Två kissar överkörda utanför tomtgränsen. Vackra vildminkar finns liksom många rovfåglar. Trots detta förökar sig mössen och dess släktingarna utan utfodring. Det enda som är positivt är att det är kul att betrakta dem när jag sitter i bastun.

Deltar inte längre i vinterfågelsräkningen och det är trist.
 
Jag tycker att talgbollar som hängs i "burar", så att inte kråkfåglar kan komma åt dem, fungerar. Vågar inte mata med frö eftersom vi ibland har råttor (som jag då tar i fällor).

Det lilla som blir på marken brukar rödhaken ta, eller så sopar jag bort det, men talgoxe, blåmes och liknande brukar inte skräpa ner med talgbollar.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att talgbollar som hängs i "burar", så att inte kråkfåglar kan komma åt dem, fungerar. Vågar inte mata med frö eftersom vi ibland har råttor (som jag då tar i fällor).

Det lilla som blir på marken brukar rödhaken ta, eller så sopar jag bort det, men talgoxe, blåmes och liknande brukar inte skräpa ner med talgbollar.
Om inte skatorna klurar ut hur man lossar buren...

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om inte skatorna klurar ut hur man lossar buren...

/Höghus
Precis, så det gäller att sätta fast den rejält. De är rätt påhittiga.
 
yonna yonna skrev:
Vad gör man om man vill vintermata de små men att de då skräpar ner så mycket så att det blir frukost/lunch/middag till möss och råttor i min gamla stenmur från 1800talet?
Om du tittar på bilden med mina matare från den 15 oktober så bygger jag hängande bord under matarna just för att minska mängden mat på marken till möss och råttor. Sen har jag också musfällor runt hela husgrunden. Blir en hel del möss som läggs ut till gladorn som i sin tur kanske hjälper till och plockar nån levande mus också. Katt ska man inte ha om man tycker om småfåglar. Svenska katter dödar uppåt tjugo miljoner småfåglar om året.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kör sönderskurna talgkorvar i en matare avsedd för nötter och fyller cirka halva. När det är kallare toppfyller jag med jordnötter. Jordnötterna är lättare att få loss så mer energi på kortare tid.
Inga rester syns under.

Mataren för frön har biltemas billigaste blandning men vi har ca 100 pilfinkar som dyker upp så det blir inga större mängder rester där heller.
Om det blir kallt förstärker jag med skalade solrosfrön.

Lösningen är alltså att mata med sådant som inte ger rester och/eller anpassa till vad fåglarna äter upp allt av.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rymmer 10kg solrosfrö. Men inget hjorten äter av😉
Rådjur i lummig skogsglänta nära vattendrag, björkträd, grönt gräs, utomhuslampa, fridfull natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gick ut och la äpple till koltrastarna och ett par möss till gladorna. Gick in och råkade titta ut och där var genast en koltrast på ett äpple och en glada som dök på mössen.

Tänk på att vintern bara börjat och livet där ute har flera månader kvar innan temperaturen vänder. Och God Jul till alla vänner av livet utanför stugknuten.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Ja, koltrastarna älskar äpplen. Varje år har vi ett tjockt lager med fallfrukt under vårt stora gamla äppelträd. Varje vår är i stort sett alla äpplen borta. Nu när vi redan har haft flera veckor med riktig vinter med snö och tjäle så har det varit stor aktivitet under äppelträdet. Flera dussin koltrastar har pickat och härjat. Det är nu mest bruna skalhalvor kvar på marken.

Tidigare i höstas var det många småfåglar som härjade i vresroshäcken och mumsade nypon så det sprutade.
Småfåglarna äter i stort sett bara de stora feta nyponen från vresrosorna. De vanliga små hårda nyponen från våra inhemska vildväxande rosor rör de inte.

Våra glador har dragit sig ett snäpp söderut till aningens mildare klimat, men kvar är ugglor och en och annan stor rovfågel. Troligtvis ormvråk och duvhök. Alltid lika imponerande när man ser dem.

Det är också glädjande på hösten när alla löv fallit och man upptäcker fågelbon lite här och där i träd och buskar. De enda som jag ser boa på sommaren är våra ladusvalor som boar uppe under taket i vår gamla loge.
Såg spår efter vad jag tror är småfågelbon i takfoten när jag panelade om en vägg i somras/höstas. Nu har jag spikat ihop och satt upp radhus till dem istället. Hoppas de boar där och inte i isoleringen fortsättningsvis.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Väderprognosen säger -14 om någon dag i skåne och en sån köldknäpp kan skörda en hel del liv bland de fåglar som chansar på att övervintra här nere, så dags att fylla upp med fågelmat därute.

Tycker handlarna vill ha ockerpriser på jordnötter i år så istället gör jag egna kaloribomber. Jag smälter 500g smör och blandar i ungefär lika mycket kolhydrater i form av överbliven musli och gamla nötter och annat till det blir en gröt. Häller i en deciliter rapsolja som mjukgörare i minusgraderna. Häller upp i överblivna plastbyttor för rödbetssallad och ställer ut dom i kylan för att stelna. En halvtimme senare är det bara att hänga upp dom på valfritt sätt. Idag vann blåmesen som var framme efter bara några sekunder. Hos mig drar det också koltrast och större hackspett.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Det jag har hittat i år är:
*Ister på ICA som räknat per kalori nog är billigast men jag har inte köpt något.
*Talgkorvar på ICA 2x600 g för 50 kr.
Jordnötter på ÖB ca 35 kr kilot.
*ÖB hade bra pris på vildfågelfrö vid black friday och här töms behållaren utan något spill (mycket pilfink).
*Billiga äpplen till kontrasterna blir det också.

Såg att lokala bauhaus sålde ut oskalade solrosfrön för ett skapligt pris så man får kolla runt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det jag har hittat i år är:
*Ister på ICA som räknat per kalori nog är billigast men jag har inte köpt något.
*Talgkorvar på ICA 2x600 g för 50 kr.
Jordnötter på ÖB ca 35 kr kilot.
*ÖB hade bra pris på vildfågelfrö vid black friday och här töms behållaren utan något spill (mycket pilfink).
*Billiga äpplen till kontrasterna blir det också.

Såg att lokala bauhaus sålde ut oskalade solrosfrön för ett skapligt pris så man får kolla runt.
Har aldrig provat ister men det är nog dags att göra det. Kan ju hjälpa lite andra fågelarter än de vanliga man har.
 
Jonas Persson
Vi gör av med 1kg av Gudruns talg i veckan. Skärs upp i sju skivor som tas fram ur frysen och hackas fint innan det läggs ut på en bricka monterad på en påle.

Äts med förtjusning av koltrastar, skator, nötskrikor, blåmesar och talgoxar (alla mesar). Men inte finkar.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Gåvan från dem till mig... -7C° och de kvittrar så fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.