59 170 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Jag vet inte hur många gånger jag har dragit upp den där statistiken från ESV och MSB. Jag orkar inte göra det igen, leta i gamla trådar. Den visar att det är insignifikant, speciellt om man tror på att det hempulas i den utsträckning ESV hävdar.P Putte 9497 skrev:
Varför? Jag tror knappast att de som är duktiga vill ha en syndaflod av PM. Dessutom lär sig ingen annan då. Vitsen med ett forum likt detta är att andra kan lära sig av frågan som ställs.P Putte 9497 skrev:
Med all respekt så skulle jag aldrig ringa en "elektriker" för att få något förklarat för mig om el. Jag har ingen aning om vad det är för jeppe som kommer ut men oddsen är rätt bra på att det är någon montör som visserligen har mycket erfarenhet men där teorikunskaperna stannar vid "man gör så här för att jag lärde mig det".P Putte 9497 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Öh, va? Just dimensionering utförs ju idag mest av de som inte är behöriga/auktoriserade, utan (liksom många här) har en ingenjörsutbildning. Alla anläggningar idag av någon storlek dimensioneras ju av ingenjörer, som typiskt (idag) inte har rätt att skruva upp skiten.P Putte 9497 skrev:
Om vi skall vara sådana så är ju dimensioneringsdelen den enkla biten...
JanneJanne123 skrev:
Precis, ett jobb jag aldrig skulle godkänt men heller inte lejt en hemmapulare till...Demmpa skrev:
Precis, för ett år sedan tog vi in en elfirma i samband med badrumsrenovering, elektrikern satte en anslutningsdosa, som man enkelt kan öppna utan verktyg, 30cm över golvet å 30cm från badkarskanten.
Elektrikern satte även enkelgipsdosor på alla ställen i badrummet fastän han viste att det skulle upp 15mm plywood, 13mm gips & 10mm kakel på alla väggar.
Han satte även flera av dosorna för långt in i väggen samt snett.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Är det nu jag skall berätta om när jag utbildade arbetslösa elektriker på nittiotalet i Ohms lag? De hade många år inom yrket som installationselektriker, men påfallande många av dem kunde som sagt inte redogöra nöjaktigt för Ohms lag, ens i kvantitativa termer...tommib skrev:
Med all respekt så skulle jag aldrig ringa en "elektriker" för att få något förklarat för mig om el. Jag har ingen aning om vad det är för jeppe som kommer ut men oddsen är rätt bra på att det är någon montör som visserligen har mycket erfarenhet men där teorikunskaperna stannar vid "man gör så här för att jag lärde mig det".
De visste dock att blå hör ihop med blå, svart, med svart osv.
Nej, jag kan säga att du hota miguseless skrev:
Man måste ju alltid ta ansvar för sina handlingar och fundera på om man är kapabel att göra diverse olika saker.
Det är aldrig bra att skapa en kultur där man inte törs/får/kan fråga om hjälp.
Om jag ber dig köra 150 på en 30 väg och du kör åt skogen så lär inte jag åka dit även om du säger till polisen att jag uppmanade dig eller?
Varför hela tiden argumentera emot när du vet att du har fel?tommib skrev:
Påstår du sådana här saker så får du prestera ett exempel på en tråd där just detta påstås. Jag hävdar tvärt om att många här bromsar de värsta stolligheterna.
Vad har det ena med det andra att göra? Vi har det regelverket vi har för att branschen har lobbat fram det genom hårt arbete. Tro inget annat.
Vad exakt är din poäng här? Det är farligare att byta bromsklossar? Faspennan indikerar spänning när där inte finns någon (vilket då felar åt rätt håll)?
Igen, vad är din poäng? Att inte alla ska koppla in en JFB? Ingen förespråkar det.
Fortfarande ingen poäng... Du driver efter att folk redan vet att de inte får och att ESVs nya kampanjplan är korkad?
Eh, va? Jag skiter i vad hantverkaren kör så länge han inte debiterar mig 500% inköpspris på materielen (utan att berätta det).
El kan vara farligt, precis som många andra saker. Det är väl definitivt att ha respekt för el att fråga först och inte bara koppla? Ja, det finns absolut avarter som har förekommit här men de är få.
Roligt exempel. Du får gärna beskriva exakt vilken felkoppling gubben hade gjort så att andra kan undvika det misstaget. Uppenbarligen hade han inte tillräcklig kunskap och det hade varit bättre att fråga först. Kanske på ett forum? För övrigt kopplade gubben på en maskin så om den var ansluten med CEE-don (eller SEMKO17) så var det helt i sin ordning ur ellagstiftningens synpunkt.
Ja, det är respektlöst att bli arg för att någon påpekar att man gjort fel. Grejen med el, till skillnad från många andra hantverksarbeten, är att det är möjligt att formellt verifiera att man har tänkt rätt. Man behöver inte koppla och se om det funkar, man kan rita upp allt (eller köra det i typ SPICE) och verifiera att allt gör det det ska (inom rimliga gränser och för normala bostadsinstallationer). Detta är nog inget som en normal elmontör gör men en teoretiker kan mycket väl göra det.
Bra där, det är nog mer än många gör. Förhoppningsvis gör du det till en rimlig kostnad för kunden också.
Allt som har med fulel handlar egentligen om att snålhet går före vishet.
Varför lobbar du inte för att släppa elen fri?
Ser fortfarande inget om det i inlägget jag kommenterade? Och jag skrev ju att du insåg dina begräsningar?M Myckling skrev:Ska du kommentera mitt inlägg så får du hålla dig till sanningen!! Som jag skrev anlitade jag en firma då jobbet var mer än vad jag själv klarade av/ville göra. Jag insåg alltså min begränsning. ALLT är gjort av firman, från rördragning, tråddragning, inkoppling i central, koppling av brytare och kontakter - allt! Jag har också skrivit att jag är nöjd med allt, men eftersom det brukar lyftas fram av elektriker att skala och ansluta en kabel i ett uttag generellt inte kan utföras av hempulare så visade jag det jag av en händelse upptäckte och gärna fick en feedback på om detta var ok eller inte.
Nej men okej, varför inte starta ett forum där man kan byta erfarenheter och lära sig att råna banker eller hur man mördar eller något annat olagligt.tommib skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag har dragit upp den där statistiken från ESV och MSB. Jag orkar inte göra det igen, leta i gamla trådar. Den visar att det är insignifikant, speciellt om man tror på att det hempulas i den utsträckning ESV hävdar.
Varför? Jag tror knappast att de som är duktiga vill ha en syndaflod av PM. Dessutom lär sig ingen annan då. Vitsen med ett forum likt detta är att andra kan lära sig av frågan som ställs.
Med all respekt så skulle jag aldrig ringa en "elektriker" för att få något förklarat för mig om el. Jag har ingen aning om vad det är för jeppe som kommer ut men oddsen är rätt bra på att det är någon montör som visserligen har mycket erfarenhet men där teorikunskaperna stannar vid "man gör så här för att jag lärde mig det".
Ibland undrar man
Men nu snackar du ju endast nyproduktion? Det som diskuteras här är ju hemmapulare? Finns väl ingen någonsin som är hemmapulare som fått ett stort projekt som har en projjare..lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Just dimensionering utförs ju idag mest av de som inte är behöriga/auktoriserade, utan (liksom många här) har en ingenjörsutbildning. Alla anläggningar idag av någon storlek dimensioneras ju av ingenjörer, som typiskt (idag) inte har rätt att skruva upp skiten.
Om vi skall vara sådana så är ju dimensioneringsdelen den enkla biten...

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Är det nu jag skall berätta om när jag utbildade arbetslösa elektriker på nittiotalet i Ohms lag? De hade många år inom yrket som installationselektriker, men påfallande många av dem kunde som sagt inte redogöra nöjaktigt för Ohms lag, ens i kvantitativa termer...
De visste dock att blå hör ihop med blå, svart, med svart osv.![]()
Gör gärna det, för det är både relevant och konstruktivt....
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?P Putte 9497 skrev: