59 687 läst · 692 svar
60k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Nästa steg för att stoppa hempuleri skulle kunna vara att märka upp konsumentartiklarna som säljs i varuhusen med varningstext som:
Hempuleri är beroendeframkallande eller ha bilder på nedbrända hus eller strömgenomgång etc. Ungefär som cigarettpaketen
Hempuleri är beroendeframkallande eller ha bilder på nedbrända hus eller strömgenomgång etc. Ungefär som cigarettpaketen
Visst är det så.
Här fick jag ändra på jobbet efter att en elektriker varit framme. Rot renovering, kontroll för drifttagning, slog på strömmen, mätte alla uttag allt var helt ok. Sen några dagar senare, dagen före besiktningen så funkade inte strömmen i halva lägenheten. Visade sig att när man satte i spiskontakten så blåste man en huvusäkring, detta märkte man inte då mätarna var i källaren.
Här fick jag ändra på jobbet efter att en elektriker varit framme. Rot renovering, kontroll för drifttagning, slog på strömmen, mätte alla uttag allt var helt ok. Sen några dagar senare, dagen före besiktningen så funkade inte strömmen i halva lägenheten. Visade sig att när man satte i spiskontakten så blåste man en huvusäkring, detta märkte man inte då mätarna var i källaren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ändrat i bilden eller ska du ändraK karkka skrev:Visst är det så.
[bild]
Den grå kabeln ser lite tilltygad ut... upplys oss vad som är fel.
Skruvade bort locket och undrade vem fan har gjort det här, sen tog jag bilden. Fick byta kabel och koppla rätt.
Men dessa uttag är skit rent ut sagt, bedrövlig plast att klippa ur för kabel och knappt ngt utrymme för att koppla.
Körde med sockel perilex på andra byggetappen.
Men dessa uttag är skit rent ut sagt, bedrövlig plast att klippa ur för kabel och knappt ngt utrymme för att koppla.
Körde med sockel perilex på andra byggetappen.
Allt är tillsynes helt ok tror man eftersom locket är på, tills man pluggar in spiskontakten, skadorna är efter spiskontaktens stift, och när strömmen är på så blir det kortslutning så fort man pluggar in spisen.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Den grå ledaren ska gå bakom uttaget, eller det blir inte rätt heller då han även kopplat fasföljden fel men. Man ska iaf inte lägga ledarna över kontaktblecken.
touché ...P Putte 9497 skrev:
Hur fick du det till detta?P Putte 9497 skrev:
Man behöver naturligtvis inte vara emot all användning av skatt bara för att man inte gillar en viss användning.
Jag kanske inte tycker kommunen ska bekosta grafittiväggar, men ser gärna att de plogar gatorna, typ...
Möjligen kan du ha rätt.P Putte 9497 skrev:
Men det är väl minst lika stor chans att du har fel, tänk alla gamla hus med rutten kulokabel från 30-talet som nu får utbytt kabel till ny där inte all isolering har smulats till damm, av ålder.
Det kanske blir färre husbränder ifall folk får lov att byta kabeln själv, gäller främst de som inte har råd att leja bort det.
Nja, jag tycker nog att det finns viktigare frågor att välja folkomröstning om.P Putte 9497 skrev:
Nä, varför då. Tanken var väl att den som tar en hempularbehörighet ska få en enklare och mer begränsad kunskap, än den som går ut i arbetslivet som elektriker och inte endast skruvar i enfamiljshus.P Putte 9497 skrev:
Sen kan vi väl också konstatera att typ 1/3 befolkningen redan har läst mer av de väsentliga delarna av elprogrammet än elektrikerna själva, dvs de som gått teknisk eller natur, eller högskoleutbildningar.
Ser inte riktigt vilka problem du ser här som inte redan är faktum. När huset säljs så är det väl problem med ej fackmannamässiga VVS-installationer, imkanaler, ombyggnationer, avväxlingar av bärande delar osv osv.P Putte 9497 skrev:
Så det blir väl bara exakt samma sak, man får helt enkelt besiktiga huset, vilket man förhoppningsvis gör även om det saknar el.
Det här skiljer väl inget jämfört med fula snickerier, fula tapeter, dålig målning osv.P Putte 9497 skrev:
En hempularbehörighet bör nog endast reglera säkerhetsbiten.
Aha, nu fattar jag, kände inte igen den här typen av uttag.K karkka skrev:Allt är tillsynes helt ok tror man eftersom locket är på, tills man pluggar in spiskontakten, skadorna är efter spiskontaktens stift, och när strömmen är på så blir det kortslutning så fort man pluggar in spisen.
Den grå ledaren ska gå bakom uttaget, eller det blir inte rätt heller då han även kopplat fasföljden fel men. Man ska iaf inte lägga ledarna över kontaktblecken.
Man måste använda ;-) om man ska vara ironisk på ett forum