nivv nivv skrev:
Ja, det verkar bökigt. Ska nog spola ner. Det är satans hårt, fick ta i väldigt mycket med hejaren. Blir dyrt att ta sönder fler rör.
Mm har också varit där. Jag slog sönder minna gängor och var tvungen att dra upp 5 meter rör och börja om från början.

Är det sjukt hårt, så har man troligen kommit till lera, eller i värsta fall ett kalklager som man måste slå sig igenom.
 
S Spidertotz skrev:
Mm har också varit där. Jag slog sönder minna gängor och var tvungen att dra upp 5 meter rör och börja om från början.

Är det sjukt hårt, så har man troligen kommit till lera, eller i värsta fall ett kalklager som man måste slå sig igenom.
Ja, jag har inte riktigt känslan för att täta rören heller :D Ser framför mig att jag slagit ner 6 meter rör men sen är gängorna inte täta ändå. Känns enklare med en pem-sil på det sättet.

Det var sand till grundvattenytan, sen kunde jag inte gräva mer. Slog ner spetsen en halvmeter på 20 minuter sen upptäckte jag att gängorna var paj och sen sitter det som berget.
 
nivv nivv skrev:
Ja, jag har inte riktigt känslan för att täta rören heller :D Ser framför mig att jag slagit ner 6 meter rör men sen är gängorna inte täta ändå. Känns enklare med en pem-sil på det sättet.

Det var sand till grundvattenytan, sen kunde jag inte gräva mer. Slog ner spetsen en halvmeter på 20 minuter sen upptäckte jag att gängorna var paj och sen sitter det som berget.
Jag fick mitt nerspolat av ett företag från Landskrona (bor själv i Kristianstad). Allt ordnades av min trädgårdsmästare. Kostade väl runt 10 lax och det var 6 meter ner som det spolades.

De provade två andra hål innan detta som visas på videon gick ner som de skulle. Kanske kan vara värt att överväga hyra in någon som gör det.
Jag kan PM:a kontaktuppgifterna till trädgårsmästaren om det är något du vill (PM:a mig isf)
 
  • Älska
nivv
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Ja, jag har inte riktigt känslan för att täta rören heller :D Ser framför mig att jag slagit ner 6 meter rör men sen är gängorna inte täta ändå. Känns enklare med en pem-sil på det sättet.

Det var sand till grundvattenytan, sen kunde jag inte gräva mer. Slog ner spetsen en halvmeter på 20 minuter sen upptäckte jag att gängorna var paj och sen sitter det som berget.
Mm det är mycket enklare med pem, skulle också säga att filterbrunn är enklare i slutändan.

Jag har något pyttelitet luftintag nere i marken för om min pump står still i för många dagar så behöver jag hjälpa den.

Så jag ska byta ut min spets mot en filterbrunn.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag slog ner 5m rör och drog ner ett snöre som indikerade att det var ca 0,5m vatten.
När jag drar igång pumpen så kommer det upp brunt sandvatten i ett par sekunder men sen tar det slut och pumpen stänger av sig.

Jag antar att jag inte är djupt nog för att få tillräckligt vattenflöde men jag vill kolla vad ni tror om detta?

Med vänlig hälsning
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag slog ner 5m rör och drog ner ett snöre som indikerade att det var ca 0,5m vatten.
När jag drar igång pumpen så kommer det upp brunt sandvatten i ett par sekunder men sen tar det slut och pumpen stänger av sig.

Jag antar att jag inte är djupt nog för att få tillräckligt vattenflöde men jag vill kolla vad ni tror om detta?

Med vänlig hälsning
Jag gissar på att det är en rörspets du slagit ner?
Om så är fallet så borde silen vara ca 1 m lång och har du då grundvatten på ca 4,5 m och slagit ner 5 m inkl sil så är mitt råd att försöka komma ner 1,5 m till. Då hamnar toppen på silen 1m under grundvattnet vilket oftast räcker för att inte suga in luft genom marken.
Eftersom man inte har en aning om vad det är för fraktion runt silen med en rörspets kan man behöva testa flödet på olika djup för att se på vilket djup en rörspets ger bäst flöde.
Man kan fuska lite och kolla hur snabbt nivån sjunker i röret om man fyller det med annat vatten. Går vattnet lätt ner i marken så brukar det betyda att det lätt kommer upp ur marken också. Detta gäller alltså när du väl fått ner hela silen under grundvattnet. Det kan ge bäst på 23m eller 7m, man har ingen aning innan man testat.

Lycka till
 
M Mardigan skrev:
Jag gissar på att det är en rörspets du slagit ner?
Om så är fallet så borde silen vara ca 1 m lång och har du då grundvatten på ca 4,5 m och slagit ner 5 m inkl sil så är mitt råd att försöka komma ner 1,5 m till. Då hamnar toppen på silen 1m under grundvattnet vilket oftast räcker för att inte suga in luft genom marken.
Eftersom man inte har en aning om vad det är för fraktion runt silen med en rörspets kan man behöva testa flödet på olika djup för att se på vilket djup en rörspets ger bäst flöde.
Man kan fuska lite och kolla hur snabbt nivån sjunker i röret om man fyller det med annat vatten. Går vattnet lätt ner i marken så brukar det betyda att det lätt kommer upp ur marken också. Detta gäller alltså när du väl fått ner hela silen under grundvattnet. Det kan ge bäst på 23m eller 7m, man har ingen aning innan man testat.

Lycka till
Ja precis, en rörspets.

