M Mardigan skrev:
Håller du i fyrkantsröret när du ska borra och blåröret går till borren?
Använder du tig, mig, pinnsvets eller gassvets?
Lägger du överliggaren på T som en hel bit över eller har du försökt svetsa på en bit på var sida om vertikala delen?

Tycker att det borde gå att lägga fyrkantsröret på marken, ställa blåröret på fyrkantsröret och sedan svetsa.
Man behöver rätt strömstyrka och matning om det är mig eller rätt strömstyrka och pinne om det är pinnsvets.
Sedan kör du svetsen mest mot blåröret eftersom det har tjockast gods.
Har du migsvets kan det vara lättast att punkta dit det med punkt i punkt så att säga, då kan man ha lite högre strömstyrka.
Slipa bort förgen på blåröret och fetta av fyrkantsröret innan svetsning.

Är ingen proffssvetsare så ta mina råd för vad dem är, alltså råd från en glad amatör.
Nej tvärtom, blå röret blir handtaget. Har bara en billig svets från Lidl, men när jag tänker efter utifrån vad du skriver så borde jag riktat mot röret och inte kantstålet pga olika tjocklek i godsen. Testar igen imorgon. Antagligen varit smartast att haft rören som bort-pinne så att säga just pga de är tjockare

svetsa ihop förlängning och handtag, lite drygt 3m ner rätt snabbt. Grundvatten från ca 280 så nu kollapsar hålet bara och jag får upp rätt tjock sand. Ska ner med rör och provrums.

Detta är ett nytt hål ca 30m från förra säsongen. Grundvattnet på samma nivå men ingen lera i vattenlagret jag är i nu. Grannen på andra sidan gatan ytterligare typ 30m bort har betongrörsbrunn så hoppas jag kan få till det nu.
En jordborr ligger på gräset bredvid ett borrat hål i marken, använd för att nå grundvatten vid brunnborrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grävt hål i en gräsmatta med en svetsad metallförlängning och handtag placerat vid hålets kant.
Skapa konto
Tjock sand och bubblor av grundvatten i en grävd brunn under byggnation.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
svetsa ihop förlängning och handtag, lite drygt 3m ner rätt snabbt. Grundvatten från ca 280 så nu kollapsar hålet bara och jag får upp rätt tjock sand. Ska ner med rör och provrums.

Detta är ett nytt hål ca 30m från förra säsongen. Grundvattnet på samma nivå men ingen lera i vattenlagret jag är i nu. Grannen på andra sidan gatan ytterligare typ 30m bort har betongrörsbrunn så hoppas jag kan få till det nu.
[bild][bild][bild]
Ser ut att vara riktigt fin fraktion👌

Skapat mig lite mer erfarenheter om lera för en vecka sedan.
När jag skulle spola en brunn nådde vi lera redan 1,5m ner med i princip inget vatten över. Vi fortsatte att borra med mitt förlängda isborr och det gick riktigt bra att borra i blåleran med borret. Det behövdes inget foderrör ovan leran eftersom där knappt var nåt vatten.
Vi förlängde borret ytterligare och efter typ en timma var vi igenom 5m lera utan någon form av kollaps. Sen försökte vi spola men det var silt ytterligare typ 2m som gick att spola i, men någon i hemmet började bli irriterad på att jag aldrig kom hem så vi provade att sätta silen så långt ner vi kunde men den gav tyvärr inte tillräckligt.

Lärdomarna då?
Det går alldeles ypperligt att borra sig genom tjocka lerlager så länge du kan ha foderrör ner till leran om det krävs och sedan borra med ett större spiralborr än din Ex filterbrunn utan att ha filterbrunnen i hålet. Så länge det är lera kollapsar troligtvis inte hålet. När man väl är igenom leran kan man sticka ner sin filterbrunn som bara ramlar ner i hålet. Efter detta borde man kunna kiespumpa ner brunnen.
Problemen blir när man ska försöka borra i samma rör som man vill ha ner i marken.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Skapat mig lite mer erfarenheter om lera för en vecka sedan.
När jag skulle spola en brunn nådde vi lera redan 1,5m ner med i princip inget vatten över. Vi fortsatte att borra med mitt förlängda isborr och det gick riktigt bra att borra i blåleran med borret. Det behövdes inget foderrör ovan leran eftersom där knappt var nåt vatten.
Vi förlängde borret ytterligare och efter typ en timma var vi igenom 5m lera utan någon form av kollaps. Sen försökte vi spola men det var silt ytterligare typ 2m som gick att spola i, men någon i hemmet började bli irriterad på att jag aldrig kom hem så vi provade att sätta silen så långt ner vi kunde men den gav tyvärr inte tillräckligt.

