A arkTecko skrev:
Bihotellet har fått nya gäster de senaste dagarna, som täcker för bohålen med lövbitar. Någon som vet vad de är?


[bild]
Tapetserarbin var svaret! Det tog dem några år att hitta vår nyanlagda trädgård (eller kanske bara hotellet), men kul att ha dem här!

Alla 50 hål i ena hotellet är nu upptagna förresten, och kanske 40% av hålen i den andra. Tre år efter att de sattes upp! Första året var det nästan tomt.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
O
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Ingen kan göra allt tänker jag. Men i år tar jag en liten del av gräsmattan och sår en blandning av olika blommor för att få till lite bättre miljö för insekter.
Grönt trädgårdshörn med häck, gräs och odlade växter i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering! Som sagt, ingen kan göra allt och många gör mer än mig! Men det har gett lite resultat sedan maj. Jag trodde dock klövern skulle slå ut också men det kanske är fel sort eller så kommer den senare.

Humla på kornblomst, gröna blad i bakgrunden, pollinering, naturens biodiversitet, sommar, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåklinten blommar dock fint nu!

Har även klippt min gräsmatta högre än vanligt i år (ca 6-7 cm) vilket har lett till att det blommat fler klöverblommor som lockar till sig både humlor och bin. Skoj!
 
  • Gilla
Oldboy och 6 till
  • Laddar…
På nyheterna framkom att biologiska/ekovänliga gödningsmedel (även planteringsjord) innerhåller alltför mycket gifter. Jordproblemet kan man ju lösa med egen kompost men gödningen - återstår nu endast guldvatten?

Mina dahlior kräver mycket tillskott!
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jo, jag vet. Men vad ska vi använda istället och finns det några testade lämpliga produkter?
 
Inte som jag känner till. Konstgödsel är väl det enda som är garanterat fri från ogräsmedel.
 
Hönsgödsel från Rölunda hade inga pyralider i sig när de testades när skandalen började. Hittar inte testerna just nu. De ser också ut att vara godkända nu i de nya hårdare testerna från krav.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
.... brukar använda algomin i pelletsform till buskar 🤔
 
yonna yonna skrev:
.... brukar använda algomin i pelletsform till buskar 🤔
Algomin låter ju bra, men jag har aldrig hittat någon information om tillverkningen av det vilket jag tycker är lite skumt. Skövlar de bara havsbottnen eller är det nån reko metod att skörda alger på? Nån som vet?
 
D
Finns det några vetenskapliga studier på det här med pyralider?

I dagsläget verkar det mest vara fritt kastades hypoteser till höger och vänster utan att någon ordentligt utrett om det är så utbrett som påstås samt om det orsaker den skada som påstås. Mediedrevet verkar också ha hakat på och de bryr sig aldrig om fakta.

Och nej, jag säger inte att det inte är så. Bara undrar mer om det finns seriösa studier på detta.

Jag har aldrig hört någon drabbats av detta och jag känner många som odlar.

Sen undrar man hur ett bekämpningsmedel som funnits i årtionde helt plötsligt ställer till problem. Det går liksom inte ihop tycker jag personligen.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
B Bombus pratorum skrev:
Algomin låter ju bra, men jag har aldrig hittat någon information om tillverkningen av det vilket jag tycker är lite skumt. Skövlar de bara havsbottnen eller är det nån reko metod att skörda alger på? Nån som vet?
Algomin är ju en produktserie. Jag har aldrig förstått dess storhet för vem behöver tillföra kalk och fosfor till sin trädgård? Två saker som inte ska överdoseras av miljöskäl. Det är ju kalk och fosfor som algkomponenten i produktlinjen tillför. Kväve är det som vi huvudsakligen behöver för att gödsla trädgården och halten är låg i algerna. Jag har för mig att man har andra komponenter i de olika algominprodukterna för att öka deras kvävehalt. Odlar man grönsaker och tillför stallgödsel så är det nästan enbart kväve som behöver tillföras. Det kan annars bli sjukt höga halter av fosfor i jorden om man år efter år öser på med stallgödsel.

Algerna då? Ja maërl det skördas i Europa:

"Maërl is dredged off the coast of Brittany, at Falmouth in England, in Bantry Bay, Ireland, and in Iceland,dried, ground, and sold as a soil additive, for animal feed supplements, as a water filtration agent, and as a natural anti-osteoporosis remedy. Over 500,000 t are harvested each year from live and dead deposits, although annual amounts are declining, mainly due to the exhaustion of resources, particularly in France. In Ireland, about 20,000 tonnes of subfossil maërl is harvested from a site in Bantry Bay"

https://www.ams.usda.gov/sites/default/files/media/CSLithothamnionProposal.pdf

Så här ser miljön ut:
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Finns det några vetenskapliga studier på det här med pyralider?
Bl a GMO-fritt majsprotein 🤔
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Maërl is dredged off the coast of Brittany, at Falmouth in England, in Bantry Bay, Ireland, and in Iceland,dried, ground ....
äsch! Här trodde man ju att man var liiiite miljövänlig isllafall ...😵‍💫
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
äsch! Här trodde man ju att man var liiiite miljövänlig isllafall ...😵‍💫
Det är väl som vanligt, det bästa är väl att inte konsumera alls. Just gödsel har vi ju annars väldigt naturligt rinnandes ut ur oss varje dag. Men att gegga med urin kanske inte är så kul. Jag tycker inte det själv och är heller inte så pigg på att springa runt som en annan hanhund i trädgården. Måste tänka på grannskapet.
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
... att springa runt som en annan hanhund i trädgården.
Tyckte ändå det var kul med gubben som i ottan med sin vattenkanna spred sitt dagliga guldvatten runt trädgårdsgränsen och där sura grannars tomter förstördes av vildsvin.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.