59 170 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Nivån här kämpar ju ett fåtal med att hålla så låg som möjligt. Men hur tycker du att samhället avstannat och försämrats av att man reglerar vad folk kan göra med någonting som kräver utbildning och ansvar? Anser du också att man borde få börja spränga utan tillstånd och regler?T Tornhill 2 skrev:
Nej du är väl för att alla förbud på allt du själv vill göra ska försvinna? Vore väl en toppen idé. Välkommen åter när du är realistisk och rimlig.useless skrev:
Säkerhetsaspekten måste nu säkras mot allt fusk i elbranchen!!lars_stefan_axelsson skrev:
Absolut inte. En rakt och snyggt klamrad kabel kan vara helt fel inkopplad (exv. med jord som tändtråd), och en lite vågigt och ojämnt klamrad dito kan vara helt korrekt.
Dessa har inte med varandra att göra. Men kommer ofta upp i sammanhanget. Men, skälet till lagreglering av det här området är inte konsumentskydd i betydelsen att man annars skulle kunna få ett fult jobb utfört. Pss som man inte reglerar målare. Både dessa och du får kludda på bäst ni vill.
Säkerhetsaspekten är det enda skälet till att ha en reglering öht.
Om du sedan vill säga att de som tar sig tid, är noggranna, och gör ett snyggt arbete också för det mesta gör ett bra och säkert arbete, det är en helt annan sak.
Elektriker o elföretagen är en ren maffia som behöver städas ur och konkurrensutsättas!
Man kan gå en kort utbildning för att få spränga. Har man det behovet så är det helt överkomligt.
Det jag vänder mig emot är att reglerna för vem som får utföra elinstallationsarbete inte baseras på kunskap, utan bara att man har fördrivit 5 år av sitt liv på rätt ställe.
Jag är absolut inte för att alla förbud ska försvinna. Snarare tvärtom.N1xv skrev:
Det jag vänder mig emot är att reglerna för vem som får utföra elinstallationsarbete inte baseras på kunskap, utan bara att man har fördrivit 5 år av sitt liv på rätt ställe.
Ja tänk vad bra det skulle vara med EN utbildad person per företag, som hade till uppgift att se till att egenkontrollprogrammet fungerade och att det sedan var fullt möjligt att anställa i princip "vem som helst" som verkligen borrade och sprängde. Om något går snett, så kan man ju som kund alltid inleda en process mot företaget, för något helt personligt ansvar finns ju inteN1xv skrev:
Lite David mot Goliat muntrar ju upp.
useless skrev:
Man kan gå en kort utbildning för att få spränga. Har man det behovet så är det helt överkomligt.
Jag är absolut inte för att alla förbud ska försvinna. Snarare tvärtom.
Fast så orättvist blir ju livet när det är omöjligt att kontrollera kunskap och därför löses det igenom att man kräver utbildningar som i sin tur returneras som bevis för att man kan sitt jobb. Hur tänker du att kunskap ska mätas?
Eftersom mitt svar var mot inlägget:N1xv skrev:
"Lagen reglerar att man inte får pula med el så varför ifrågasätta den?"
Så kan vi bara anta att du tycker att all kritik mot, och all förändring av, lagar är fel.
Det kan jag tycka är en... speciell synpunkt.
Jag anser tex att samhället hade avstannat och försämrats om vi fortfarande varit livegna med kyrkoplikt.
/ Fredrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
@N1xv det skulle gagna tråden ifall du beskrev din ståndpunkt, vart du vill komma, vad du vill föra fram, och din grund för detta. Du är inte den första nykomling som drar samma historier som sina föregångare och tror att forumet är ute på hal is, så jag skulle rekommendera att du hänger här ett tag så att du ser nivån.
Jag instämmer med dina ord om respekt. Av trådar ser man att folk har respekt för behörighetsreglerna till den grad att de hellre utför en behörighetsbefriad men dålig/farlig lösning med "lösa sladdar", utan att känna till att även det kan vara ett brott mot elsäkerhetslagen.
