Om du har bara sand då hade en filterbrunn gått ner hyffsat lätt. Dyrare i och för sig.
 
nivv nivv skrev:
Hur segt ska det vara att slå ner spetsen med slägga? Jag är rätt klen och lyfter inte släggan jättehögt, tänker att många små slag är bättre än stora för gängornas skull. Men iaf, 50 slag ger mig kanske 2,5 cm. Bara att härda ut kanske?
Inte riktigt så segt som 2,5 cm på 50 slag. Hur långt ner är du och vet du om det finns lera nere i backen? Om man märker av en ganska stor skillnad mot hur det var för en stund sen så kan det vara lera man har gått i. I lera finns inget vatten att hämta.
Oo vad jag hatar rörspetsbrunnar och tycker verkligen synd om er som håller på med detta epa meck.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Inte riktigt så segt som 2,5 cm på 50 slag. Hur långt ner är du och vet du om det finns lera nere i backen? Om man märker av en ganska stor skillnad mot hur det var för en stund sen så kan det vara lera man har gått i. I lera finns inget vatten att hämta.
Oo vad jag hatar rörspetsbrunnar och tycker verkligen synd om er som håller på med detta epa meck.
Haha. Det var sand så långt jag kunde borra och lyfta ut. Sen var där så vattnig sand att hålet inte kunde grävas djupare. Därefter satte jag spettet och slog ner det 1-1,5 meter kanske. Nu är spetsen nog på 3 meter.

Nåja, jag slog ner det 15 cm till men nu gick gängorna sönder på röret som sitter precis i markhöjd. Slut på det roliga kanske. Hur fan gör man så att gängorna inte pajar? Var noga med att spänna åt som fasen i muffarna.

Tror jag skiter i detta, finns mer vettigt att göra än att banka ner pengar i marken.

Är det inte MYCKET enklare att hyra en fet pump och spola ner ett rör och sen en pemsil i? Vilka grejor behöver jag köpa, förutom pemslang då?
 
nivv nivv skrev:
Haha. Det var sand så långt jag kunde borra och lyfta ut. Sen var där så vattnig sand att hålet inte kunde grävas djupare. Därefter satte jag spettet och slog ner det 1-1,5 meter kanske. Nu är spetsen nog på 3 meter.

Nåja, jag slog ner det 15 cm till men nu gick gängorna sönder på röret som sitter precis i markhöjd. Slut på det roliga kanske. Hur fan gör man så att gängorna inte pajar? Var noga med att spänna åt som fasen i muffarna.

Tror jag skiter i detta, finns mer vettigt att göra än att banka ner pengar i marken.

Är det inte MYCKET enklare att hyra en fet pump och spola ner ett rör och sen en pemsil i? Vilka grejor behöver jag köpa, förutom pemslang då?
Vi spolar numer oftast med avloppsrör 50 eller 75 mm. Jag föredrar 75mm som blir lite stabilare och lättare att få ner en pemsil i. Nackdelen med 75mm är att man behöver lite högre flöde, men det har vi så då är det inga problem.
- Man behöver avloppsrör typ 6 m, går fint att skarva 2 eller 3 m längder. Jag rekommenderar att man sågar bort ”flänsen” där gummitätningen sitter så att inte röret fastnar så lätt i marken.
- korta montageskruv eller popnit för att skarva avloppsrören.
- 90 gradersböj en eller 2 st för att inte behöva koppla slangen på avloppsröret uppifrån.
- en såg för att slitsa pemsilen.
- markduk att dra runt den slitsade delen.
- ståltråd att vira runt duken så att den sitter kvar.
- Slang mellan spolpump och avloppsrör.
En vattenbehållare som rymmer minst 100 liter. Ex. En soptunna eller barnpol.
- Spolpump som ger ett hyfsat flöde. Jag säger att flöde är viktigare än tryck. Svårt att säga vad som är minsta flöde som krävs. Tror att @upa spolade med en dränkbar pump som gav ca 100 minutliter och 50 mm rör. Min pump ger ca 350-400 minutliter och det är fullt tillräckligt för 75 mm rör.

Du skulle kunna testa med din gardenapump den skulle kunna ge tillräckligt om den suger vatten från samma nivå som sig själv. Annars borde hyrfirmorna ha dränkbar pump att hyra ut.

Fördelar med att spola ner kontra slå ner en spets är att det är billigare, man har inga järnrör som rostar, du ser vilka fraktioner som spolas upp på olika djup och så går det fort om man vet hur man ska göra😉
 
  • Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Vi spolar numer oftast med avloppsrör 50 eller 75 mm. Jag föredrar 75mm som blir lite stabilare och lättare att få ner en pemsil i. Nackdelen med 75mm är att man behöver lite högre flöde, men det har vi så då är det inga problem.
- Man behöver avloppsrör typ 6 m, går fint att skarva 2 eller 3 m längder. Jag rekommenderar att man sågar bort ”flänsen” där gummitätningen sitter så att inte röret fastnar så lätt i marken.
- korta montageskruv eller popnit för att skarva avloppsrören.
- 90 gradersböj en eller 2 st för att inte behöva koppla slangen på avloppsröret uppifrån.
- en såg för att slitsa pemsilen.
- markduk att dra runt den slitsade delen.
- ståltråd att vira runt duken så att den sitter kvar.
- Slang mellan spolpump och avloppsrör.
En vattenbehållare som rymmer minst 100 liter. Ex. En soptunna eller barnpol.
- Spolpump som ger ett hyfsat flöde. Jag säger att flöde är viktigare än tryck. Svårt att säga vad som är minsta flöde som krävs. Tror att @upa spolade med en dränkbar pump som gav ca 100 minutliter och 50 mm rör. Min pump ger ca 350-400 minutliter och det är fullt tillräckligt för 75 mm rör.

Du skulle kunna testa med din gardenapump den skulle kunna ge tillräckligt om den suger vatten från samma nivå som sig själv. Annars borde hyrfirmorna ha dränkbar pump att hyra ut.

Fördelar med att spola ner kontra slå ner en spets är att det är billigare, man har inga järnrör som rostar, du ser vilka fraktioner som spolas upp på olika djup och så går det fort om man vet hur man ska göra😉
Fantastisk info, tackar så mycket! Vad för typ av slang ska man sätta mellan pump och avloppsrör? Och vilken koppling används på böjen på avloppsröret?
 
M Mardigan skrev:
Vi spolar numer oftast med avloppsrör 50 eller 75 mm. Jag föredrar 75mm som blir lite stabilare och lättare att få ner en pemsil i. Nackdelen med 75mm är att man behöver lite högre flöde, men det har vi så då är det inga problem.
- Man behöver avloppsrör typ 6 m, går fint att skarva 2 eller 3 m längder. Jag rekommenderar att man sågar bort ”flänsen” där gummitätningen sitter så att inte röret fastnar så lätt i marken.
- korta montageskruv eller popnit för att skarva avloppsrören.
- 90 gradersböj en eller 2 st för att inte behöva koppla slangen på avloppsröret uppifrån.
- en såg för att slitsa pemsilen.
- markduk att dra runt den slitsade delen.
- ståltråd att vira runt duken så att den sitter kvar.
- Slang mellan spolpump och avloppsrör.
En vattenbehållare som rymmer minst 100 liter. Ex. En soptunna eller barnpol.
- Spolpump som ger ett hyfsat flöde. Jag säger att flöde är viktigare än tryck. Svårt att säga vad som är minsta flöde som krävs. Tror att @upa spolade med en dränkbar pump som gav ca 100 minutliter och 50 mm rör. Min pump ger ca 350-400 minutliter och det är fullt tillräckligt för 75 mm rör.

Du skulle kunna testa med din gardenapump den skulle kunna ge tillräckligt om den suger vatten från samma nivå som sig själv. Annars borde hyrfirmorna ha dränkbar pump att hyra ut.

Fördelar med att spola ner kontra slå ner en spets är att det är billigare, man har inga järnrör som rostar, du ser vilka fraktioner som spolas upp på olika djup och så går det fort om man vet hur man ska göra😉
Det stämmer att det funkade finfint med en vanlig dränkpump för mig. En ytterligare stor fördel med att spola är att man inte har några skarvar eller gängor som kan dra tjyvluft på vägen ner. Drar det tjyvluft ligger silen inte i vattenbärande lager eller har man en dålig skarv ovan jord.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Fantastisk info, tackar så mycket! Vad för typ av slang ska man sätta mellan pump och avloppsrör? Och vilken koppling används på böjen på avloppsröret
@Mardigan har kanonbra bilder upplagda i hans profil som visar det du behöver.
Finns även några i min profil som alternativ.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
jaha, eftersom tråden börjat vakna till liv igen så blir man ju sugen på att ge hålet en ny omgång. Stötte ju på en sten på drygt 6 m djup i somras och avslutade med att försöka borra ett parallellt hål kloss an men borren vek bara in sig i det befintliga hela tiden så blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Funderar därför på att försöka på nytt ställe som är lite mer lättillgängligt. Insåg inte när jag började vilken plats man behövde för att dra upp 6-8 m borr, foderrör etc etc...

Men undrar om någon har testat att använda en motordriven handhållen jordborr för första typ 2 metern? Jag har ganska hög lerhalt i marken så hålet kollapsar inte under borrning så kanske hade kunnat vara en quick fix för att komma ner lite snabbare
 
Tveksam att det blir så mkt enklare? Antingen behöver du koppla bort maskinen varje gång du ska lyfta upp eller lyfta hela vikten och då lär maskinen vara ganska tung att lyfta högt?
Har själv bara stöt på lera i vattenbärande lager så har iofs dålig koll på hur tungt det är att borra i..
 
nivv nivv skrev:
Haha. Det var sand så långt jag kunde borra och lyfta ut. Sen var där så vattnig sand att hålet inte kunde grävas djupare. Därefter satte jag spettet och slog ner det 1-1,5 meter kanske. Nu är spetsen nog på 3 meter.

Nåja, jag slog ner det 15 cm till men nu gick gängorna sönder på röret som sitter precis i markhöjd. Slut på det roliga kanske. Hur fan gör man så att gängorna inte pajar? Var noga med att spänna åt som fasen i muffarna.

Tror jag skiter i detta, finns mer vettigt att göra än att banka ner pengar i marken.

Är det inte MYCKET enklare att hyra en fet pump och spola ner ett rör och sen en pemsil i? Vilka grejor behöver jag köpa, förutom pemslang då?
Jag förstår själv inte hur man kan lyckas slå ner en spets utan att sabba gängorna. Gängorna på en spets jag försökte slå ner pajade efter 5 slag typ. Jag har gruspump (kiespump), stupstock, borr etc du kan låna och några blåa rör du kan köpa för en billig peng om du vill. Jag tog mig effektivt ner med blåa rör genom att koppla en avloppsrensningsslang på högtryckstvätten.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Jag förstår själv inte hur man kan lyckas slå ner en spets utan att sabba gängorna. Gängorna på en spets jag försökte slå ner pajade efter 5 slag typ. Jag har gruspump (kiespump), stupstock, borr etc du kan låna och några blåa rör du kan köpa för en billig peng om du vill. Jag tog mig effektivt ner med blåa rör genom att koppla en avloppsrensningsslang på högtryckstvätten.
Har du äntligen fått igång din brunn?
 
U upa skrev:
Tveksam att det blir så mkt enklare? Antingen behöver du koppla bort maskinen varje gång du ska lyfta upp eller lyfta hela vikten och då lär maskinen vara ganska tung att lyfta högt?
Har själv bara stöt på lera i vattenbärande lager så har iofs dålig koll på hur tungt det är att borra i..
Tänkte väl mest för att komma ner lite kvickare, tror den matar upp jorden själv så länge borret räcker, ev hyra en på Hygglo och prova. Måste bara plocka fram alla grejer från garaget…
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Har du äntligen fått igång din brunn?
Tja, glömde svara dig :D.

Nej egentligen inte. Men jag kommer inte göra fler borrförsök i alla fall. Har gjort några st nu runt om på tomten, och med den erfarenheten tillsammans med info från olika borrprotokoll etc, har jag inga förhoppningar om att få till en rörspets/filterbrunn med bättre flöden.

Det som är positivt med min lilla grusficka som jag hittade i slutet, är att det vattnet inte innehåller lika mycket järn (0,1 mg per liter) som min befintliga spets (0,9 mg per liter). Så funderar på att ta vatten därifrån till huset istället, och ha en hydrofor istället för hydropress då jag känner att det är lite svavel från den nya spetsen också. Vattnet som vi tar från vår nuvarande spets är också rikt på svavel, så luktar lite ägg precis när man tappat upp det.
 
nivv nivv skrev:
Hur segt ska det vara att slå ner spetsen med slägga? Jag är rätt klen och lyfter inte släggan jättehögt, tänker att många små slag är bättre än stora för gängornas skull. Men iaf, 50 slag ger mig kanske 2,5 cm. Bara att härda ut kanske?
Nu kanske du bestämde dig för att spola istället. Men när det kommer till att slå ner rörspets måste man vara sjukt försiktig. Gängorna måste vara helt korrekt tätare och spända, det är bäst att ha en hatt på toppen som man slår på så kraften fördelad bättre längds med röret. Ett tips är också att ha en t-koppling med slangkoppling så man kan spola vatten samtidigt i röret.

När man slår är det bäst att använda en hejare/jungfru/stolpnedslagare så man får rätt kraft i varje slag, samt inte slår för hårt.

Här har jag ett lock högst upp, sen har jag en t-koppling längre ner där jag kopplar på vattenslang och spolar samtidigt. Metallrör upprätt i gräs nära tegelhus, med T-koppling och slang för vatten, redo för nerslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan10 och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Nu kanske du bestämde dig för att spola istället. Men när det kommer till att slå ner rörspets måste man vara sjukt försiktig. Gängorna måste vara helt korrekt tätare och spända, det är bäst att ha en hatt på toppen som man slår på så kraften fördelad bättre längds med röret. Ett tips är också att ha en t-koppling med slangkoppling så man kan spola vatten samtidigt i röret.

När man slår är det bäst att använda en hejare/jungfru/stolpnedslagare så man får rätt kraft i varje slag, samt inte slår för hårt.

Här har jag ett lock högst upp, sen har jag en t-koppling längre ner där jag kopplar på vattenslang och spolar samtidigt. [bild]
Ja, det verkar bökigt. Ska nog spola ner. Det är satans hårt, fick ta i väldigt mycket med hejaren. Blir dyrt att ta sönder fler rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.