Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Hur ser det ut med vatten och fraktioner vid filtret?
Det borde vara 0,5-1 meter tillgodo på filterröret. Det är sandstrand i princip så inget vidare men inte helt pigga på att gå ner i leran. Röret sjönk inget eller väldigt lite lite mot slutet. Får se hur det går med provapumpandet. Vi var ändå 3 st som hjälptes åt. Tur det för kraften fanns där inte till att dra själv med rätta knycket.. 😀

Kollar intresset för min djupvattenpump. Någon som vill köpa? :) Finns i Skåne.

I ibrakadabra skrev:
Kollar intresset för min djupvattenpump. Någon som vill köpa? :) Finns i Skåne.
Hur stor är den och pris?😊

S Sauer200str skrev:
Hur stor är den och pris?😊
Djupvattenpump - 6000 L/h - 750 W

Tänkte mig 1000 kr.

Den är inte använd så mycket, max 10 h.

I ibrakadabra skrev:
Djupvattenpump - 6000 L/h - 750 W

Tänkte mig 1000 kr.

Den är inte använd så mycket, max 10 h.
Är den 4"?

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
S Sauer200str skrev:
Är den 4"?
10.00 x 9.00 x 86.50 cm

Jag kan tänka mig om den inte är tingad redan:)

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Jag har kört på en rejäl sten vid drygt 4 m djup. Har provat att spetta bort den utan framgång.
I helgen fick jag mitt 70 mm borr och jag lyckades ta mig förbi bredvid. Dock kommer jag inte att kunna fortsätta med mina 115-rör utan behöver byta till 2”
Nere på 6,5 m nu och rör mig genom hård lera blandad med singel. Så ska det vara i 2 m till enligt borrprotokollet till energibrunnen.
Jag vill gärna ha en djupbrunnspump för att slippa oväsen.Tror ni denna pump funkar till Erdbohrers 50 mm rör? Diametern på pumpen är ju också exakt 50 mm?

https://bitly.ws/TYqp

Hur stort jobb var det att komma ner till 4 meter? Jag hade flyttat hålet tyvärr eller testat bomba.

Tror inte du får ner pumpen.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur stort jobb var det att komma ner till 4 meter? Jag hade flyttat hålet tyvärr eller testat bomba.

Tror inte du får ner pumpen.
Misstänkte det. Då får jag nog köra med min pumpautomat istället och gräva ner den ordentligt så det inte blir störande buller…
Orkar inte börja om…ett herrans jobb!

Nu har jag i princip beslutat mig för att ta paus till nästa år men jag borrade ett hål precis jämte röret när jag stötte på en rätt rejäl sten. Det frigjorde stenen så jag sen kunde få upp den.

(Tyvärr sitter jag själv fast på 6m djup nu ändå pga ny sten men funderar på att göra parallellhålet lika djupt en gång till)

Efter att man har borrat brunn.
Hålet som finns runt spetsen, ska/kan det fyllas igen med vanlig sand eller ska det ner typ stenkross eller småsten runt röret upp till över vattenytan? Och sedan sand och jord ?

(Temporär uppkoppling för att testa att det finns vatten)

• Blå vattenpump utomhus, trästaket, stenplattor, gräs, öppen inspektionsbrunn, solljus, skuggor, sandig grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpade vatten från det hängande grundvattnet (ovanför leran) igår. Det är lite bättre flöde där faktiskt, 11-13 l/min. Men vattnet är brunt, hann bara pumpa i 1 timme igår, kommer kanske bli klarare till slut. Men känns inte som att man kan ha det som dricksvatten i alla fall.

@Sauer200str ska du ha pumpen?

I ibrakadabra skrev:
Pumpade vatten från det hängande grundvattnet (ovanför leran) igår. Det är lite bättre flöde där faktiskt, 11-13 l/min. Men vattnet är brunt, hann bara pumpa i 1 timme igår, kommer kanske bli klarare till slut. Men känns inte som att man kan ha det som dricksvatten i alla fall.

Jag får tyvärr avstå, fick haveri på växellådan i ena bilen så får hålla i pengarna.
Tack ändå det är ett väldigt bra pris.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:

Jag har samma flöde som du på mitt hängande grundvatten. Grått till en början av lera men efter ett par timmar blev det hyggligt klart, fast knappast tjänligt som dricksvatten….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.