59 692 läst · 692 svar
60k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Möjligtvis, men håll dig till det då och sluta fulelalars_stefan_axelsson skrev:
Nej knappast. Det finns ingen anledning att halvera sin lön bara för att få till någon slags praktik (som går att få på några timmar). Och man behöver knappas "läsa upp det som saknas."
Det var fö därför man slopade snabbvägen för elektroingenjörer att bli behöriga efter bara ett års praktik. Det var inga företag som var intresserade av att ge dem en så lång introduktion till området längre. Det fanns helt enkelt inga pengar i det vare sig på Vattenfall eller Asea. Så eftersom ingen sökte den vägen, så ströks det.
Kom ihåg att det är tre gånger så svårt att bli elektroingenjör som elektriker (se annan tråd).![]()
Klart Classe säljer elmaterial, de har ju en hel skock med gubbar som ränner där och tror sig veta hur man kopplar el. Rena gubbdagisetAlfredo skrev:
Bo.Siltberg skrev:
@N1xv det skulle gagna tråden ifall du beskrev din ståndpunkt, vart du vill komma, vad du vill föra fram, och din grund för detta. Du är inte den första nykomling som drar samma historier som sina föregångare och tror att forumet är ute på hal is, så jag skulle rekommendera att du hänger här ett tag så att du ser nivån.
Jag instämmer med dina ord om respekt. Av trådar ser man att folk har respekt för behörighetsreglerna till den grad att de hellre utför en behörighetsbefriad men dålig/farlig lösning med "lösa sladdar", utan att känna till att även det kan vara ett brott mot elsäkerhetslagen.
Å andra sidan ser man ofta frågor där folk saknar respekt för riskerna med el i det att de är beredda på att ta en chansning hellre än att gräva lite djupare i sin anläggning och ta reda på vad varje ledare har för funktion etc. Det är inte bra. Sunt folk bör ha respekt för det okända. Läs gärna hur vi svarar i sådana trådar. Orsaken till denna brist på respekt kanske har sin förklaring i respekt för behörighetsregler, men samtidigt okunskap kring vad som kräver behörighet, och okunskap kring risker och till sist okunskap hur man skaffar sig den kunskap som krävs. Dvs kunskapsspridning kommer både att öka respekten och leda till säkrare installationer. Tyvärr kan kunskap även inspirera någon att begå ett lagbrott. Det är olyckligt, liksom för alla andra lagar som saknar motiv och förankring i verkligheten.
Till detta bör man ha klart för sig att de enkla installationer i bostäder som vanligen behandlas här inte kräver samma kunskaper som för 100 år sedan. Behörighetsreglerna är från vikingatiden (men vi kan precisera det till 1900-talets början). Behörighetskravet finns endast för momentet att installera elektrisk materiel, något som förr var ett unikt hantverk som verkligen krävde träning och bevisad kunskap. De som ropar "fy", "farligt" och "ring elektriker" saknar antingen kunskap kring detta eller är branschfolk som är rädda om sitt skrå.
Min ståndpunkt är att individens beteende försvårar all form av arbete. Det finns ingen som intresserar sig av en kund som beter sig som en idiot eller medvetet försöker provocera fram saker i brist på ett innehållsrikt liv.
Jag tror på att man kan komma rätt långt på att hjälpa varandra och ha en bra dialog i stället för att bete sig illa och bli arg på dåliga resultat. Det jag reagerar på är hur många som kommer med en taskig attityd och sen undrar varför det inte blir som dem vill. Många har ju bra och relevanta frågor som oftast mynnar ut i att samma individer gång på gång ska dra igång sub-diskussioner utan att admins verkar göra någonting åt det och det är dåligt. Alla på detta forum bör ju vara här för att skapa eller bidra med saker relevanta till det som hör med renovering osv att göra.
Jag var mest nyfiken på vad man anser är så hemskt med att regler styr och behövs speciellt på ett ämne jag själv tycker är intressant. En stor del av anledningen till att jag ens läser el-relaterade saker är just för att ibland finns det lärdom att hämta, det finns inget så intressant som att sitta och prata med en gammal räv som ängnat sitt liv åt el-yrket. Men idag föds även moderna problem inom el med människor som är där av fel anledning.
