59 170 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Jula har jag ingen koll på och Biltema hade nog fortfarande mycket bildelar och tillbehör.BirgitS skrev:
Classe däremot skulle jag säga ur vissa aspekter hade ett större sortiment av elprylar på den tiden. Ta en titt runt sidan 170 hittar du en hel del.
https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/02/katalog_1993-1994.pdf
lars_stefan_axelsson skrev:
Det lär ju näppeligen spela någon roll eftersom det inte är svårt. Är man som (många av oss) civilingenjör så är dimensionering, och beräkningen av dylika anläggningar närmast trivial.
Det är öht inte det svåra. Det krävs lite tabeller över gränsvärden och materialparametrar och så är det bra med det.
De flesta elektriker kan knappas (och knappt) dimensionera, eftersom de sällan gör det. Om det behöver göras i någon omfattning så får en ingenjör göra det, och i de flesta andra fall så används enkla tumregler.
Varför gör då folk fel om det är så uppenbart enkelt?
Fortfarande oklart vart du vill komma? Det är ju som att jämnföra Kirurger med sjukhusvaktmästarna, dem delar byggnad och området men inget mer.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej knappast. Det finns ingen anledning att halvera sin lön bara för att få till någon slags praktik (som går att få på några timmar). Och man behöver knappas "läsa upp det som saknas."
Det var fö därför man slopade snabbvägen för elektroingenjörer att bli behöriga efter bara ett års praktik. Det var inga företag som var intresserade av att ge dem en så lång introduktion till området längre. Det fanns helt enkelt inga pengar i det vare sig på Vattenfall eller Asea. Så eftersom ingen sökte den vägen, så ströks det.
Kom ihåg att det är tre gånger så svårt att bli elektroingenjör som elektriker (se annan tråd).![]()
Av samma skäl som vanligt.
Stress, lättja, trötthet, dåligt fokus osv.
Du vet, elektriker gör gott om fel de med.
Just med el finns också tillägget att det är, eller har åtminstone varit, svårt att hitta instruktioner för hur det görs. Detta är till stor del branschens fel.
Dessa fel elimineras genom checklistor och kontroller samt personlig auktorisation och personligt ansvar. Inte genom att man kan släppa lös vem som helst så länge namnet finns i en pärm på kontoret.
Just med el finns också tillägget att det är, eller har åtminstone varit, svårt att hitta instruktioner för hur det görs. Detta är till stor del branschens fel.
Dessa fel elimineras genom checklistor och kontroller samt personlig auktorisation och personligt ansvar. Inte genom att man kan släppa lös vem som helst så länge namnet finns i en pärm på kontoret.
Ok om man slänger in en fråga?
Är det alltså så att "vi" som läste natur eller teknisk på gymnasiet i början av åttiotalet har fått tillräckligt med teori motsvarande utbildning till elinstallatör? Nej, jag tänker inte hempula mer än jag redan gör men jag blev nyfiken på vad det innebär helt enkelt...
Jag läste NT* så då borde jag vara i hamn då... (* vi läste fyra extra timmar i veckan på en testutbildning som var en sammanslagning av N och T.)
Är det alltså så att "vi" som läste natur eller teknisk på gymnasiet i början av åttiotalet har fått tillräckligt med teori motsvarande utbildning till elinstallatör? Nej, jag tänker inte hempula mer än jag redan gör men jag blev nyfiken på vad det innebär helt enkelt...
Jag läste NT* så då borde jag vara i hamn då... (* vi läste fyra extra timmar i veckan på en testutbildning som var en sammanslagning av N och T.)
Ja och det är väl därför dem ändra så mer ansvar ligger på individen i form av egenkontroller etc?tommib skrev:
Av samma skäl som vanligt.
Fario skrev:
Ok om man slänger in en fråga?
Ja precis, det är bara starta firma och köra igång direkt! Glöm ej att beställa en custom Ferrari skåpbil och låta kunderna betala. Så gör alla.
Fast många förstår behovet av lagarna och tycker att det är bra?T Tornhill 2 skrev:
Man kan liksom inte tycka att det är fel med lagar och sen ogillar hur elen dras i Thailand som exempel. Och det är en stark åsikt i mångas ögon, speciellt där snålhet och dumhet lyser med brinnande låga. Sen får man göra sitt bästa att försöka förstå.
Denna diskussion likar lite den med att legalisera droger. Många tror att det löser problemen och många tror att det inte gör. Tittar man på länder där det är lagligt så har problemen vuxit och precis så tror jag att det blir med EL.
Jag tror att det kommer bli mycket mer fel när man kan chansa, det blir sämre konkurrens som missgynnar mer än de gynnar. Sen tycker jag även att det är bra att regler ses över och ställer mer krav. Jag har tröttnat rätt rejält på vissa hur det ska fuskas så långt det är tillåtet för att göra mer än man egentligen hinner...
Ja, det bästa är att förbjuda allt - Inklusive att sprida information på publika forum.
Sen ser vi till att den obildade anläggningsägaren har allt ansvar för hur anläggningen är utförd.
Eller vänta nu... Så är det ju redan.
Sen ser vi till att den obildade anläggningsägaren har allt ansvar för hur anläggningen är utförd.
Eller vänta nu... Så är det ju redan.