Det blev några tag idag. Fyllde minst sagt pumpen och lite därtill 😀

• Stolpe klädd i grå cement eller puts, behöver underhåll, bredvid blå rör, utomhus, nära trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nedrör med färsk betong på toppen och sidan, nära en vit byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zazu01 och 3 till
  • Laddar…
Vad är det jag ser? :) Har kiespumpe suttit fast?

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det jag ser? :) Har kiespumpe suttit fast?
En rörlängd ner på ett par minuter, sen slitande i 1h för att få upp pumpen igen. Så många gånger man tänker lite till bara, bara lite till. När man borde tagit upp den för att inte förta sig😆 Så typiskt det händer mot slutet också när man tänker att man ska avsluta för dagen lagom till middag och annat

• Gilla
hast963 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är danger danger :) Jag brukar försöka hålla reda på hur mycket rep jag har nere för att inte hamna före röret för mycket. Livrädd att de ska fastna 🤣

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är danger danger :) Jag brukar försöka hålla reda på hur mycket rep jag har nere för att inte hamna före röret för mycket. Livrädd att de ska fastna 🤣
Ja det var lite nervigt, drog åt med lyftblock. Till slut så gav den med sig som tur var😆

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Pumpade igår från pemsilen. Tillrinningen verkar vara mer eller mindre exakt samma som när jag pumpade med djupbrunnspumpen, ca 7-8 L per minut.

Ska testa pumpa från den lilla silen som är ovanför lerlagret, sen efter det får jag fundera över hur jag ska gå vidare.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag inte möjlighet att gräva egen brunn, så jag lejde in arbetet.

Tydligen så tryck det ner 450 liter i minuten när spettet ska ner i marken.

Detta är det tredje hålet. De två andra till vänster stötte på sten vid ca 4 meter, här i det tredje gick det ner som smör i backen.

• Gilla
  • Wow
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
G Grra skrev:
[media]

Detta är det tredje hålet. De två andra till vänster stötte på sten vid ca 4 meter, här i det tredje gick det ner som smör i backen.
Härligt! Vilket djup går du ner till?

S
G Grra skrev:
[media]

Brunnshål precis i tomtgräns...ser fram emot grannens tråd här på forumet. 😉

• Gilla
nino
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Härligt! Vilket djup går du ner till?
Det är 6 meter i hela spettet. sticker upp kanske 40-50 centimeter ovan mark nu.
Ska provpumpas senare.
S stugfar skrev:
Brunnshål precis i tomtgräns...ser fram emot grannens tråd här på forumet. 😉
Jo fast i detta läget så har jag pratat med honom i förväg och bett honom säga hur det ser ut med uppspolad sant på hans sida. Min entreprenör kommer att fixa det men inte idag då det var en handfull spetsnerspolningar som var planerade för idag.

• Gilla
Leon nix och 2 till
  • Laddar…
S
G Grra skrev:
Det är 6 meter i hela spettet. sticker upp kanske 40-50 centimeter ovan mark nu.
Ska provpumpas senare.

Jo fast i detta läget så har jag pratat med honom i förväg och bett honom säga hur det ser ut med uppspolad sant på hans sida. Min entreprenör kommer att fixa det men inte idag då det var en handfull spetsnerspolningar som var planerade för idag.
👍 Jag skojade lite.
Din granne skickade förresten denna till mig idag

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
S stugfar skrev:
👍 Jag skojade lite.
Din granne skickade förresten denna till mig idag
[media]
Intressant tanke ändå, finns det några regler kring hur nära tomtgränsen du får göra en brunn? Mycket annat ska ju vara minst 4,5m eller grannens medgivande.

A Andreas.83 skrev:
Intressant tanke ändå, finns det några regler kring hur nära tomtgränsen du får göra en brunn? Mycket annat ska ju vara minst 4,5m eller grannens medgivande.
Faktiskt inte kollat.Pratade med grannen innan vi skulle sätta spett för att höra om han komihåg hur djupt hans var och pratade då samtidigt om vart jag skulle sätta mitt.

Sanden som kom över på hans sida iom detta var heller inget problem, han har tittat på det och säger att låt det ligga, gräset kommer upp igenom det - och det var inte så mycket heller.

Verkar som jag har bäst grannar..

• Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Idag kom fick vi ner 2 rörlängder så att vi är nere på 8,5 meter. Får se om vi fortsätter längre ner. Kom lite lerklumpar mot slutet.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Snyggt! Hur ser det ut med vatten och fraktioner vid filtret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.