Å andra sidan ser man ofta frågor där folk saknar respekt för riskerna med el i det att de är beredda på att ta en chansning hellre än att gräva lite djupare i sin anläggning och ta reda på vad varje ledare har för funktion etc. Det är inte bra. Sunt folk bör ha respekt för det okända. Läs gärna hur vi svarar i sådana trådar. Orsaken till denna brist på respekt kanske har sin förklaring i respekt för behörighetsregler, men samtidigt okunskap kring vad som kräver behörighet, och okunskap kring risker och till sist okunskap hur man skaffar sig den kunskap som krävs. Dvs kunskapsspridning kommer både att öka respekten och leda till säkrare installationer. Tyvärr kan kunskap även inspirera någon att begå ett lagbrott. Det är olyckligt, liksom för alla andra lagar som saknar motiv och förankring i verkligheten.
Till detta bör man ha klart för sig att de enkla installationer i bostäder som vanligen behandlas här inte kräver samma kunskaper som för 100 år sedan. Behörighetsreglerna är från vikingatiden (men vi kan precisera det till 1900-talets början). Behörighetskravet finns endast för momentet att installera elektrisk materiel, något som förr var ett unikt hantverk som verkligen krävde träning och bevisad kunskap. De som ropar "fy", "farligt" och "ring elektriker" saknar antingen kunskap kring detta eller är branschfolk som är rädda om sitt skrå.
Jag instämmer med dina ord om respekt. Av trådar ser man att folk har respekt för behörighetsreglerna till den grad att de hellre utför en behörighetsbefriad men dålig/farlig lösning med "lösa sladdar", utan att känna till att även det kan vara ett brott mot elsäkerhetslagen.
Å andra sidan ser man ofta frågor där folk saknar respekt för riskerna med el i det att de är beredda på att ta en chansning hellre än att gräva lite djupare i sin anläggning och ta reda på vad varje ledare har för funktion etc. Det är inte bra. Sunt folk bör ha respekt för det okända. Läs gärna hur vi svarar i sådana trådar. Orsaken till denna brist på respekt kanske har sin förklaring i respekt för behörighetsregler, men samtidigt okunskap kring vad som kräver behörighet, och okunskap kring risker och till sist okunskap hur man skaffar sig den kunskap som krävs. Dvs kunskapsspridning kommer både att öka respekten och leda till säkrare installationer. Tyvärr kan kunskap även inspirera någon att begå ett lagbrott. Det är olyckligt, liksom för alla andra lagar som saknar motiv och förankring i verkligheten.
Till detta bör man ha klart för sig att de enkla installationer i bostäder som vanligen behandlas här inte kräver samma kunskaper som för 100 år sedan. Behörighetsreglerna är från vikingatiden (men vi kan precisera det till 1900-talets början). Behörighetskravet finns endast för momentet att installera elektrisk materiel, något som förr var ett unikt hantverk som verkligen krävde träning och bevisad kunskap. De som ropar "fy", "farligt" och "ring elektriker" saknar antingen kunskap kring detta eller är branschfolk som är rädda om sitt skrå.
Du behöver inte anta någonting. Det är verken fallet eller påstått. DT Tornhill 2 skrev:Eftersom mitt svar var mot inlägget:
"Lagen reglerar att man inte får pula med el så varför ifrågasätta den?"
Så kan vi bara anta att du tycker att all kritik mot, och all förändring av, lagar är fel.
Det kan jag tycka är en... speciell synpunkt.
Jag anser tex att samhället hade avstannat och försämrats om vi fortfarande varit livegna med kyrkoplikt.
/ Fredrik
Det jag kan vänligen men bestämt stå fast vid att gubbar som använder detta forum som substitut till avsaknaden av uppmärksamhet är mer skrämmande än mycket annat.