840 079 läst · 6 233 svar
840k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tips vad ni tror?
I min fastighet har jag en gammal rörspetsbrunn som säkert är 25 år gammal. Denna fungerade perfekt med bra flöde och tryck dom första 1.5 åren jag bodde i huset sedan försvann nästan all vatten. Endast lite vatten kom och vattenspridaren orkade inte driva. Jag gissade på spetsen var igensatt av kalk etc då vi har extremt mycket kalk i området. Alla tidigare ägare har använt den problem fritt. Spetsen är överbyggd av ett uterum så kommer inte till den men enligt tidigare ägare längre tillbaka så ska den enligt uppgift vara 8 m djup.
Jag valde istället för att slå ner en ny spets 0.5 m från vad den gamla är. Redan vid 3 m ner fick jag fint klart vatten men tog slut efter 3-4 minuter. Valde då att slå ner den djupare och är nu på 6 meter. Vattentillgången är dåligt och är inte tillräcklig att vattna med. Dessutom är vatten ”smutsigt”.
Vad tror ni? Fortsätta slå ner den nya spetsen till 8 meter som den gamla troligen sitter på och prova om det ger vatten? Eller andra tips?
I min fastighet har jag en gammal rörspetsbrunn som säkert är 25 år gammal. Denna fungerade perfekt med bra flöde och tryck dom första 1.5 åren jag bodde i huset sedan försvann nästan all vatten. Endast lite vatten kom och vattenspridaren orkade inte driva. Jag gissade på spetsen var igensatt av kalk etc då vi har extremt mycket kalk i området. Alla tidigare ägare har använt den problem fritt. Spetsen är överbyggd av ett uterum så kommer inte till den men enligt tidigare ägare längre tillbaka så ska den enligt uppgift vara 8 m djup.
Jag valde istället för att slå ner en ny spets 0.5 m från vad den gamla är. Redan vid 3 m ner fick jag fint klart vatten men tog slut efter 3-4 minuter. Valde då att slå ner den djupare och är nu på 6 meter. Vattentillgången är dåligt och är inte tillräcklig att vattna med. Dessutom är vatten ”smutsigt”.
Vad tror ni? Fortsätta slå ner den nya spetsen till 8 meter som den gamla troligen sitter på och prova om det ger vatten? Eller andra tips?
Provade du tillgång och kvalitet även vid 4 och 5 meter?M Mitt_Hus skrev:Tips vad ni tror?
Det är nog annars något jag skulle testat innan jag gått djupare.
Svårt att säga varför vattnet är smutsigt men det kan vara silt eller lera som silen helt eller delvis är i.
Efter test ovan 6m hade jag fortsatt neråt. Men prova gärna ofta hur mycket spetsen ger, minst en gång/m.
Provade vid 4, 5 och nu 6 meter. Vid 4m gav den vatten hela tiden men dåligt tryck. Vid 5-6m var vatten tillgången sämre än 3-4m.M Mardigan skrev:Provade du tillgång och kvalitet även vid 4 och 5 meter?
Det är nog annars något jag skulle testat innan jag gått djupare.
Svårt att säga varför vattnet är smutsigt men det kan vara silt eller lera som silen helt eller delvis är i.
Efter test ovan 6m hade jag fortsatt neråt. Men prova gärna ofta hur mycket spetsen ger, minst en gång/m.
Går fortfarande slå ner spetsen ganska enkelt så jag prova banka ner den till 8-9 meter och prova vatten tillgången efterhand jag koppla på nytt rör.
UppdateringM Mitt_Hus skrev:
Nere på 8 meter utan resultat. Det finns vatten där men mängden vatten är för liten för att pumpen ska arbeta upp tryck. Har kopplat på 1m till och slagit ner till 8.5 m just nu. Vad tror ni? Det är ens lönt att fortsätta ner efter 9 meter? Vill ändå påstå att det blir mjukare och mjukare att slå ner spetsen.
Det kan vara lönt att slå ner spetsen 30 meter, men det orkar man inte.M Mitt_Hus skrev:Uppdatering
Nere på 8 meter utan resultat. Det finns vatten där men mängden vatten är för liten för att pumpen ska arbeta upp tryck. Har kopplat på 1m till och slagit ner till 8.5 m just nu. Vad tror ni? Det är ens lönt att fortsätta ner efter 9 meter? Vill ändå påstå att det blir mjukare och mjukare att slå ner spetsen.
Man kan inte suga från en vattenspegel som är längre ner än 9,82 meter teoretiskt. Praktiskt sett så är 8 meter kanske max för att få något flöde.
Så det intressanta är hur långt ner i röret vattenspegeln är när du låtit det stå orört ett tag.
Man kan prova hur lätt vatten försvinner ner i brunnen genom att hälla i vatten i röret. Det brukar kunna skvallra om hur lätt vatten kan ta sig upp. Du kan även backspola silen med lite tryck och se om det hjälper.
Pump och system har överlevt vintern👌
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Har du haft det ute hela vintern? Jag tog in allt. När jag kopplade tillbaka det nu så är det något som är fel såklart. 😂M Mardigan skrev:
Hydroforpumpen pumpar upp till rätt tryck och när den stannar så hör man hur det rinner ned i hålet igen. Antagligen fel på backventilen. Använd i 1 säsong.
Ja pumpen står kvar nere i hålet på vintern men jag dränerar ut systemet.K korthoga skrev:
Ja det är säkert backventilen som hängt sig.
Backventiler bör motioneras för hand om de stått för länge. Då känner man att de går korrekt. En torrlagd backventil brukar fastna i stängt läge men det är ju inte fallet för dig.
Klicka här för att svara