Det förhållningssättet har vi också anammat. (Giftfritt och att låta naturen sköta jobbet.)
Naturen är så mkt effektivare än vad vi är på att hålla balans, iaf om man inte kan eller vill spendera all tid i trädgården.

När vi flyttade hit till gården så var det tämligen öppet med mkt gräsmatta och enstaka buskar och träd, och åker runt om. Det fanns i stort sett inga småfåglar, mest koltrastar och skator, samt ett par svalor. Vi har planterat många träd och buskar, inte minst för att få vindskydd. Nu när både planterade och befintliga träd, buskar/buskage och häckar har vuxit upp så är det gott om småfågel. Och, finns det småfågel så måste det finnas mat och boplatser. Finns det mat och boplatser för småfågel så bör det finnas förutsättningar för det mesta annat som är en del i livskedjan, (där människan sitter i toppen och är beroende av att allt annat fungerar). Simpla observationer är att det finns gott om mask, grodor, sniglar, insekter, och gnagare.

Har även observerat att rosorna hade en del angrepp av bladlöss när de var unga, men efter några år på tillväxt så är det inget bekymmer. Kanske för att det inte märks nämnvärt på större väletablerade buskar, men jag tillskriver det biodiversitet och naturens inbyggda balans när vi människor håller oss undan från klåpig och kortsynt intervention.

Kan även konstatera att sniglar äter inte bara salladsblad utan även maskrosblad, kirskålsblad och andra ogräs. Kan också konstatera att även om sniglarna går hårt fram pga sitt stora antal så producerar de också likaledes stora mängder prima humus. Ofta när man observerar sniglar så ser man att de mumsar i sig blad i framkanten och lägger långa kabelspår från bakkanten. :)
 
  • Gilla
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
Har klippt ängen. Samma moraliska dilemma varje år. Den blommar ju ända in i vintern och är övervintringsställe för alla möjliga fina insekter som fjärilar och skalbaggar. Å andra sidan så är den fortfarande alldeles för frodig och måste utarmas mer så gräsen tröttnar och örterna får mer chans att sprida sig. Men nu är den klippt så nu får den vara gräsmatta över vintern. En bonus är att det är trevligare att plantera lökar när den är klippt.

Så dagens tips är att det återigen är dags att tänka fram till den första försiktiga vårvärmen. Vill du ha några ljuvliga efterlängtade humledrottningar surrande runt dig då så behöver du se till att de har mat både för att överleva den ombytliga våren men också för att kunna föda upp en första kull med arbetare. Tidiga buskar och träd och vårlökar i en kontinuerlig procession genom våren fixar biffen. Och även om vi fortfarande har sensommar och shortsväder så vet vi ju att på andra sidan vintern så känns det som om de där första exploderande vårlökarna inte bara räddar livet på humlorna utan också på oss köldslagna nordbor. Så jag firade den klippta ängen med en första beställning av 400 gott och blandat vårlökar. Är ju omöjligt att trycka ner för många lökar och så behövs det så skönt lite planering. Gör ett hål, tryck ner en lök så har du gjort världen till ett bättre ställe.
 
  • Älska
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Trädgårdsrelaterat men ändå OT, roligare att fråga här att att "goggla" - jag har kommit över ett korkeksollon och funderar på hur jag ska lyckas få det att gro, om det ens går. Alla våra vanliga ekar släpper ju vansinniga mängder med ollon och jag drar groddar på våren och på hösten. Misstänker denna nya bekantskap kan ge mig bekymmer :)
 
Bara att prova, hur illa kan det gå? 😉
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Trädgårdsrelaterat men ändå OT, roligare att fråga här att att "goggla" - jag har kommit över ett korkeksollon och funderar på hur jag ska lyckas få det att gro, om det ens går. Alla våra vanliga ekar släpper ju vansinniga mängder med ollon och jag drar groddar på våren och på hösten. Misstänker denna nya bekantskap kan ge mig bekymmer :)
Vi har en ek av tidigare fyra kvar och i år är det ekollonår. Brukar blåsa samman 10-15 L varannan dag, är asfaltsytor där den står. 2024 blir det avsevärt mindre.
 
Kvicksilvret börjar titta neråt nollan nu. Inte fel att titta till fågelmatningen. Redan full rulle vid matarna här. Jag kör solrosfrö nu och jordnötter och fettbollar framåt vintern. Det finns inga regler. Men vill man ha sällskap under vintern så gör man vad man vill och kan.

Två gröna fågelmatstationer hänger bland lövverket på trädbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nästa tips för fågelfantasten som tycker om att bygga i trä. Vinterövernattning till mesar. På första bilden ser man förhoppningsvis att den högra lådan med ett ingångshål i botten hänger under den vänstra delen. Fungerar dom? Javisst. För fåglar som hellre sitter ombonat än ute på en trädgren i tio minus och tio sekundmeter. Nödvändigt? Inte alls. Men värmer det en liten mes så värmer det mitt hjärta.

Grön målad trädelar på arbetsbänk med verktyg och träspån. Snickeri, hantverk eller DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönmålad fågelholk upphängd på ett träd med lövverk i bakgrunden på en ljus dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vi har gjort något mycket enklare. Under takfoten har vi borrat in 8 mm blompinnar i sidan på takstolarna så att de kan sitta torrt och någorlunda vindstilla.

Men de sitter även på andra platser, bla ovanpå eluttag eller strålkastare som också monterats under takfoten. Inte lätta att få en bild då det är nästan kolsvart ute. De börjar tidigt, denna blåmes? började flyga dit i slutet av juli.
En suddig bild som visar en eluttag med fläckar och en skymt av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också börjat mata, och har köpt in första omgången mat.
  • 190 kg solrosfrö
  • 15 kg skalade jordnötter
  • ca 100st 300g fettkakor från Vivara
Det borde räcka en bit in på nyåret.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Btw, talgoxen har börjat ställa krav så här på hösten. Den sitter ofta på fönsterspröjsen eller fönsterblecket och tittar in. Precis som om den undrar var maten är. Dålig service på detta ställe!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Då bjuder jag också på lite takfot. Byggt små lådor och satt under takfoten. De sitter med fransk upphängning så är lätta att ta ner Jag har byggt dom små, ungefär en liter inuti, så de är för små för att bygga bo i men bra för övernattning. Som synes så är fåglarna på dom. Gissar talgoxe. Men att de används för övernattning ses på spillningen inuti dom. Och på morgonen sitter mesarna ovanpå dom och hackar upp solrosfrö dom tagit vid matarna. Ligger jag kvar i sängen så hör jag hackandet. Vilket är ett trevligt morgonljud.

En svartmålad fågelholk hänger undertill träkonstruktion, visar tecken på användning, vinkel fotograferad uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Jodå, fågelmataren som tar 10 kg solrosfrö är fylld. Även hackspetten tackar och tar emot, däremot nötskrikorna äter bara på marken av det småfåglarna spiller ut.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Vad gör man om man vill vintermata de små men att de då skräpar ner så mycket så att det blir frukost/lunch/middag till möss och råttor i min gamla stenmur från 1800talet?
 
Skaffa katt, och/eller uggla, och/eller vessla, och/eller bössa.
Häng fågelmatarna över en stor öppen yta.
Bli fågeltränare och lär dem vett och etikett. 😎
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.