Solitärbis på marken bland småsten och torra växtrester, nära en liten hålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte i trädgården, men såg idag de första solitärbina för i år 😍
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Den 13 april 2019 blommade den danska backsippan Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ i min förra trädgård

Backsippa 'Röde klokke' i blom med sitt gröna bladverk i en grusig trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gör den säkert idag också...

Närbild på en röd Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ med synliga gula ståndare och håriga blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ge lite uppmärksamhet till denna oerhört vackra och tacksamma växt, en av mina favoriter i trädgården. Ifjol blev den vald till årets perenn, ett utmärkt val i mitt tycke.

Den växer fortfarande vild i vår natur men har minskat drastiskt och är numera fridlyst och rödlistad. Den trivs i soligt läge och kräver öppna ytor för att fröna skall gro, marken bör vara sparsamt gödslad och gärna grusig för att den skall komma ned med sin pålrot på djupet. Att den har pålrot gör den också svår att flytta utan att den skadas så man bör välja platsen med omsorg.

Anledning till backsippans tillbakagång i vår natur är bl.a. övergödsling, igenväxning av betade marker, etablering nya grustäkter och breddning av vägar.

Danska backsippan 'Pulsatilla vulgaris Röde klokke' i lila blomning mot solbelyst bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pulsatilla vulgaris har lilafärgade blommor i sin ursprungsfärg.

Som tidig vårväxt bör man skydda sig med päls för den svenska våren är opålitlig och det har backsippan lärt sig någon gång under sin utveckling. Som vårblommande perenn är den naturligtvis också väldigt viktig för alla hungriga småkryp som vaknar till liv i vårsolen

Närbild av en lila Pulsatilla vulgaris 'Röde klokke' (dansk backsippa) med gula ståndare i blom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på lila blommande danska backsippan Pulsatilla vulgaris 'Röde klokke' med synliga hårda strån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns även en vit variant

Närbild av Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ med vita blommor och gula ståndare mot grusig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samt rödblommande alternativt vitblommande varianter med smalare blad Pulsatilla vulgaris `Papageno´

Närbild av blommande Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ med lila kronblad och gula ståndare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När backsippan blommat över kan man fortsätta att njuta av de vackra fröstänglarna

En insekt på den fluffiga fröställningen av en backsippa, Pulsatilla vulgaris, med fokus på insektens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Vi har en naturbetesmark där det växer mycket backsippor. Det är, som du skriver, öppet, soligt och grusigt. Det brukar vara många besökare under blomningen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Den 13 april 2019 blommade den danska backsippan Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ i min förra trädgård

[bild]

Det gör den säkert idag också...

[bild]

Jag vill ge lite uppmärksamhet till denna oerhört vackra och tacksamma växt, en av mina favoriter i trädgården. Ifjol blev den vald till årets perenn, ett utmärkt val i mitt tycke.

Den växer fortfarande vild i vår natur men har minskat drastiskt och är numera fridlyst och rödlistad. Den trivs i soligt läge och kräver öppna ytor för att fröna skall gro, marken bör vara sparsamt gödslad och gärna grusig för att den skall komma ned med sin pålrot på djupet. Att den har pålrot gör den också svår att flytta utan att den skadas så man bör välja platsen med omsorg.

Anledning till backsippans tillbakagång i vår natur är bl.a. övergödsling, igenväxning av betade marker, etablering nya grustäkter och breddning av vägar.

[bild]

Pulsatilla vulgaris har lilafärgade blommor i sin ursprungsfärg.

Som tidig vårväxt bör man skydda sig med päls för den svenska våren är opålitlig och det har backsippan lärt sig någon gång under sin utveckling. Som vårblommande perenn är den naturligtvis också väldigt viktig för alla hungriga småkryp som vaknar till liv i vårsolen

[bild]

[bild]

Det finns även en vit variant

[bild]

samt rödblommande alternativt vitblommande varianter med smalare blad Pulsatilla vulgaris `Papageno´

[bild]

När backsippan blommat över kan man fortsätta att njuta av de vackra fröstänglarna

[bild]
Så fina! Men då kommer vi till min ständiga fråga: är den favoritmat för rådjuren?
 