Jag vet med all säkerhet att elektriker yrket är ett yrke man aldrig slutar utvecklas i och det är därför jag personligen sökte dit. Och allting fungerar inte lika överallt. Jag har jobbat inom många områden och varit ute på öar och allt vad det innebär. Det jag försöker framföra att ibland är det så mycket mer bakom ett vägguttag än 3 trådar.
Känner man att man har omdömet att byta ett vägguttag förstår jag inte varför man måste skrika så högt, byt uttag och så kommer ingen direkt märka det. Det är liksom inte så viktig att framföra det, ska man diskutera den frågan måste man kunna tänka längre än vad näsan räcker. Ändrar man regler ger det signaler att även folk utan kunskap får ge sig på och då kan det med El bli tokigt.
Jag är inte det minsta rädd om att bli av med mitt skrå, många som skriver här är individer jag hoppas att ingen firma råkar ut för. Men jag tror som sagt att man kommer en bra bit om man försöker förstå båda sidor av en åsikt.
Självklart ska man ifrågasätta om man är missnöjd men knappast på BH utan vänd din fråga till Elsäkerhetsverket eller annan lämplig instans. Här bland alla okunniga hempulare (finns undantag) lär det aldrig bli någon förändring.T Tornhill 2 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Jag tycker inte att detta, och många av dina andra inlägg, var speciellt värdefullt för diskussionen. Det liknar mer det trams som är vanligt på facebook. Jag skulle uppskatta om du istället nyttjade din erfarenhet och kunskaper och gav din syn på hur "hemmapul" bör hanteras, med kunskap, tystnad eller något däremellan, och din grund för detta.P Putte 9497 skrev:
Tror jag gjort det ett antal gånger i denna tråd och i många andra trådar och orkar inte dra det igen.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte att detta, och många av dina andra inlägg, var speciellt värdefullt för diskussionen. Det liknar mer det trams som är vanligt på facebook. Jag skulle uppskatta om du istället nyttjade din erfarenhet och kunskaper och gav din syn på hur "hemmapul" bör hanteras, med kunskap, tystnad eller något däremellan, och din grund för detta.
Koppla el är reglerat i lagen och då ska man inte koppla själv och skriva om hur man gjorde här för då uppmanar man andra till att testa. Alla är inte lika duktiga som du som exempel.
Visst kan man diskutera men att visa bilder på hur duktig jag är osv. Bilder på kablar visar inget hur det är kopplat i dosor.
Om någon som kopplar el hemma får sig en rejäl kyss så kommer det aldrig fram och saknas då i statistiken.
Exakt tragiskt att el branchen inte styrs upp till att bli laglig och skötsam !Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte att detta, och många av dina andra inlägg, var speciellt värdefullt för diskussionen. Det liknar mer det trams som är vanligt på facebook. Jag skulle uppskatta om du istället nyttjade din erfarenhet och kunskaper och gav din syn på hur "hemmapul" bör hanteras, med kunskap, tystnad eller något däremellan, och din grund för detta.
Självklart måste säkerheten och kundernas behov gå före elektrikernas skyddade marknad!!!
Elbranchen har sedan länge hjälpt till att fulela hela Sverige med sjuka priser och material monopol!
Byggbranchen försöker göra likadant...
VVS och badrum ligger närmast... helt sjukt!
Fulel måste bort och ersättas med fungerande kunskap och kontroll och rimliga priser
Kanske inte tillför något till tråden egentligen men det är lite märkligt att just elkopplande nästan har fått någon “mystik” över sig, det är något väldigt farligt och något bara ett fåtal människor bemästrar och förstår sig på och vanligt folk ska ge tusan i det för så säger lagen.
När det gäller en mängd andra (ofta betydligt svårare) saker som kan hända i ett normalt hushåll så uppmuntras oftast folk att läsa på så att man reder sig själv i de flesta situationer (om man tror sig klara av det). Går bilen sönder så löser man det. Läcker taket in så får man försöka lära sig hur man löser det problemet. Ska badrummet renoveras så går även det att läsa sig till hur man gör.
Tänk vad fint om istället information kunde spridas på ett bra och tydligt vis så att folk lär sig hur man gör bra och säkra installationer.
Tänk typ som dessa fast för enklare hemmafix inom el (montera extra uttag, byta brytare/dimmers och liknande enklare grejer)
https://bolist.se/guide/lagga-tegeltak/
https://bolist.se/guide/dranera-kring-husgrund/
https://bolist.se/guide/bastu/
En dag kanske det händer, vem vet
Sen måste man ju såklart ha respekt för att det finns enormt mycket som faktiskt ÄR rätt avancerat inom el och sånt som jag aldrig skulle ge mig på och då betalar jag gladeligen någon kunnig som kommer och hjälper mig. Det är väl kanske där svårigheten ligger...att sätta någon gemensam gräns.
När det gäller en mängd andra (ofta betydligt svårare) saker som kan hända i ett normalt hushåll så uppmuntras oftast folk att läsa på så att man reder sig själv i de flesta situationer (om man tror sig klara av det). Går bilen sönder så löser man det. Läcker taket in så får man försöka lära sig hur man löser det problemet. Ska badrummet renoveras så går även det att läsa sig till hur man gör.
Tänk vad fint om istället information kunde spridas på ett bra och tydligt vis så att folk lär sig hur man gör bra och säkra installationer.
Tänk typ som dessa fast för enklare hemmafix inom el (montera extra uttag, byta brytare/dimmers och liknande enklare grejer)
https://bolist.se/guide/lagga-tegeltak/
https://bolist.se/guide/dranera-kring-husgrund/
https://bolist.se/guide/bastu/
En dag kanske det händer, vem vet
Sen måste man ju såklart ha respekt för att det finns enormt mycket som faktiskt ÄR rätt avancerat inom el och sånt som jag aldrig skulle ge mig på och då betalar jag gladeligen någon kunnig som kommer och hjälper mig. Det är väl kanske där svårigheten ligger...att sätta någon gemensam gräns.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Precis. Och vi "kirurger" tycker att det inte är så dj-la farlig om vi skulle dela ut lite post, eller skjuta iväg en patient på säng... Vi tycker inte att det är "rocket surgery" direkt...N1xv skrev:
N1xv skrev:
Hur ser det ut med tex bilkörkort, lastbilskörkort, busskörkort, taxilegitimation?N1xv skrev:
Räcker det att EN person på företaget har rätt behörighet och som sedan kontrollerar att dom anställda har rätt kompetens?
Är det omöjligt att kontrollera att varje person har rätt typ av körkort?
Eller ska vi ta lärarlegitimationen som infördes för inte allt för många år sedan?
HasseTeknik skrev:
N1xv skrev:
Vi som hänger här och som följde förarbetet till den nya ellagen vet att Elsäkerhetsveret då utvärderade möjligheten att utfärda auktorisation baserat på praktiska och teoretiska prov. De genomförde dessutom ett pilotprojekt och inom ramen för det fick en av forumets medlemmar faktiskt ut en alldeles egen behörighet. Elsäkerhetsverket skrev sedan en rapport där man gjorde bedömningen att det gick alldeles utmärkt att mäta kunskap.useless skrev:
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Knappast.N1xv skrev:
Öh jo. Det får man. Det är t ex inte olagligt att reparera sin egen bil i Sverige, och se, de ser ändå inte ut som bilarna gör i Thailand, eller Indien eller ... heller.N1xv skrev:
De båda frågorna har inte mycket med varandra att göra.
Det finns länder där det lyckats sämre, och det finns länder där det lyckats mycket i bra. Det beror på precis vilken/vilka droger, och vad som blivit legalt eller inte.N1xv skrev:
Vad är det som säger att "man kan chansa" bara för att jag skulle göra det? Tvärtom så har ju vi hemmapulare tid att göra rätt på ett helt annat sätt än ett "proffs" eftersom ni måste tjäna pengar. Det behöver inte vi. Om vi ser på statistik från exv. badrumsrenoveringar så finns det inget som tyder på att yrkesmän skulle göra ett bättre jobb än vi amatörer. Det ligger ungefär lika där.N1xv skrev:
Jag tror att det kommer bli mycket mer fel när man kan chansa, det blir sämre konkurrens som missgynnar mer än de gynnar. Sen tycker jag även att det är bra att regler ses över och ställer mer krav. Jag har tröttnat rätt rejält på vissa hur det ska fuskas så långt det är tillåtet för att göra mer än man egentligen hinner...
Det fusk du tröttnat på, det förekommer i yrkesverksamhet. Vi amatörer fuskar inte. Vi vet ju nämligen hur det ser ut under även efter ytskiktet kommit på. Och vi skall ju bo i huset...
Redigerat: