3 281 511 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
Jag har då aldrig sett någon mätning som visar på något annat. Har du?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Oj. Jag har ett helt gäng sådana. Men de är märkta Jo El A/S. De har inte tappat pinnarna ännu men i en är det någon lös del som skramlar när man skakar på den.. Den funkar trots det.W Wheelabrator skrev:Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.
Det visade sig att kontaktstiftet är fäst i ett bleck i timern, stiftet är istucket i ett hål och stukat i änden. Här tycks det inte ha stukats tillräckligt.
Tur att det inte var mer last än en lågenergilampa, det hade kunnit bli varmt och obehagligt med den glappkontakten.
[bild] [bild]
@caanol vart går dom olika kablarna?
Det kan vara fel, det kan vara ”rätt”.
Blå tråden i nedre vänstra kabeln skulle antingen byta plats med den bruna eller sitta i N-plinten, vilket beror på vad som är i andra änden av den kabeln.
Sedan kan hade det varit bättre om skarvarna/förgreningen skett i en dosa istället främst om det är olika faser i trådarna.
Det kan vara fel, det kan vara ”rätt”.
Blå tråden i nedre vänstra kabeln skulle antingen byta plats med den bruna eller sitta i N-plinten, vilket beror på vad som är i andra änden av den kabeln.
Sedan kan hade det varit bättre om skarvarna/förgreningen skett i en dosa istället främst om det är olika faser i trådarna.
Detta är helt nydraget efter ett renoveringsprojekt. Gjort av en relativt stor elfirma i Göteborgsområdet.
Trefasgrupp. Det dubbla uttaget sitter i skåpet ovanför spiskåpan och det uttaget matar spiskåpan. Utgående är matning till kyl/frys (vit och brun FK) och takbelysning (orange och brun FK). Nollan till kylens uttag är anslutet på "L" och således 400V där. Kylen har fungerat fram tills nu faktiskt.
Trefasgrupp. Det dubbla uttaget sitter i skåpet ovanför spiskåpan och det uttaget matar spiskåpan. Utgående är matning till kyl/frys (vit och brun FK) och takbelysning (orange och brun FK). Nollan till kylens uttag är anslutet på "L" och således 400V där. Kylen har fungerat fram tills nu faktiskt.
Jo det kanske blir så vad jag har hört på omvägar. Vi var inne på att firman ska göra en ny egenkontroll. Det rör sig om ett bostadsområde på mer än 1000 lägenheter så det är ganska mycket prestige inblandat.useless skrev:
En bild till och dessa har vi hittat fler av. Även där protokoll inlämnat med ok på alla punkter: