hsd
E elmont skrev:
Här kan den som vill se att tjälen kryper ner så länge som det är kallt och att den slutar "krypa ner" när det blir lite varmare ute. [länk]
Du vet bäst som vanligt

Jag har då aldrig sett någon mätning som visar på något annat. Har du?

Vänligen håll er till ämnet "Värsta elkopplingen"
/Mod.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Eluttag under bänkskåp med löst utstickande sladdar och en urkopplad sladd, synliga damm och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svärmors kyl/frys har gett upp och jag drog fram det idag för att koppla ur det. Det var inkopplat under bänkskåpen i det här snygga uttaget. Vad gör man nu? Pluggar i det nya skåpet och glömmer bort det? :)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Byta FK till EXLQ och sen ett utanpåliggande uttag.

Ska lösning på problemet diskuteras, är det väl lämpligt att du startar en tråd i el-forumet.
Då kommer det rassla in tips och idéer ska du se.

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du vet bäst som vanligt
Det där är något som jag skriver under på. @elmont är grym!

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget :thinking: Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.

Det visade sig att kontaktstiftet är fäst i ett bleck i timern, stiftet är istucket i ett hål och stukat i änden. Här tycks det inte ha stukats tillräckligt.

Tur att det inte var mer last än en lågenergilampa, det hade kunnit bli varmt och obehagligt med den glappkontakten.
[bild] [bild]
Oj. Jag har ett helt gäng sådana. Men de är märkta Jo El A/S. De har inte tappat pinnarna ännu men i en är det någon lös del som skramlar när man skakar på den.. Den funkar trots det.

"Fasen va snyggt! Sätt dit kåpan så skriver vi ok på egenkontrollen."

• Ett öppet eluttag med korrekt anslutna kablar, redo för kåpans montering.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
Elefant och 2 till
  • Laddar…
Men innan du sätter på locket så sätt lite kabelskal på trådarna som går ned genom "hyllplanet" så blir det ok. Och ev kolla hur det är tänkt att fungera.

• Haha
  • Gilla
caanol och 1 till
  • Laddar…
@caanol vart går dom olika kablarna?

Det kan vara fel, det kan vara ”rätt”.
Blå tråden i nedre vänstra kabeln skulle antingen byta plats med den bruna eller sitta i N-plinten, vilket beror på vad som är i andra änden av den kabeln.

Sedan kan hade det varit bättre om skarvarna/förgreningen skett i en dosa istället främst om det är olika faser i trådarna.

Detta är helt nydraget efter ett renoveringsprojekt. Gjort av en relativt stor elfirma i Göteborgsområdet.
Trefasgrupp. Det dubbla uttaget sitter i skåpet ovanför spiskåpan och det uttaget matar spiskåpan. Utgående är matning till kyl/frys (vit och brun FK) och takbelysning (orange och brun FK). Nollan till kylens uttag är anslutet på "L" och således 400V där. Kylen har fungerat fram tills nu faktiskt.

• Wow
  • Gilla
Ragnar_AT och 7 till
  • Laddar…
Då ska det blir spännande att se vad som händer när du anmäler firman till elsäkerhetsverket...

• Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då ska det blir spännande att se vad som händer när du anmäler firman till elsäkerhetsverket...
Jo det kanske blir så vad jag har hört på omvägar. Vi var inne på att firman ska göra en ny egenkontroll. Det rör sig om ett bostadsområde på mer än 1000 lägenheter så det är ganska mycket prestige inblandat.

En bild till och dessa har vi hittat fler av. Även där protokoll inlämnat med ok på alla punkter:

• Eluttag under installation med anslutna elektriska kablar i olika färger.
    Skapa konto
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Wheelabrator och 23 till
  • Laddar…
Jösses... Då är ju frågan om de kopplat fasen till jordblecket eller använt gulgrön till fas...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fas på jordblecket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.