och betänk att då har han faktiskt åkt på div olika jobb, helt självständigt, i drygt två år (och helt lagligt) och jag vill inte veta vad mer han har lämnat efter sig.
Eller den behörige jag jobbade under (en ganska kort tid, lyckligtvis) som följande diskussion utspelade sig efter att jag frågat om det var klart vilken köksfläkt kunden skulle ha, om den redan var inköpt...
- Varför då, varför behöver du veta det?
- Jag tänkte så att uttaget för den inte hamnar fel, t.ex. utanför kåpan.
- Dra bara ett rörutlopp ca 5 cm från mittlinjen då...
- Men det är ju ändå ingen garanti för att uttaget inte kommer ivägen, t.ex. för spiralslangen.
- Ja men häng på en sladdhona där, så går den att vrida hur man vill sen.
- Va, menar du att bara sätta på en direkt på FK !?, det är ju inte tillåtet!
- Nä, men vem bryr sig, det syns ju inte sen. Jag har gjort så jättemånga gånger.
Och härefter vidtog en allt häftigare diskussion, ty jag ville inte utföra något så pass regelvidrig, och till sist fräste han argt "Jaja, sätt du ett uttag om du måste, men du får själv räkna ut var det ska vara !!!"
Och så där är det, hela tiden. Lekmän må kanske göra en del fel, men att anlita elfirmor är absolut ingen garanti för att det blir rätt. Och så länge man pushar fram att allt detta är så mystiskt, så svårt, så farligt och så viktigt, så borde alla elektriker som bryter mot en enda bokstav i ss 436 40 00 direkt få minst 3 månaders fängelse, ja lekmän också, förstås.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 210 inlägg
Det är det vi gör, bla genom civil olydnad.P Putte 9497 skrev:
Dylik har ändrat många lagar genom åren. Och vi har blivit av med annan helt meningslös och onödig "säkerhetslagstiftning"; sotningsmonopolet.
Så jag säger inte att det här blir lika enkelt, men omöjligt är det inte.
Men om man nu drivs av en hög rättskänsla eller rättspatos och driver frågor om hur lagar efterlevs är det kanske lämpligare att föra den typen av diskussionen i forumdelen "Juridik".P Putte 9497 skrev:
Som Bo tydligt framhåller är den här forumdelen mycket mån om att regler följs, dvs. elinstallationsreglerna.
Elinstallationer ska vara säkra och korrekt utförda. Det torde väl ändå vara i fokus.