Då ska jag skaffa o banka ner 1m till :)
Stort tack för hjälpen!
 
Nu fick vi också vatten. Stort tack till @Grra och @Mardigan och alla ni andra som delat med er! Sanden hos mig är så fin så en spets är väldigt svår att få ner, spola gick bättre!
6 meter ner, grundvatten vid 3,5-4 och sen 1 meter slitsad pemslang med filterduk!
 
  • Gilla
ibrakadabra och 5 till
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Nu fick vi också vatten. Stort tack till @Grra och @Mardigan och alla ni andra som delat med er! Sanden hos mig är så fin så en spets är väldigt svår att få ner, spola gick bättre!
6 meter ner, grundvatten vid 3,5-4 och sen 1 meter slitsad pemslang med filterduk!
Stort grattis.
Alltid lika kul när folk lyckas.
Va spolade du med för pump?
 
M Mardigan skrev:
Stort grattis.
Alltid lika kul när folk lyckas.
Va spolade du med för pump?
Dränkpump med 300l/min kapacitet med 50mm-rör. Sanden var som sagt så fin så pumpen kunde faktiskt inte trycka bort sanden, blev stopp liksom. Fick då borra med jordborr för att ta upp sand och skapa en porös sandhåla i grundvattennivån, efter det gick det att spola ner!
 
Har aldrig lärt mig svetsa så be kind 😬
Försökte svetsa ihop en bit blå stålrör 2,6mm från rinkabyrör med 1.5mm kantigt stålrör från biltema. Ska bli som ett T och vara handtagsdelen i en borr.

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-25-x-25-mm-2000050442

https://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-gangror-dn10-17-2x2-3mm-/

Det blev inte så bra, känns som jag mest försvagade kantröret och fick inte det att gå ihop med det blå röret på ett stabilt sätt. Alltså det svetsades ju ihop men jag vred av 4kantsröret precis innan svetsskarven sen när jag började borra, blev för stor hövstångseffekt. Ska jag försöka såga ut ett Jack med vinkelkapen för att få mer yta eller vad är era tips?
 
O olofh skrev:
Har aldrig lärt mig svetsa så be kind 😬
Försökte svetsa ihop en bit blå stålrör 2,6mm från rinkabyrör med 1.5mm kantigt stålrör från biltema. Ska bli som ett T och vara handtagsdelen i en borr.

[länk]

[länk]

Det blev inte så bra, känns som jag mest försvagade kantröret och fick inte det att gå ihop med det blå röret på ett stabilt sätt. Alltså det svetsades ju ihop men jag vred av 4kantsröret precis innan svetsskarven sen när jag började borra, blev för stor hövstångseffekt. Ska jag försöka såga ut ett Jack med vinkelkapen för att få mer yta eller vad är era tips?
Varför inte bara gänga rör och använda ett svart T för blårör? Finns på Rinkaby rör och kostar ca en tjuga.
Blå rör arrangerade i T-form på gräsmatta med borrskruvdragare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett svart T-rör kopplat till blåa rör på en gräsmatta.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Varför inte bara gänga rör och använda ett svart T för blårör? Finns på Rinkaby rör och kostar ca en tjuga.
[bild]
[bild]
Fan va nice! Nu kommer jag nog inte komma åt att ha vägarna förbi på ett bra tag så får nog köra vidare på min gettolösning. Mina rör är inte heller gängade men hade väl kunnat köpa nya. Fick dom av en granne och är använda som avdragsbana i samband med stenläggning
 
O olofh skrev:
Fan va nice! Nu kommer jag nog inte komma åt att ha vägarna förbi på ett bra tag så får nog köra vidare på min gettolösning. Mina rör är inte heller gängade men hade väl kunnat köpa nya. Fick dom av en granne och är använda som avdragsbana i samband med stenläggning
Man tager vad man haver. 👍
Om det slutar med att du ändå köper nya rör så kapar och gängar dem till dig på Rinkaby rör för en billig peng.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
Har aldrig lärt mig svetsa så be kind 😬
Försökte svetsa ihop en bit blå stålrör 2,6mm från rinkabyrör med 1.5mm kantigt stålrör från biltema. Ska bli som ett T och vara handtagsdelen i en borr.

[länk]

[länk]

Det blev inte så bra, känns som jag mest försvagade kantröret och fick inte det att gå ihop med det blå röret på ett stabilt sätt. Alltså det svetsades ju ihop men jag vred av 4kantsröret precis innan svetsskarven sen när jag började borra, blev för stor hövstångseffekt. Ska jag försöka såga ut ett Jack med vinkelkapen för att få mer yta eller vad är era tips?
Håller du i fyrkantsröret när du ska borra och blåröret går till borren?
Använder du tig, mig, pinnsvets eller gassvets?
Lägger du överliggaren på T som en hel bit över eller har du försökt svetsa på en bit på var sida om vertikala delen?

Tycker att det borde gå att lägga fyrkantsröret på marken, ställa blåröret på fyrkantsröret och sedan svetsa.
Man behöver rätt strömstyrka och matning om det är mig eller rätt strömstyrka och pinne om det är pinnsvets.
Sedan kör du svetsen mest mot blåröret eftersom det har tjockast gods.
Har du migsvets kan det vara lättast att punkta dit det med punkt i punkt så att säga, då kan man ha lite högre strömstyrka.
Slipa bort förgen på blåröret och fetta av fyrkantsröret innan svetsning.

Är ingen proffssvetsare så ta mina råd för vad dem är, alltså råd från en glad amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.