Jonas Persson
D Bubblebubb skrev:
Torka?

Jag bor i Stockholmsområdet och här är definitivt ingen torka.
Ja, torka. Här kom det nästan inget regn sedan april, vi fick en skur med 15 mm regn i mitten av maj innan det började regna igen i början av juli. Säden på fälten växte inte mycket.

Juli har än så länge gett 100 mm.

Har bekanta på Lidingö som också fick sönderbrända gräsmattor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Har varit fattigt med regn här också. All gräsmatta som legat oskuggat har varit en blandning av öppen jord och ökengult. Men efter senaste veckans regn har det gula börjat gå över till grönt.

Den del av tomten som är oklippt "ogräsmatta" har dock fått behålla sin gröna karaktär genom hela sommaren. På sikt ska vi försöka få till någon form av blomsteräng på dessa områden.

D
Roslagen här och vi har haft torrt i juni, inget mer än så. Torka kan även bero på lokala förutsättningar.

Vi hade torka under några månader i Enskedetrakten. Framåt slutet kunde man ibland se åskmolnen tömmas utåt Nacka och svor över att de alltid tycktes missa oss. Sen kom 50mm över en dag.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
S Staffan-N skrev:
Vi hade torka under några månader i Enskedetrakten. Framåt slutet kunde man ibland se åskmolnen tömmas utåt Nacka och svor över att de alltid tycktes missa oss. Sen kom 50mm över en dag.
Idag, eller hur? bor lite söder (1mil) om Enskede och fasiken vad det vräkte ner idag, bra för trädgården förvisso men mindre kul när det samlas på alla vägar - var på ett ställe som normalt tar 10 minuter att köra hem från. Idag tog det en timme då jag och många andra var tvungna att backa/vända för vattensamlingarna var så stora det inte kändes säkert att köra genom dem.

Maria T
Inte i min egen trädgård men hos en bekant. Älskar alla olika insekter och spindlar, samt fåglar och annat givetvis, som vi kan njuta av. Förresten -hade idag två nötskrikor i trädgården, vanligen brukar vi se dem på hösten men nu misstänker jag att det är de som är snabba att käka upp alla körsbär.

En gräshoppa sitter på en gren med visnande blommor och frön mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
harry73
Har varit bra på att inte klippa gräset, eller om man vill dåligt på att klippa gräset och tittade lite närmare på allt som blommar. Det finns tusensköna, smörblomma, vit klöver och sedan något som jag aöltid tänker på som nån typ av maskros, fast den inte är det såklart. Vetni vad det är? Bildgooglar jag på den, får jag allt från svinrot till strimfibbla och slåttergubbe.
Är det någon som vet vad det är och hur hotad den är?

• Gul maskros i gräs, hand plockar en blomma, fuktig efter regn.
    Skapa konto
  • Närbild av ett grönt blad med daggdroppar, mot suddig gräs- och blomsterbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Är det inte en fibbla? Jag har fullt av dem på gräsmattan. Idag inte så fotogeniska efter 20 mm regn. Rödlistad.
En frodig äng med blandade blommor och grönska, mångfald av växtarter synlig, naturens skönhet i detalj.
Skapa konto

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sommarfibbla

Jonas Persson
Bättre bild Blomsteräng med gula blommor och grönt gräs, mångfärgad, naturlig, dagsljus, skenbart vildvuxen, fridfull.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Har varit bra på att inte klippa gräset, eller om man vill dåligt på att klippa gräset och tittade lite närmare på allt som blommar. Det finns tusensköna, smörblomma, vit klöver och sedan något som jag aöltid tänker på som nån typ av maskros, fast den inte är det såklart. Vetni vad det är? Bildgooglar jag på den, får jag allt från svinrot till strimfibbla och slåttergubbe.
Är det någon som vet vad det är och hur hotad den är?
Fibblor är riktigt fina. Älskar den gula nyansen på mina. Appen flora incognita är 97% säker på att din är en rotfibbla.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Upptäckte att vi har fått en ormbunke nedanför altanen. Jag har alltid hört att de ska vara kräsna så det borde väl vara positivt om den vill etablera sig här. Till saken hör att vi bor i ett villaområde nära storstan och närmaste vilda ormbunke finns antagligen flera hundra meter bort i ett litet skogsområde, så fröna måste fått hjälp att hitta hit.
Ormbunke och gröna växter på skogsmark med varierande texturer och gröna nyanser.
Skapa konto

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Ormbunkar har inte frön. De har sporer som kan färdas långt.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Yep, måste i all välmening också påpeka att de har sporer och inte frö. Detta pga av att de är uråldriga och ljuvligt primitiva. De fanns här innan dinosaurierna. De fanns här innan djuren tagit sig upp ur haven. De täckte stora delar av planeten i hundra miljoner år och har funnits här i uppåt en halv miljard år. Att ha ormbunkar i trädgården är en länk tillbaka till livets början.

Lyllos dig. Mina har dött. Jag ska försöka igen.

• Gilla
  • Älska
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.