87 102 läst · 785 svar
87k läst
785 svar
Rikare trädgård
Det är alltså därför jag hade en liggande i komposten i flera veckor. Varmt och gosigt och obegränsad tillgång till mördarsniglar.B Bombus pratorum skrev:
/Höghus
Här är de i början av maj:Maria T skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10e maj tror jag, skotten har precis börjat komma ut. Här är en bild från början av augusti (lite i bakgrunden tyvärr), de har växt kraftigt.
Logga in
Skapa konto
Det har varit svåra år för humlorna i Sverige i flera år pga de kalla vårarna, https://rikaretradgard.se/2024-var-ett-mycket-daligt-ar-for-humlor/. Sist på sidan är en lista vad man kan göra för att hjälpa dom.
En av de aktuella sakerna är att plantera vårlökar så att när humledrottningarna vaknar på våren så hittar de pollen och nektar till sig själva och de samhälle de ska bygga upp.
En av de aktuella sakerna är att plantera vårlökar så att när humledrottningarna vaknar på våren så hittar de pollen och nektar till sig själva och de samhälle de ska bygga upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Humlor hade vi gott om, men getingar var det betydligt sämre ställt med. Vi har alltid haft getingbon överallt annars men i år fanns det inte ett enda. Men så nu, för tre dagar sedan har det kommit åtskilliga. Mycket konstigt då vi har minusgrader på nätterna.B Bombus pratorum skrev:Det har varit svåra år för humlorna i Sverige i flera år pga de kalla vårarna, [länk]. Sist på sidan är en lista vad man kan göra för att hjälpa dom.
Det låter osannolikt med nya getingbon i oktober. Getingarna, arbetarna, är utslitna och dör i slutet av sommaren. Endast drottningar överlever vintern men inte i boet, de söker sig ner i jorden där de kan hitta frostfria hålor att övervintra i.
Har du bilder på det du tror är getingbon?
Har du bilder på det du tror är getingbon?
Här är det full fart i getingboet i ytterväggen trots att jag trott flera gånger att de ska ge med sig nu (de är mestadels slöa, men så tar det full fart rätt som det är).
Däremot hittade jag mängder av ensamma getingar som krupit in under takpannor på ett uthus när jag var igång i helgen och skulle byta trasiga pannor. Ser inte ut som drottningar någon av dom, men av någon anledning vill de in under. Finns inga bon där så jag förstår inte vad de håller på med.
Däremot hittade jag mängder av ensamma getingar som krupit in under takpannor på ett uthus när jag var igång i helgen och skulle byta trasiga pannor. Ser inte ut som drottningar någon av dom, men av någon anledning vill de in under. Finns inga bon där så jag förstår inte vad de håller på med.
Getingbon fixar du snabbt och enkelt (men olagligt) genom att ställa dig med Radar och spraya de som flyger in och ut under en halvtimme. Sedan gör du om övningen efter ett par dagar igen. Jag har aldrig behövt en tredje gång. Om man dödar tillräckligt med arbetare så svälter resten av boet ihjäl.
De söker sig antagligen till platser som kan ge lita värme, de kommer nog att dö där under pannorna. Att de överlevt så här länge kan ju bero på att det varit så varmt men några bon bygger de inte, arbetarna har gjort sitt och övervintrar inte.tensiden skrev:
Jag brukar låta getingbon vara, om jag inte under säsongen ska renovera just där boet är, men när vi flyttade in i huset så hade de byggt ett stort bo i entrétaket. De blev störda och irriterade när vi gick ut och in. Då gjorde jag liknande som du beskriver, men med dammsugare istället för radar. Vilket i alla fall känns bättre för miljön i övrigt.pacman42 skrev:
Jag brukar ungefär vartannat år få bon under takpannorna precis vid altandörren, det gillas inte av familjen så de måste jag ta bort.L Lilllen skrev:Jag brukar låta getingbon vara, om jag inte under säsongen ska renovera just där boet är, men när vi flyttade in i huset så hade de byggt ett stort bo i entrétaket. De blev störda och irriterade när vi gick ut och in. Då gjorde jag liknande som du beskriver, men med dammsugare istället för radar. Vilket i alla fall känns bättre för miljön i övrigt.
Jag undrar om någon vet hur man flyttar ett humlebo?
Vi har noterat att de bor i gamla slipers som inom något år kommer rivas och köras till tippen, men skulle så gärna vilja ha kvar våra humlor men vet inte riktigt hur man ska gå till väga.
Att ha kvar slipersen är inget alternativ då de är så ruttna att det i sektioner ej finns något innanmäte kvar.
Vi har noterat att de bor i gamla slipers som inom något år kommer rivas och köras till tippen, men skulle så gärna vilja ha kvar våra humlor men vet inte riktigt hur man ska gå till väga.
Att ha kvar slipersen är inget alternativ då de är så ruttna att det i sektioner ej finns något innanmäte kvar.
Det finns inget samhälle som sådant att flytta, det är nu dött och bara de nya drottningarna övervintrar nu i skrymslen till våren då de letar nya boplatser.K Klass0n skrev:Jag undrar om någon vet hur man flyttar ett humlebo?
De vill hitta håligheter under jord, som musbon eller gamla ihåliga stockar mm.
Om du vill gynna humlorna kanske de gamla slipersen kan läggas i ngt hörn av trädgården istället för att köras till tippen? Ggärna med sol och skottas över lite jord
Med risk för att låta som nån med en foliehatt så finns det ju olika studier som säger lite olika ang kreosot. Så när vi nu tar bort slipersen känns det bättre att forsla med till återvinningen.H hapazard skrev:Det finns inget samhälle som sådant att flytta, det är nu dött och bara de nya drottningarna övervintrar nu i skrymslen till våren då de letar nya boplatser.
De vill hitta håligheter under jord, som musbon eller gamla ihåliga stockar mm.
Om du vill gynna humlorna kanske de gamla slipersen kan läggas i ngt hörn av trädgården istället för att köras till tippen? Ggärna med sol och skottas över lite jord
Men om man spinner vidare på din info så skulle jag kanske ta bort dem i vinter och chansa på att drottningen har gömt sig nånannastns?
Hon har säkerligen gått och lagt sig någon annanstans. Boet är helt övergivet.