H hast963 skrev:
Jag har samma flöde som du på mitt hängande grundvatten. Grått till en början av lera men efter ett par timmar blev det hyggligt klart, fast knappast tjänligt som dricksvatten….
Reservoaren i mitt hängande grundvatten verkar rätt kasst. Märker att det tar slut efter ett tag. Sen får pumpen fatt i vattnet igen och det är lika brunt som det var när man började pumpa. Så det kommer jag inte lägga mer tid på.
 
Lite uppdatering om den senaste brunnen. Efter provpumpande ger den ca 25 l/min. Vattennivån vid fritt flöde sänks ca 1,5-2 meter i röreret.
 
  • Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Lite uppdatering om den senaste brunnen. Efter provpumpande ger den ca 25 l/min. Vattennivån vid fritt flöde sänks ca 1,5-2 meter i röreret.
Nice ju!
 
Det blir nog inte fler borrningsförsök från min sida, så tänkte bolla lite tankar med er experter.


Min nuvarande rörspets ger som sagt ca 7L/min och den förser huset med dricksvatten, via hydropress på 100 liter. Det största problemet idag, som jag hade velat bli av med så långt det går är att pumpen inte orkar med att pumpa upp vatten när det är stor efterfrågan – typ tvättmaskin vill ha vatten samtidigt som någon står och duschar. Detta problem uppstår alltså när vattennivån i hydropressen redan är låg så att pumpen behöver köra igång precis när dusch/tvätteriet startar. Detta problem borde lösas hyfsat bra om jag köper större hydropress, typ 200-300 liter, och ställer in den så att pumpen startar när vattenvolymen har minskat med typ 25 % eller något (om det nu går?)?

Nästa problem är att vattnet är ganska rikt på järn och svavel. Detta problem går ju att lösa med filter, MEN – vattnet från pemsilen som jag stoppade ner på 6-7 meter smakar riktigt gott, så jag är inne på att använda den istället för den nuvarande att förse huset med vatten (samma flöde i princip).


Jag har ett litet ”pumprum” (se bif bild) där pemslangen från befintlig rörspets går upp i, och där även pump med hydropress är. Det hade varit skönt att slippa göra ett nytt sådant rum. Så min tanke är att dra pemslang i marken från den nya rörspets och koppla på pumpen. Vad tror ni om den tanken? Det är ca 12-13 meter från den nya rörspetsen till pumprummet.

Det jag själv är lite nojig över är att det blir jobbigare för pumpen att suga upp vatten när den står längre ifrån, rent höjdmässigt blir det nog inte så stor skillnad med tanke på pumprummet också är nere i backen.


EDIT: Att min nuvarande pemsil innehåller järn och svavel är anledningen till att jag inte vill seriekoppla dem, nu har jag iofs inte skickat vatten från den nya pemsilen på analys, annars hade ju det varit en idé också.
 
  • Gasolflaska med regulator och slangar i försänkning, utomhus, något smutsigt, värmeelement syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I ibrakadabra skrev:
Det blir nog inte fler borrningsförsök från min sida, så tänkte bolla lite tankar med er experter.


Min nuvarande rörspets ger som sagt ca 7L/min och den förser huset med dricksvatten, via hydropress på 100 liter. Det största problemet idag, som jag hade velat bli av med så långt det går är att pumpen inte orkar med att pumpa upp vatten när det är stor efterfrågan – typ tvättmaskin vill ha vatten samtidigt som någon står och duschar. Detta problem uppstår alltså när vattennivån i hydropressen redan är låg så att pumpen behöver köra igång precis när dusch/tvätteriet startar. Detta problem borde lösas hyfsat bra om jag köper större hydropress, typ 200-300 liter, och ställer in den så att pumpen startar när vattenvolymen har minskat med typ 25 % eller något (om det nu går?)?

Nästa problem är att vattnet är ganska rikt på järn och svavel. Detta problem går ju att lösa med filter, MEN – vattnet från pemsilen som jag stoppade ner på 6-7 meter smakar riktigt gott, så jag är inne på att använda den istället för den nuvarande att förse huset med vatten (samma flöde i princip).


Jag har ett litet ”pumprum” (se bif bild) där pemslangen från befintlig rörspets går upp i, och där även pump med hydropress är. Det hade varit skönt att slippa göra ett nytt sådant rum. Så min tanke är att dra pemslang i marken från den nya rörspets och koppla på pumpen. Vad tror ni om den tanken? Det är ca 12-13 meter från den nya rörspetsen till pumprummet.

Det jag själv är lite nojig över är att det blir jobbigare för pumpen att suga upp vatten när den står längre ifrån, rent höjdmässigt blir det nog inte så stor skillnad med tanke på pumprummet också är nere i backen.


EDIT: Att min nuvarande pemsil innehåller järn och svavel är anledningen till att jag inte vill seriekoppla dem, nu har jag iofs inte skickat vatten från den nya pemsilen på analys, annars hade ju det varit en idé också.
Med så låga flöden så tror jag inte att längden horisontellt på sugledningen spelar någon större roll. Kolla tryckförlust i pem på Rinkaby. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Med eventuellt svavel i vattnet kanske man vill ha en hydrofor istället för hydropress. Annars bör en större hydropress hjälpa till vid plötsligt höga uttag.
Sen hade man kanske kunnat ha både flödesbrytare och hydropress för att få pumpstart direkt vid uttag men inget jag testat. Annars får man ha högt starttryck på tryckbrytaren så att pumpen startat snart efter vattenuttag.
Ett annat alternativ är en vattentank som fylls från brunnen och sedan förser tanken huset via en annan pump men då pratar vi större investeringar.
 
G Grra skrev:
Efter att man har borrat brunn.
Hålet som finns runt spetsen, ska/kan det fyllas igen med vanlig sand eller ska det ner typ stenkross eller småsten runt röret upp till över vattenytan? Och sedan sand och jord ?

(Temporär uppkoppling för att testa att det finns vatten)
Undrar igen om det är någon som vill dela med sig hur ni gjort när ny fyllt igen hålet runt själva spetsen.
Har ni lagt i 30-40 fraktion, och sedan 20-30 eller bara ner med vanlig sand ?
 
G Grra skrev:
Undrar igen om det är någon som vill dela med sig hur ni gjort när ny fyllt igen hålet runt själva spetsen.
Har ni lagt i 30-40 fraktion, och sedan 20-30 eller bara ner med vanlig sand ?
Ovan vattenytan är det bra att fylla med tät fraktion och även en bit ner under vattenytan, typ fin sand. Just runt spetsen kan det vara grövre. För grov fraktion upp längst röret gör att det riskerar att suga in luft.
 
  • Gilla
Grra
  • Laddar…
G Grra skrev:
Efter att man har borrat brunn.
Hålet som finns runt spetsen, ska/kan det fyllas igen med vanlig sand eller ska det ner typ stenkross eller småsten runt röret upp till över vattenytan? Och sedan sand och jord ?

(Temporär uppkoppling för att testa att det finns vatten)
Om jag tyder din bild rätt så har du en 11/4” spets nerslagen. Då har det rasat in sand i hålet från grundvattennivån efter du kom till den nivån. Ovan grundvatten kan du fylla igen lämpligen med vad du borrade upp innan du nådde dit. Dvs sand, jord, makadam eller vad du hittar. Själv så borrade jag ett ca 70 mm hål till grundvatten, slog ner spetsen ytterligare 2 m med hejare, provpumpade (OK), och fyllde igen med det jag hade borrat upp.
 
S Stefan10 skrev:
Om jag tyder din bild rätt så har du en 11/4” spets nerslagen. Då har det rasat in sand i hålet från grundvattennivån efter du kom till den nivån. Ovan grundvatten kan du fylla igen lämpligen med vad du borrade upp innan du nådde dit. Dvs sand, jord, makadam eller vad du hittar. Själv så borrade jag ett ca 70 mm hål till grundvatten, slog ner spetsen ytterligare 2 m med hejare, provpumpade (OK), och fyllde igen med det jag hade borrat upp.
Den är inte borrad utan nerskjuten via tryck. Dvs en tankbil kopplad till spetsen och tryckte ner den i marken.

Jag klistrar in länken igen på hur det gick till
där ser du hur den kom ner i backen.

Detta gör att det ser ut att det är ett hål i marken och att spetsen är ner i det. Vet inte om jag beskriver detta på ett bra sätt, men du kanske förstår - vet inte om det ändrar något kring din rekommendation?
 
G Grra skrev:
Den är inte borrad utan nerskjuten via tryck. Dvs en tankbil kopplad till spetsen och tryckte ner den i marken.

Jag klistrar in länken igen på hur det gick till [media] där ser du hur den kom ner i backen.

Detta gör att det ser ut att det är ett hål i marken och att spetsen är ner i det. Vet inte om jag beskriver detta på ett bra sätt, men du kanske förstår - vet inte om det ändrar något kring din rekommendation?
Tror inte att det gör någon skillnad. Allt under grundvattennivå har rasat samman längs din spets. Det ovan kan du fylla med samma fraktion som ovan grundvattennivån. Om du inte har liknande material så ta makadam eller grus.
 
  • Gilla
Grra
  • Laddar…
G Grra skrev:
Den är inte borrad utan nerskjuten via tryck. Dvs en tankbil kopplad till spetsen och tryckte ner den i marken.

Jag klistrar in länken igen på hur det gick till [media] där ser du hur den kom ner i backen.

Detta gör att det ser ut att det är ett hål i marken och att spetsen är ner i det. Vet inte om jag beskriver detta på ett bra sätt, men du kanske förstår - vet inte om det ändrar något kring din rekommendation?
Det var bra fart ner i backen! Vad för typ av rörspets använde du?
 
A anhack skrev:
Det var bra fart ner i backen! Vad för typ av rörspets använde du?
Det där handlades in av killarna som satte ner de i backen, jag är alltså inte en av de två som syns i videon.
Det var typ vita tänder nederst på spetsen som typ var till för att såga sig ner när spettet vreds om, men det behövde ju inte så mycket sådant.

Ska komma ihåg och fråga nästa gång min bevattnings/gräsmatte-entreprenör är här.
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Hej alla brunnsborrare

Jag har lite rör som jag inte behöver och tänkte därför sälja.

Tidigare använt för borra filterbrunn.

Det som finns:
Gängade blåa rör, dimension 50R/2tum, 60mm ytterdia.
5st 2m
2st 1m
4st muffar

Pris idag på Rinkabyrör 143kr/m

Allt säljes för 1000kr.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hej alla brunnsborrare

Jag har lite rör som jag inte behöver och tänkte därför sälja.

Tidigare använt för borra filterbrunn.

Det som finns:
Gängade blåa rör, dimension 50R/2tum, 60mm ytterdia.
5st 2m
2st 1m
4st muffar

Pris idag på Rinkabyrör 143kr/m

Allt säljes för 1000kr.
Bor i Kristianstad och tänkt borra ett par omgångar. Vad med för hårdvara behövs för att installera en pump och få ut vatten så att säga?
 
nivv nivv skrev:
Bor i Kristianstad och tänkt borra ett par omgångar. Vad med för hårdvara behövs för att installera en pump och få ut vatten så att säga?
Mina rör användes för att spola med vatten och tryckluft kort i gott. Står mer i tråden om mitt projekt. Är du intresserad av köpa så skicka mig ett PM (jag finns i din närhet)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.