59 170 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Det var många frågeställningar du tog upp på en gång, blir jobbigt att svara på allt med mobilen.Mikael_L skrev:
touché ...![]()
Hur fick du det till detta?
Man behöver naturligtvis inte vara emot all användning av skatt bara för att man inte gillar en viss användning.
Jag kanske inte tycker kommunen ska bekosta grafittiväggar, men ser gärna att de plogar gatorna, typ...
Möjligen kan du ha rätt.
Men det är väl minst lika stor chans att du har fel, tänk alla gamla hus med rutten kulokabel från 30-talet som nu får utbytt kabel till ny där inte all isolering har smulats till damm, av ålder.
Det kanske blir färre husbränder ifall folk får lov att byta kabeln själv, gäller främst de som inte har råd att leja bort det.
Nja, jag tycker nog att det finns viktigare frågor att välja folkomröstning om.
Nä, varför då. Tanken var väl att den som tar en hempularbehörighet ska få en enklare och mer begränsad kunskap, än den som går ut i arbetslivet som elektriker och inte endast skruvar i enfamiljshus.
Sen kan vi väl också konstatera att typ 1/3 befolkningen redan har läst mer av de väsentliga delarna av elprogrammet än elektrikerna själva, dvs de som gått teknisk eller natur, eller högskoleutbildningar.
Ser inte riktigt vilka problem du ser här som inte redan är faktum. När huset säljs så är det väl problem med ej fackmannamässiga VVS-installationer, imkanaler, ombyggnationer, avväxlingar av bärande delar osv osv.
Så det blir väl bara exakt samma sak, man får helt enkelt besiktiga huset, vilket man förhoppningsvis gör även om det saknar el.
Det här skiljer väl inget jämfört med fula snickerier, fula tapeter, dålig målning osv.
En hempularbehörighet bör nog endast reglera säkerhetsbiten.
Men som sagt tycker vi alla olika och det är väll tur det för skulle alla tycka som jag så skulle jag leda landet
Nej, det var så snyggt så det kan knappast ha gjorts av en elektriker.P Putte 9497 skrev:
Det var som när jag var i garaget hos en gammal arbetskamrat och såg eldragningarna där.
Då sa jag "Men du, det här är ju hempulat, visst har du gjort det själv?"
Och svarade oroligt "Eh, ja, ser du något fel?"
Ja det var rätt tydligt att inte en elektriker gjort detta, ty klammer sitter något tätt men framförallt på millimetern samma avstånd, det orkar aldrig en elektriker greja.
Om byggahus gör med elinstallationer som facebook gör med vapen/halvnakna bilder/annat-som-inte-passar, dvs helt sonika raderar inlägget och blockar användaren, så kanske vi kommer tillrätta med hempuleriet.
Censur ftw
Censur ftw
Nu nedvärderar du eget arbete som elektrikerMikael_L skrev:
Nej, det var så snyggt så det kan knappast ha gjorts av en elektriker.
Det var som när jag var i garaget hos en gammal arbetskamrat och såg eldragningarna där.
Då sa jag "Men du, det här är ju hempulat, visst har du gjort det själv?"
Och svarade oroligt "Eh, ja, ser du något fel?"
Ja det var rätt tydligt att inte en elektriker gjort detta, ty klammer sitter något tätt men framförallt på millimetern samma avstånd, det orkar aldrig en elektriker greja.
![]()
![]()
Ja det var ju mycket du har skrivit också ...P Putte 9497 skrev:
Jag tycker nog att du i flera inlägg i alla fall har en viss poäng, men jag har ju också lite invändningar som synes.
Men den springande punkten för mig, och många andra här, är varför ska man inte få utföra elinstallationer själv, när man med största sannolikhet gör det bättre än snorhyveln som elfirman kommer skicka hem till en.
Det är den öppningen vi letar efter, ett sätt att få bevisa att man kan detta tillräckligt bra, för att sen slippa hålla på och vara olaglig, bara för att man inte nöjer sig med halvdana slarvjobb i sitt hus, på en sak som faktiskt kan vara en säkerhetsrisk, förutom att många elektriker inte ens kan göra det snyggt, eller som kunden vill ha det.
Mycket tveksamt om det gynnar elsäkerheten på sikt, för vem vill ringa efter en elektriker om man riskerar bli anmäld?
N1xv skrev:
Hur kan du utläsa det? Bara för man är kritisk till en lagstiftning så saknar man respekt för el?N1xv skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 024 inlägg
Nej nej, haft det dåliga omdömet att ringa en elektriker alls 
Det skulle nog inte spela så stor roll eftersom det finns få behöriga elektriker som arbetar hemma hos folkN1xv skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Vilket intresse har du i denna fråga?N1xv skrev:
Välkommen till forumet. Hoppas du vill bidra med konstruktiva argument.
Ja, utveckla gärna detta. Speciellt hur du avgör att folk saknar respekt för el.N1xv skrev:
De flesta som skriver här har absolut respekt för el. Däremot har t.ex. jag själv ingen respekt för ett föråldrat regelverk som endast tjänar som skråskydd. Elbranschen har länge kommit undan med att mystifiera elinstallationer och extremt effektivt trumma in budskapet att det kommer brinna och att man blir utan ersättning från försäkringsbolaget när det händer om man hempular. Man har också drivit linjen att folk kommer dö som flugor och husen kommer stå som facklor.
Problemet är bara att den tillgängliga statistiken visar på exakt motsatt situation.
Elinstallationer, i en normal bostad, är helt enkelt inte svårt för en normalbegåvad intresserad individ. Som Mikael_L påpekar ovan så är i stort sett all generell teori redan avklarad för alla som läst NV eller T på gymnasiet. Tillkommer gör materielkännedom (vilket väldigt många elektriker verkar blanda ihop med teoretisk kunskap) samt praktiskt handlag (vilket är ytterst begränsat inom elinstallation, när man ser till säkerheten).
Jag har utmanat folk förut och gör så nu också. Kom med en fråga angående elinstallation i en vanlig privatbostad som är mer komplex än inkopplingen av jordfelsbrytaren. Jag hävdar nämligen att det är den mest komplexa delen som är säkerhetskritisk och som kan bli fel. I stort sett allt annat är extremt enkla kretslösningar.
Ja, det kräver lite öga för konstruktion att kunna dra en hel nyinstallation i ett hus, för att se var man ska gå fram med rör/slang och liknande men inte mer än att det går att lära sig, eller ta hjälp med. Att installera ett extra eluttag eller dra fram en nolla till en dimmerpuck är barnlek.
Ett hempularkörkort skulle vara bra. Men tills dess att det blir ett (troligtvis aldrig) ska alla elarbeten utföras av en behörig elektriker. Så är det bara och allt annat är olagligt och ska anmälas