B
yonna yonna skrev:
Jo, jag vet. Men vad ska vi använda istället och finns det några testade lämpliga produkter?
Jag är ju lite förvånad över att inte tillverkaren testar mer innan de släpper något på marknaden. Jag antar att källan varierar och att det är svårt att göra snabba test?

Men om man tar en del gödning och lite jord och planterar nån tomat eller ärta inomhus, så kan man ju ganska lätt göra ett test själv.

Nackdelen är ju den långa testtiden. Man kanska ska tänka att börja ett år i förväg, så man att gödningen är ok att sprida/nyttja i trädgården till nästa säsong?

Själv så kör jag hästgödsel, tar alltid från samma gård. Men förr eller senare så känns det som jag kommer åka dit.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men vad ska vi använda istället och finns det några testade lämpliga produkter?
Just pyralider bryts ner snabbt (några månader) i varm, fuktig och porös jord full med mikroliv. Är inte det precis de förhållanden som gäller i en välskött kompost? (Med eller utan tillsatt naturgödsel.)

Ett annat förhållningssätt är att ändra på vårt beteende, för det är de facto till 100% under vår kontroll. Dvs t ex sluta odla växter som kräver andra förhållanden än de som råder i den egna trädgården.

Det är svårt, mkt svårt, eftersom vi är uppfödda med modersmjölken med mänsklig hybris. Det finns inget problem vi människor inte kan lösa (tror vi). Men, bara för att vi kan göra något så betyder inte det att vi bör göra det.
Nu börjar svaren från naturen hagla in på saker vi har gjort, men inte borde.

Då är det glädjande att se att det faktiskt går att göra små insatser som ger stort resultat, som t ex Ossian K Olsson visar.

Själv gläds jag åt att ju mindre jag hinner med i trädgården desto bättre trivs djur och insekter.
I år är första gången på de 23 år vi bott på gården som skogsduvor har kommit och nyttjat habitatet. Det tar tid att få upp träd och buskar och skapa en miljö som attraherar djurlivet, men det går.

Med en egen liten hästgård mitt ute på landet i den svenska naturen, och inte minst eget VA, så blir kretsloppet väldigt påtagligt. Sedan får man också väldigt mkt nyttig info om naturens tillstånd och funktion från bönder, skogsfolk och jägare.

Står nu och tittar ut på vår oklippta gräsmatta, full med klöver, och en rugge med prästkragar, och allsköns ogräs. Där håller en gråsparv eller pilfink eller likn småfågel på att hoppa och flyga runt i jakt på mat. Insekter antagligen. Det är gott att se. Tistlarna i gräsmattan har jag överseende med eftersom deras blommor uppskattas av många insekter, och utan insekter inga fåglar, eller fladdermöss, eller grodor, eller spindlar, eller näbbmöss, eller mullvadar, eller frukt och bär.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Kväve får man från gräs, klöver, baljväxter och djurlivet I jorden. Det tar ett tag men att en vanlig trädgård blir självförsörjande på kväve är inte svårt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
"Getingar inger respekt i djurvärlden. Inte bara från människor utan också från djur som normalt äter insekter. Det är därför många bin, blomflugor och andra insekter utvecklat en gulsvartrandig kropp. På så sätt kan de lura sina fiender att de är farligare än de är, så kallad mimikry. Det innebär också att många insekter som folk tror är getingar, egentligen är helt ofarliga. Blomflugor ser ut att vara lika “farliga” som getingar, men utgör egentligen inte en fara för något annat djur."
https://www.natursidan.se/guide/getingar-tradgardens-fascinerande-pollinatorer-och-jagare/
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jonas Persson
A Abies koreana skrev:
"Getingar inger respekt i djurvärlden. Inte bara från människor utan också från djur som normalt äter insekter. Det är därför många bin, blomflugor och andra insekter utvecklat en gulsvartrandig kropp. På så sätt kan de lura sina fiender att de är farligare än de är, så kallad mimikry. Det innebär också att många insekter som folk tror är getingar, egentligen är helt ofarliga. Blomflugor ser ut att vara lika “farliga” som getingar, men utgör egentligen inte en fara för något annat djur."
[länk]
Bästa exemplet är väl större poppelglasvinge, en fjäril.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Större_poppelglasvinge

Ett bi-liknande insekt på ett grönt blad, gula och svarta ränder, långa antenner, närbild, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Kastanjen blommar. När det inte blåser och regnar som idag så är det som att stå inne i en bikupa när man går in under kronan.

