89 129 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Jag är också för att spara så mycket det går som insekter gillar, men just att det är slipers gör att jag nog också skulle fundera på att göra mig av med dem.K Klass0n skrev:Med risk för att låta som nån med en foliehatt så finns det ju olika studier som säger lite olika ang kreosot. Så när vi nu tar bort slipersen känns det bättre att forsla med till återvinningen.
Men om man spinner vidare på din info så skulle jag kanske ta bort dem i vinter och chansa på att drottningen har gömt sig nånannastns?
Liknande här. Dvs jag har varit förvånad över att inte ett enda getingbo noteras någonstans tidigare i somras. Vi brukar ha åtskilliga i de olika husen här på gården. Ibland också bålgetingbon. Men så inte i år. Det första och enda boet/getingar (i taket i entreutbyggnaden) noterades först i sep/okt i år. De verkar fortfarande aktiva. Kanske bara drottningen(arna). Det var "touch and go" (=0C, men inte frostvitt på marken) för nattfrost några nätter för två veckor sedan, men annars runt 10 C både dagar och nätter. Det var nästan full sommarvärme nästan hela sep. Enstaka blommor finns fortfarande, inkl en rabatt full med blommande höstanemoner. Murgrönorna har nog blommat över nu, men för ett par veckor sedan var det ett himla surrande i dem.4774 skrev:
Här verkar getingarna nu mest söka sig in och det är mest ensamma arbetsbin. Har väl sett 3 eller 4 drottningar men inte inomhus. Bara märkligt att de kom så sent i år. Humlorna är alltid först att komma fram, eller nej förresten, blåvinge fjärilar är först, sedan humlorna och veckan efter getingarna. Undrar var getingarna har varit hela sommaren?Oldboy skrev:Liknande här. Dvs jag har varit förvånad över att inte ett enda getingbo noteras någonstans tidigare i somras. Vi brukar ha åtskilliga i de olika husen här på gården. Ibland också bålgetingbon. Men så inte i år. Det första och enda boet/getingar (i taket i entreutbyggnaden) noterades först i sep/okt i år. De verkar fortfarande aktiva. Kanske bara drottningen(arna). Det var "touch and go" (=0C, men inte frostvitt på marken) för nattfrost några nätter för två veckor sedan, men annars runt 10 C både dagar och nätter. Det var nästan full sommarvärme nästan hela sep. Enstaka blommor finns fortfarande, inkl en rabatt full med blommande höstanemoner. Murgrönorna har nog blommat över nu, men för ett par veckor sedan var det ett himla surrande i dem.
Varför dödar du dem? Är någon i familjen superallergisk?pacman42 skrev:
Är det mig du frågar? Jag skrev inget om getingbon, bara att det då kom flertalet getingar . Vilket var förvånande då vi inte har haft en enda geting på hela sommaren.A Abies koreana skrev:
Ja, det var dig jag frågade, ett syftningsfel i ditt inlägg och jag tolkade det som att för tre dagar sedan har det kommit åtskilliga hmm..getingbon 😀4774 skrev:
Apropå humlornas problem. Rikare trädgård tar upp engelsk forskning som pekar på att i en död öken av söndersprutade åkrar så blir trädgårdarna allt viktigare för våra kvarvarande insekter. Särskilt i början och slutet på säsongen.
https://rikaretradgard.se/tradgardar-extra-viktiga-vissa-tider-pa-aret/
https://rikaretradgard.se/tradgardar-extra-viktiga-vissa-tider-pa-aret/
Stackars dem, måste vara ett helvete att leva sommartid för dem ♥️pacman42 skrev:
Maken är allergisk mot klåda. Han kan bara inte sluta klia när han får ett myggbett så betten blir till stora blaffor som lyser i blått, lila och gult. Vissa sommrar ser han ut som en heroin pundare med stora "blåmärken" över hela armarna och benen. Klarityn hjälper lite men jag tror mest att med lite självkontroll typ; ja det kliar men jag behöver inte göra något åt det" skulle hjälpa bäst.pacman42 skrev:
Jag har svårt för klåda och kliar sönder myggbett, men det blir inte blåmärken eller röda blaffor av dem. Det kan vara så att din man är allergisk även mot myggen, inte bara klådan 🙂4774 skrev:Maken är allergisk mot klåda. Han kan bara inte sluta klia när han får ett myggbett så betten blir till stora blaffor som lyser i blått, lila och gult. Vissa sommrar ser han ut som en heroin pundare med stora "blåmärken" över hela armarna och benen. Klarityn hjälper lite men jag tror mest att med lite självkontroll typ; ja det kliar men jag behöver inte göra något åt det" skulle hjälpa bäst.
Jag tar desloratadin mot björkpollen och numera fortsätter jag hela sommaren pga myggen. Då märker jag knappt myggbetten. Jag upplever att desloratadin är effektivare än loratadin/Clarityn mot pollenallergi, så om din man inte har testat det kan det vara värt att prova och se om det är effektivare mot myggen. Det är receptfritt.
Han har testat desloratadin men tycker inte att de fungerar bättre än clarityn. Mest skillnad tycker han att alvedon ger.M mrsnhp skrev:Jag har svårt för klåda och kliar sönder myggbett, men det blir inte blåmärken eller röda blaffor av dem. Det kan vara så att din man är allergisk även mot myggen, inte bara klådan 🙂
Jag tar desloratadin mot björkpollen och numera fortsätter jag hela sommaren pga myggen. Då märker jag knappt myggbetten. Jag upplever att desloratadin är effektivare än loratadin/Clarityn mot pollenallergi, så om din man inte har testat det kan det vara värt att prova och se om det är effektivare mot myggen. Det är receptfritt.