801 426 läst · 6 209 svar
801k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Inget att tillföra i tråden… men
Stenhelvete på nästan 3.5m. Oklar hur stor. Kommer förbi med borret men kilas fast när jag försöker dra upp. Vrider jag tillbaks borret en bit kan jag dra upp så gissar stenen sitter bara en bit in i hålet. Funderar på att dra fast borret mot stenen och försöka pumpa upp med antingen domkraft eller spännband i en toppkrona https://www.biltema.se/fritid/jakt/foderspridare/toppkrona-2000042903
Stenhelvete på nästan 3.5m. Oklar hur stor. Kommer förbi med borret men kilas fast när jag försöker dra upp. Vrider jag tillbaks borret en bit kan jag dra upp så gissar stenen sitter bara en bit in i hålet. Funderar på att dra fast borret mot stenen och försöka pumpa upp med antingen domkraft eller spännband i en toppkrona https://www.biltema.se/fritid/jakt/foderspridare/toppkrona-2000042903
Låter som skruvarna i din borr kommer ge med sig innan stenen. Jag hade grävt bredvid stenen och gjort ett nytt hål. Eller hyr du en bergborr från Atlas Copco Cobra på din närmaste depå och slår stenen i spillror. Den klarar djup ner till 6m.O olofh skrev:Inget att tillföra i tråden… men
Stenhelvete på nästan 3.5m. Oklar hur stor. Kommer förbi med borret men kilas fast när jag försöker dra upp. Vrider jag tillbaks borret en bit kan jag dra upp så gissar stenen sitter bara en bit in i hålet. Funderar på att dra fast borret mot stenen och försöka pumpa upp med antingen domkraft eller spännband i en toppkrona [länk]
Hejsan!
Har suttit och läst denna tråden ett tag o lurat på en brunn. Men där jag bor är det 20m till grundvatten enligt sgu. Lite långt för en rörspets va? Kan man spola ner en sil brunn så långt?
Har hittat vatten med hjälp av slagruta på min tomt och då även fått fram att den finns 2 vattenådror på ca 5,5 - 6m djup. Räcker det att slå ner en rörspets till dom ådrorna o hoppas på att det ger tillräckligt med vatten? Eller måste man ner till grundvattnet?
Mvh
Har suttit och läst denna tråden ett tag o lurat på en brunn. Men där jag bor är det 20m till grundvatten enligt sgu. Lite långt för en rörspets va? Kan man spola ner en sil brunn så långt?
Har hittat vatten med hjälp av slagruta på min tomt och då även fått fram att den finns 2 vattenådror på ca 5,5 - 6m djup. Räcker det att slå ner en rörspets till dom ådrorna o hoppas på att det ger tillräckligt med vatten? Eller måste man ner till grundvattnet?
Mvh
Rörspets och nerspolad sil går bara ner till typ 8 m med rimligt flöde.Crew_crille skrev:Hejsan!
Mvh
Har du vatten på 5-6m så kan troligtvis båda dessa alternativ funka.
Ska du ner till 20m så kan du göra en filterbrunn själv och det avhandlas även det i denna tråd.
Skulle råda dig att börja med att köpa/hyra/låna jordborr som går att förlänga till 6m och provborra där du fick träff med slagruta.
Man kan inte alltid lita blint på sgu om det inte finns nåt nära och nyligen registrerat.
Kanon! Tack så mycket. Blir nog till att prova borra de 6 m först.M Mardigan skrev:Rörspets och nerspolad sil går bara ner till typ 8 m med rimligt flöde.
Har du vatten på 5-6m så kan troligtvis båda dessa alternativ funka.
Ska du ner till 20m så kan du göra en filterbrunn själv och det avhandlas även det i denna tråd.
Skulle råda dig att börja med att köpa/hyra/låna jordborr som går att förlänga till 6m och provborra där du fick träff med slagruta.
Man kan inte alltid lita blint på sgu om det inte finns nåt nära och nyligen registrerat.
Mvh
Hur har ni gjort när ni kommit ner till vattnet? Jag kör med jordborren och har kommit ner till riktigt fin fraktion med sand och stenar typ 1x1cm. Det rinner av vatten från borren, vilket gör att hålet rasar in där nere nu.
Jag kommer köra ner en pem-sil är tanken. Är det foderrör som gäller nu? Jag har möjlighet att spola ner resten med dränkpump också om det blir lättare. Är bara nere 4m, tror jag skulle behövt ner 2m ca då är jag på samma som grannen, det är samma åder nämligen.