M mrsnhp skrev:
Så fina! Men då kommer vi till min ständiga fråga: är den favoritmat för rådjuren?
Jag vet faktiskt inte hur rådjuren förhåller sig till backsippor. Vi bodde mitt ute i skogen och trädgården har jag byggt upp på skogsmark. Det var också vildsvinens land så vi hade inhägnat det som vi använde som tomt med elstängsel. Det skyddade uppenbarligen även mot rådjur för vi hade aldrig några skador av dem.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har själv inga problem med rådjur, trots att det finns gott om dem runtomkring. Har endast observerat rådjur i trädgården en vinter, (av 23). Då mumsade de i sig av all fallfrukt under vårt stora gamla äppelträd, tillsammans med skator och koltrastar. Alltid trevligt att se vackra vilda djur på nära avstånd.

Hur som, av föregående inlägg blev jag nyfiken på vad rådjur faktiskt lever av. Så, första bästa träff vid googling gav https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/radjur/radjurets-foda/.
Så, om man ser till att det finns några av rådjurens favoritväxter i lämpliga utkanter av trädgården så kanske det man själv vill ha kvar har större chans att klara sig. Sälg och vide tycks vara favoritväxter, liksom bärris och ljung. Sedan varierar det. De äter vad som finns lokalt. De måste ju överleva.

I artikeln stod det naturligtvis inget om trädgårdsväxter, men vad som var intressant och sannolikt av betydelse är att rådjur/hjortdjur föredrar vitala/snabbväxande/välgödslade/frodväxta plantor jämfört med undertryckta/långsamväxande. De letar efter lättsmält protein, dvs växtdelar med liten andel grova fibrer. Då inser man problemet. De flesta trädgårdsväxter är ju ompysslade och ges de bästa tänkbara förutsättningar att inte bara överleva utan frodas. Dessutom används ofta extra frodiga och snabbväxande och blomrika (=många mumsiga mjälla gröna knoppar) varieteter. Så, liksom alla djur, inkl människan, är de opportunister och börjar med de mest välsmakande bitarna, och trädgårdsväxter i allmänhet är godis.

Hägn är det effektivaste skyddet.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Våren är en nektar- och pollenstafett för att säkra kontinuerlig tillgång till föda för olika bin och humlor m fl insekter.
Först ut här är snödroppar och vintergäck. Räknas hassel? Sedan kommer olika krokusar slag i slag, persisk scilla, tussilago, hyacinter, lönn, knäckepil, rysk scilla, vitsippor, påskliljor, pärlhyacinter, persikoträd, pingstliljor, löjtnantshjärta, gullvivor, rosenkvitten, plommonträd, maskrosor, sälg, tulpaner, fågelbär, häggmispel och äppelträd osv.
 
Våra källarventiler verkar vara en övervintringsplats för solitärbin. Denna vecka har jag släppt ut en femton stycken som plötsligt bara dyker upp i huset.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
[länk]
Tack. Det dök upp ett till här hemma, men det var lögn i helvete att få ett bra foto. Men bra sida med nycklar. Ser ut som om det är något sorts ullbi vi har övervintrandes.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ni hör inte surret, men ni får föreställa er, typ bikupa.
Blommande träd fullt med vita blommor mot en klarblå himmel, vilket påminner om en bikupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Sjuåringen tycker vi ska klippa gräset, men jag väntar tills gullvivorna blommat ut.
Gräsmatta täckt med blommande gullvivor och små blå blommor, omgiven av gröna buskar och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20240514_181405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Den häckade i en vanlig holk på landstället för ca tio år sedan. Granna är de.
En färggrann fågel med en insekt i näbben står på taket av en holk mot bakgrund av en björkstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fågel på gren med insekt i näbben bland gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En färggrann fågel som vilar på en gren i trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.