Hej på er!
Nu närmar sig våren och snart dags att dra igång bevattningen igen inför sommaren.
Jag skulle vilja ha en mätning på hur mycket vatten jag gör åt till att vattna gräsmatta osv under kommande år. Finns det någon vattenmätare som man kan lösa ett enkelt montage på en PEM25 slang? Om någon har ett bra tips på mätare får ni gärna dela med er.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
A Andreas.83 skrev:
Hej på er!
Nu närmar sig våren och snart dags att dra igång bevattningen igen inför sommaren.
Jag skulle vilja ha en mätning på hur mycket vatten jag gör åt till att vattna gräsmatta osv under kommande år. Finns det någon vattenmätare som man kan lösa ett enkelt montage på en PEM25 slang? Om någon har ett bra tips på mätare får ni gärna dela med er.
Du skulle kunna räkna på det om man vill få en ungefärlig åtgång, tror att MP-rotator ger kanska exakt enl spec om du har prs-hus.
Annars är det nog bara budgeten som bestämmer vad man vill ha.
Finns på rinkaby för 500kr men den är bara upp till 40 l/m som max och skulle kanske ge lite strypning i systemet.
Om du vill kan jag höra med de jag handlar grejer av vad de vill ha för en mätare?
Finns Hunter-mätare på rinkaby också men de kostar lite mer, men har också fler funktioner.

Varför vill du mäta?
 
A Andreas.83 skrev:
Hej på er!
Nu närmar sig våren och snart dags att dra igång bevattningen igen inför sommaren.
Jag skulle vilja ha en mätning på hur mycket vatten jag gör åt till att vattna gräsmatta osv under kommande år. Finns det någon vattenmätare som man kan lösa ett enkelt montage på en PEM25 slang? Om någon har ett bra tips på mätare får ni gärna dela med er.
Gå till kommunens VA-avdelning eller deras servicebilar ( inte kontoret då utan gubbarna på golvet ) och fråga om dom har en gammal vattenmätare, som ligger och skräpar som du kan få. Dom byts med jämna mellanrum. Dom klarar många m3/tim
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Denna och sedan diverse kopplingar från t.ex Rinkabyrör
[länk]
Helt klart en bra grej om det inte är för stort flöde som ska mätas.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Du skulle kunna räkna på det om man vill få en ungefärlig åtgång, tror att MP-rotator ger kanska exakt enl spec om du har prs-hus.
Annars är det nog bara budgeten som bestämmer vad man vill ha.
Finns på rinkaby för 500kr men den är bara upp till 40 l/m som max och skulle kanske ge lite strypning i systemet.
Om du vill kan jag höra med de jag handlar grejer av vad de vill ha för en mätare?
Finns Hunter-mätare på rinkaby också men de kostar lite mer, men har också fler funktioner.

Varför vill du mäta?
Tack för svaret!
Såg den på Rinkaby men insåg också att den troligtvis kommer strypa flödet och det vill jag undvika. Finns ingen specifik anledning till mätning mer än att det är en kul grej och om man kunde få till en lösning för en mindre summa så kan det vara intressant att ha lite koll på det. Ska det däremot springa iväg till flera 1000:- kr så är inte idén lika kul längre.
Kom på att jag ska kolla med mina kollegor på jobbet, de kanske har något liggandes i sina gömmer.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Denna och sedan diverse kopplingar från t.ex Rinkabyrör
[länk]
Pumpen jag har ger ca 50L/min och bra tillrinning på vattnet så en sådan mätare blir en stor flaskhals i systemet tyvärr.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Andreas.83 skrev:
Pumpen jag har ger ca 50L/min och bra tillrinning på vattnet så en sådan mätare blir en stor flaskhals i systemet tyvärr.
Tänk på att ha finfilter före mätaren, den mår inte bra av att få liksom grus i maskineriet, klart den håller så länge den håller och ett filter av Björnfiltermodell finns på billiga varuhuset är inte fel.
 
J jonaserik skrev:
Gå till kommunens VA-avdelning eller deras servicebilar ( inte kontoret då utan gubbarna på golvet ) och fråga om dom har en gammal vattenmätare, som ligger och skräpar som du kan få. Dom byts med jämna mellanrum. Dom klarar många m3/tim
Ibland läggs de ut på Tradera, kolla där också.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ibland läggs de ut på Tradera, kolla där också.
Tyska eBay brukar det finnas massor av sådana
 
Hej!

Efter att ha ägnat över två veckor med att läsa igenom denna tråd har jag blivit inspirerad att själv anlägga en/ flera filterbrunnar för bevattning.

Jag har en energibrunn sen tidigare och har 6 meter ner till berg, 4 meter till grundvattennivån. Lätt genomsläpplighet men <1 liter/s grundvattenkapacitet i jordlagren. Är ~ 80m3 per dygn enligt sgu. Isälvssedement sand-grus.

Är det någon runt Gävletrakten som har utrustning och vill hyra ut eller sälja?

Såg att @carlert hade utrustning till salu förra året. Finns det fortfarande kvar?
 
  • Gilla
ibrakadabra och 2 till
  • Laddar…
Hejsan! Har nu dragit igång projektet med att sätta en rörspetsbrunn. Har 100% sand på min tomt. Har borrat med typ skurupsborr ner till 3,5 meter men nu verkar det som att väggarna rasar igen varje gång jag drar upp borret. Sanden är väldigt blöt och man ser blött blänk i botten av hålet.

Är det dags att sätta ner spetsen eller måste det längre ner?
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Inte spetsen men rören måste ner nu när du kommer under grundvattennivån
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O olofh skrev:
Inte spetsen men rören måste ner nu när du kommer under grundvattennivån
Okej! Vilka rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.