Jag kommer köra ner en pem-sil är tanken. Är det foderrör som gäller nu? Jag har möjlighet att spola ner resten med dränkpump också om det blir lättare. Är bara nere 4m, tror jag skulle behövt ner 2m ca då är jag på samma som grannen, det är samma åder nämligen.
Spola ned 50mm avloppsrör sista 2 m, har du dränkpump så är det ju bara att köra på.Melkersjo skrev:Hur har ni gjort när ni kommit ner till vattnet? Jag kör med jordborren och har kommit ner till riktigt fin fraktion med sand och stenar typ 1x1cm. Det rinner av vatten från borren, vilket gör att hålet rasar in där nere nu.
Behövs inget foderrör. Bara att spola.Melkersjo skrev:Hur har ni gjort när ni kommit ner till vattnet? Jag kör med jordborren och har kommit ner till riktigt fin fraktion med sand och stenar typ 1x1cm. Det rinner av vatten från borren, vilket gör att hålet rasar in där nere nu.
Spelar ingen större roll om det börjar rasa igen när du spolar, då är ditt spolrör foderrör. Det är bara om du ska krångla med borr längre ner i ett lerlager som det kan vara bra med ett foderrör.
Låter som en filterbrunn skulle passa i den fraktionenMelkersjo skrev:Hur har ni gjort när ni kommit ner till vattnet? Jag kör med jordborren och har kommit ner till riktigt fin fraktion med sand och stenar typ 1x1cm. Det rinner av vatten från borren, vilket gör att hålet rasar in där nere nu.
Nu gick jag genom kalklagret, har ungefär 1,5m vattenpelare i mitt hål nu. Det är omöjligt att gräva som ni kan se på bilden så är det enbart sten nu. Har ni problem med kalklager eller sten så svetsa fast en stenborr på ett blårör och borra uppifrån med en hammarborr, sten och kalklager försvann på ca 15min. Stort tack till @upa som orkar med mina frågor och som är snäll och lånar ut grejer.
Jag skulle behövt komma ner ca 1m till så silen täcks helt med vatten + lite till. Hur kommer man genom detta? Någon i Kristianstad som har en sån pump man sett på youtube som suger upp Sten/sand/vatten som man sedan drar upp? Det är bara småsten men jordborren vill ju gärna inte ta upp det 😬
Edit: Kiespump heter det tydligen efter mycket googlande
Jag skulle behövt komma ner ca 1m till så silen täcks helt med vatten + lite till. Hur kommer man genom detta? Någon i Kristianstad som har en sån pump man sett på youtube som suger upp Sten/sand/vatten som man sedan drar upp? Det är bara småsten men jordborren vill ju gärna inte ta upp det 😬
Redigerat:
Är det inte större sten än så borde du kunna bana väg ner med avloppsröret och dränkpumpen. Jag upplever att det är enklare att komma neråt i den typen av fraktion om man inte ”forcerar” neråt utan mjuka ”pulsrörelser” upp och ner.Melkersjo skrev:Nu gick jag genom kalklagret, har ungefär 1,5m vattenpelare i mitt hål nu. Det är omöjligt att gräva som ni kan se på bilden så är det enbart sten nu. Har ni problem med kalklager eller sten så svetsa fast en stenborr på ett blårör och borra uppifrån med en hammarborr, sten och kalklager försvann på ca 15min. Stort tack till @upa som orkar med mina frågor och som är snäll och lånar ut grejer.
Är lite seg men greppar inte hur du har byggt den ändan av blåröret som sitter fast i borrmaskinen. Du råkar inte ha en bild?Melkersjo skrev:Nu gick jag genom kalklagret, har ungefär 1,5m vattenpelare i mitt hål nu. Det är omöjligt att gräva som ni kan se på bilden så är det enbart sten nu. Har ni problem med kalklager eller sten så svetsa fast en stenborr på ett blårör och borra uppifrån med en hammarborr, sten och kalklager försvann på ca 15min. Stort tack till @upa som orkar med mina frågor och som är snäll och lånar ut grejer.
U upa skrev:
Det är @upa som fixat fästet, jag har löst stenborren där nere. Jag köpte bara en adapter till min SDS+ på Hornbach så man kan spänna själv. Kostade 195kr. Den tappar fästet ibland men är bara att spänna igen och köra försiktigt, har borrat sönder några stenar samt då morän och kalk hur lätt som helst.O olofh skrev:
Jag får ribba av dessa Mcgyver-lösningar
Hur stort är ditt hål ner nu i dia? Vad borrar du med?
Hur stort är ditt hål ner nu i dia? Vad borrar du med?