Lärdomarna då?
Det går alldeles ypperligt att borra sig genom tjocka lerlager så länge du kan ha foderrör ner till leran om det krävs och sedan borra med ett större spiralborr än din Ex filterbrunn utan att ha filterbrunnen i hålet. Så länge det är lera kollapsar troligtvis inte hålet. När man väl är igenom leran kan man sticka ner sin filterbrunn som bara ramlar ner i hålet. Efter detta borde man kunna kiespumpa ner brunnen.
Problemen blir när man ska försöka borra i samma rör som man vill ha ner i marken.
Exakt min erfarenhet från förra årets borrhål. Med skillnad att det var lera under ett tunt vattenlager så jag kunde gå ner till 5m utan att hålet kollapsade även om hålet var vattenfyllt sista typ 2m Stötte tyvärr på en större sten vid ca 5.5 m sen så kunde inte fortsätta. Sista halvmetern började hålet kollapsa igen så var nog igenom det värsta, surt med stenen

Om någon i Skåne helst nära Kristianstad har någon kontakt till någon som kan borra ett hål / spola ner en pem så tas det tacksamt emot. Ja jag har provat både och själv men har kalklagret från helvetet precis över vattnet var jag än är på min stackars tomt.

Melkersjo Melkersjo skrev:
Om någon i Skåne helst nära Kristianstad har någon kontakt till någon som kan borra ett hål / spola ner en pem så tas det tacksamt emot. Ja jag har provat både och själv men har kalklagret från helvetet precis över vattnet var jag än är på min stackars tomt.
Du har PM

Jag bankade ner ytterligare en meter och har nu fått ner 6m rör.
När jag pumpar så kommer det först smutsigt vatten men sen tvärstannar det när det kommer upp en massa lera.
Det tar lite längre tid innan det stannar än vad det gjorde vid 5m.

Jag testade att fylla röret med vatten och nån halvmeter rann ner snabbt men sen rann det långsamt ner.

Jag gissar att jag behöver komma ner ännu längre och att jag bara befinner mig i ett lerlager?
Bor i sydskåne så det är bara sand o mer sand i marken,

H Hedgehog_in_hat skrev:
När jag pumpar så kommer det först smutsigt vatten men sen tvärstannar det när det kommer upp en massa lera.

Jag testade att fylla röret med vatten och nån halvmeter rann ner snabbt men sen rann det långsamt ner.

Jag gissar att jag behöver komma ner ännu längre och att jag bara befinner mig i ett lerlager?
Medans du samlar kraft och om du har extra vattenmöjlighet som kommunalt vatten kan du prova att mata ner det samtidig som du låter pumpen gå för att få bort det fina mtr. När jag gjort det har jag haft en pump som jag inte är rädd om. Funkar inte det kan du prova ngn meter till tänker jag. Är det bara lokalt kan det ibland räcka med det lilla för att iallafall kunna köra en vattenspridare.

H Hedgehog_in_hat skrev:

Låter som att det inte bara är sand i backen utan även lite lera.
Ja har du inte åtminstone 1m vatten över leran så måste du ta dig genom leran.
Är det ett tunnare lager så kan det nog gå med rörspetsbrunn men det brukar gå fruktansvärt tungt och risken för att du slår sönder grejerna är överhängande om du måste genom mycket lera.
Först när du testat vet du om det går eller inte.

• Gilla
Hedgehog_in_hat och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, vad hade ni gjort i detta läget? Ta upp rören eller köra på neråt. Tror det är offerrröret längst ner men där är en metall/skärsko på skruvad så risken är väl att det inte kommer med upp

• Blått plaströr står vertikalt bredvid betongplattor och en skottkärra med grus, trädgårdsprojekt.
    Skapa konto
Det är bara att ta upp. Har erfarenhet av många trasiga försök hos Mor och Far. Ingen idé att fortsätta med de rören.

(Totalcontrol som bytt nick.)

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Det är bara att ta upp. Har erfarenhet av många trasiga försök hos Mor och Far. Ingen idé att fortsätta med de rören.

(Totalcontrol som bytt nick.)
Misstänkte väl det. Surt men får bita i det äpplet någon kväll i veckan som kommer

Har du rotera brunnsrören? Eller har du kila fast sten mellan borr och rör när du har snurrat borret? Verkar som du har vridit sönder gängorna.
Annars brukar de klassiska att man hackar sönder röret i underkant när man borrar och får med sten och brukar våld uppåt för att få upp borren. Men med skärsko ska inte det kunna ske.

Så, röret upptaget och trasigt utbytt. Var filterröret längst ner precis innan sumpen. Men tillbaks på samma djup nu.
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Har du rotera brunnsrören? Eller har du kila fast sten mellan borr och rör när du har snurrat borret? Verkar som du har vridit sönder gängorna.
Annars brukar de klassiska att man hackar sönder röret i underkant när man borrar och får med sten och brukar våld uppåt för att få upp borren. Men med skärsko ska inte det kunna ske.
kört med detta hela förra sommaren i försök på annat borrhål så säkert lite material utnötning, gick bet på förra hålet pga stötte på en sten så kanske blivit skadat när jag försökte med stenfångare etc. Hade 2 extrarör hemma så gick snabbt att byta.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.