93 898 läst · 813 svar
94k läst
813 svar
Rikare trädgård
Artikel på Rikare Trädgård om att skapa en äng.
https://rikaretradgard.se/raddade-ang-med-flytt-till-renoveringsobjekt/
https://rikaretradgard.se/raddade-ang-med-flytt-till-renoveringsobjekt/
För tre veckor sedan bestämde jag mig för att ge mig på ett "vinterslåtter" för att bekämpa det tjocka gräs som växer på vår halva hektar fastighet - för att ha bättre möjlighet att slå gräset resten av sommaren och ge blommande örter bättre förutsättningar. Då det gjorde stor skillnad men gick alldeles för långsamt passade jag på att bränna av istälet veckan efter, när det var soligt, nästan vindstilla och blött i jorden.
Det var första gången jag vågat mig på det,men med vattenslang tillgänglig och bra förhållanden kändes det tryggt.
Idag fortsatte jag med att så in 200g humleblandning (119) från Pratensis. Det är egentligen alldeles för lite, och varken näringsfattigt eller fritt från rotogräs är det. Men det har gjort enorm skillnad sedan vi började slå gräset efter bästa förmåga, så jag hoppas att de extra fröna ska hjälpa några extra örter att etablera sig. Framförallt ängsskallra!
Det är gott om bar jord mellan de brända grästuvorna, så jag hoppas att en dela kan gro och ta sig. Någon som har erfarenhet?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Det var första gången jag vågat mig på det,men med vattenslang tillgänglig och bra förhållanden kändes det tryggt.
Idag fortsatte jag med att så in 200g humleblandning (119) från Pratensis. Det är egentligen alldeles för lite, och varken näringsfattigt eller fritt från rotogräs är det. Men det har gjort enorm skillnad sedan vi började slå gräset efter bästa förmåga, så jag hoppas att de extra fröna ska hjälpa några extra örter att etablera sig. Framförallt ängsskallra!

Logga in
Skapa konto
Det är gott om bar jord mellan de brända grästuvorna, så jag hoppas att en dela kan gro och ta sig. Någon som har erfarenhet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden