nivv nivv skrev:
Okej! Tack för tips! Pumpen har en backventil. När jag ”torrkörde” pumpen så kom de mystisk rök/kondens från utloppet på pumpen. Verkade konstigt, så jag slog av pumpen
AJABAJA det är bara plast i en sådan pump och får den inget vatten så smälter all plast, otroligt vad fort det går för värmen att bli. Så har du tur nu så kan impeller och tätningar klarat sig, men , men.
 
J jonaserik skrev:
AJABAJA det är bara plast i en sådan pump och får den inget vatten så smälter all plast, otroligt vad fort det går för värmen att bli. Så har du tur nu så kan impeller och tätningar klarat sig, men , men.
Den ska ha torrkörningsskydd, vad det nu är! Nåja, får se om den klarar sig. Ska slå ner resten med ett offerrör så får vi se!
 
Hej

Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska komma vidare.

Jag köpte rör på hornbach och fick ner dem i backen så jag kom ner till vatten.

Jag har en 3/4” sugslang och en Gardena 3500/4 men kan inte hitta någon lämplig backventil som jag kan få ner i röret. Någon som har något tips på var jag kan hitta en eller finns det någon som kan sättas på pumpen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska komma vidare.

Jag köpte rör på hornbach och fick ner dem i backen så jag kom ner till vatten.

Jag har en 3/4” sugslang och en Gardena 3500/4 men kan inte hitta någon lämplig backventil som jag kan få ner i röret. Någon som har något tips på var jag kan hitta en eller finns det någon som kan sättas på pumpen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Du får nog förklara din tänkta system lite mer. Sugslang med backventil i botten låter lite unikt i dessa sammanhang, normalt sätter man den uppe vid pumpen.

Vad för rör har du drivit ner i marken? Har du en rörspets/ sil spets?
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska komma vidare.

Jag köpte rör på hornbach och fick ner dem i backen så jag kom ner till vatten.

Jag har en 3/4” sugslang och en Gardena 3500/4 men kan inte hitta någon lämplig backventil som jag kan få ner i röret. Någon som har något tips på var jag kan hitta en eller finns det någon som kan sättas på pumpen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Det normala är att röret är en del av sugslangen. Alltså man sätter en 90 böj i toppen på sista röret och sätter någon typ av slangkoppling. Sedan slang mellan pump och slangkopplingen på röret.
Enligt vad jag kan läsa mig till så har du inbyggd backventil i Gardena 3500/4.

Stoppar du bara ner en sugslang i röret är risken stor att du suger luft när nivån i spetsen sjunker. Det kan dock fungera om du har fruktansvärt bra tillrinning.
 
R RiKr skrev:
Du får nog förklara din tänkta system lite mer. Sugslang med backventil i botten låter lite unikt i dessa sammanhang, normalt sätter man den uppe vid pumpen.

Vad för rör har du drivit ner i marken? Har du en rörspets/ sil spets?
Jag har en silspets som jag köpte på hornbach
 
M Mardigan skrev:
Det normala är att röret är en del av sugslangen. Alltså man sätter en 90 böj i toppen på sista röret och sätter någon typ av slangkoppling. Sedan slang mellan pump och slangkopplingen på röret.
Enligt vad jag kan läsa mig till så har du inbyggd backventil i Gardena 3500/4.

Stoppar du bara ner en sugslang i röret är risken stor att du suger luft när nivån i spetsen sjunker. Det kan dock fungera om du har fruktansvärt bra tillrinning.
Ok då har jag missuppfattat hur man skulle göra. Så då behöver jag hitta en 90 böj
 
Viktigt är
H Hedgehog_in_hat skrev:
Jag har en silspets som jag köpte på hornbach
Viktigt är då också att det är helt tätt i alla skarvar, annars kommer det ej hålla vatten kvar i röret mellan gångerna du kör pumpen.
 
R RiKr skrev:
Viktigt är

Viktigt är då också att det är helt tätt i alla skarvar, annars kommer det ej hålla vatten kvar i röret mellan gångerna du kör pumpen.
Jag tänkte inte alls på det då jag tänkte att jag skulle ha ner en slang i röret istället så jag gjorde inget mer än att dra ihop rören
 
R RiKr skrev:
Viktigt är

Viktigt är då också att det är helt tätt i alla skarvar, annars kommer det ej hålla vatten kvar i röret mellan gångerna du kör pumpen.
Jag antar att jag får försöka rädda nån meter på röret men köpa nytt o göra om för att få till tätningen.

Vad är det för koppling jag behöver längst upp för att kunna koppla till pumpen?
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Jag antar att jag får försöka rädda nån meter på röret men köpa nytt o göra om för att få till tätningen.

Vad är det för koppling jag behöver längst upp för att kunna koppla till pumpen?
Ja om du ska koppla på dig på röret så måste du dra upp det igen och ta lin och linpasta på alla rörgängor.
Om det är r32 ditt rör är så kan du sätta en sån här på sista röret när allt är nerslaget: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-405-vinkel-32x32r-inv/

Sen tar du pem 32 mellan spets och pump. På pumpen sätter du en sån här om det är r25 på pumpen: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-32x25r-inv/

Detta är bara förslag på kopplingar, det finns billigare i plast och det finns även dyrare varianter. Helst vill man ha så få kopplingar som möjligt eftersom alla kopplingar riskerar att bli otäta.
 
M Mardigan skrev:
Ja om du ska koppla på dig på röret så måste du dra upp det igen och ta lin och linpasta på alla rörgängor.
Om det är r32 ditt rör är så kan du sätta en sån här på sista röret när allt är nerslaget: [länk]

Sen tar du pem 32 mellan spets och pump. På pumpen sätter du en sån här om det är r25 på pumpen: [länk]

Detta är bara förslag på kopplingar, det finns billigare i plast och det finns även dyrare varianter. Helst vill man ha så få kopplingar som möjligt eftersom alla kopplingar riskerar att bli otäta.
En klassisk: lära sig av sina misstag helt enkelt :)
Är det rimligt att tro att man kan få upp 5m rör igen för hand eller ska jag rädda det som räddas kan o köpa nya?

Stort tack för förslagen och hjälpen. Uppskattas stort!
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
En klassisk: lära sig av sina misstag helt enkelt :)
Är det rimligt att tro att man kan få upp 5m rör igen för hand eller ska jag rädda det som räddas kan o köpa nya?

Stort tack för förslagen och hjälpen. Uppskattas stort!
Det kan nog vara görbart, du får sannolikt jobba med en rejäl hävstång eller domkraft. Fördelen om du får upp det är ju att du också har ett pilothål till gång nr. 2!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
En klassisk: lära sig av sina misstag helt enkelt :)
Är det rimligt att tro att man kan få upp 5m rör igen för hand eller ska jag rädda det som räddas kan o köpa nya?

Stort tack för förslagen och hjälpen. Uppskattas stort!
Det brukar gå att dra upp röret. Som sagts innan så går det troligtvis med hävstång eller domkraft.
 
Hur segt ska det vara att slå ner spetsen med slägga? Jag är rätt klen och lyfter inte släggan jättehögt, tänker att många små slag är bättre än stora för gängornas skull. Men iaf, 50 slag ger mig kanske 2,5 cm. Bara att härda ut kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.