Stor, frodig träd med gula blommor, gröna löv, del av röd byggnad, blå himmel, rosor i förgrunden. Natur, sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
O
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Uppdatering! Som sagt, ingen kan göra allt och många gör mer än mig! Men det har gett lite resultat sedan maj. Jag trodde dock klövern skulle slå ut också men det kanske är fel sort eller så kommer den senare.

[bild]

Blåklinten blommar dock fint nu!

Har även klippt min gräsmatta högre än vanligt i år (ca 6-7 cm) vilket har lett till att det blommat fler klöverblommor som lockar till sig både humlor och bin. Skoj!
Gröna blad, röda blomma toppar, naturlig bakgrund, frisk växtlighet, solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sista uppdatering från min minimala insats för smålivet! Klövern började blomma någon dag efter förra inlägget så nu är det full fest från tidig morgon till sen kväll, främst för humlorna!
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Min gräsmatta är så ovårdad att jag till och med har ogräs i form av orkidéer. Jag har även de vanliga ogräsen som folk ser som problematiska i gräsmattan.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl som vanligt, det bästa är väl att inte konsumera alls. Just gödsel har vi ju annars väldigt naturligt rinnandes ut ur oss varje dag. Men att gegga med urin kanske inte är så kul. Jag tycker inte det själv och är heller inte så pigg på att springa runt som en annan hanhund i trädgården. Måste tänka på grannskapet.
Brukat pinka på rosorna, det gillas :) Men mesta kvävetillskottet kommer från Biltemas gräsmattegödsel som jag punktgödlar med i rabatter och mer allmänt till bärbuskar och trädgårdsland. Skulle väl egentligen kunna köra på rent kväve men är svårare att hitta i konsumentförpackning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Min gräsmatta är så ovårdad att jag till och med har ogräs i form av orkidéer. Jag har även de vanliga ogräsen som folk ser som problematiska i gräsmattan.
Tänk så mkt intressantare det är med en gräsmatta full av blommor (aka ogräs för de okunniga) och högt gräs. Man sitter inne och tittar ut och ser allsköns insekter inkl fjärilar som surrar runt, och ibland en och annan småfågel som skuttar efter. Istf homogent grönt är det en palett av färger på en grön bas. Sjok av vitklöver och röd-brun-lila gräs som gått i blom med lila tistlar och enstaka prästkragar, osså lite gula stänk av revsmörblomma som tillsammans med den blå veronikan ger en fin svensk ursprungsmärkning. :)

Det är numera befriande med en oskött trädgård. Tidigare hade man ständigt dåligt samvete för att man inte hann sköta om trädgården som ett spädbarn, men nu lägger jag ännu mindre tid på den och gläds varje gång jag ser en insekt som tar för sig av nektar- och pollenserveringen i en blomma.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Oldboy Oldboy skrev:
Tänk så mkt intressantare det är med en gräsmatta full av blommor (aka ogräs för de okunniga) och högt gräs. Man sitter inne och tittar ut och ser allsköns insekter inkl fjärilar som surrar runt, och ibland en och annan småfågel som skuttar efter. Istf homogent grönt är det en palett av färger på en grön bas. Sjok av vitklöver och röd-brun-lila gräs som gått i blom med lila tistlar och enstaka prästkragar, osså lite gula stänk av revsmörblomma som tillsammans med den blå veronikan ger en fin svensk ursprungsmärkning. :)

Det är numera befriande med en oskött trädgård. Tidigare hade man ständigt dåligt samvete för att man inte hann sköta om trädgården som ett spädbarn, men nu lägger jag ännu mindre tid på den och gläds varje gång jag ser en insekt som tar för sig av nektar- och pollenserveringen i en blomma.
Jag blev inspirerad och nu när det blivit dags att klippa gräset efter torkan som varit sedan april, så blev det inte klippt som förr 🙂 Notera att jag alltid låtit ytor som blommar vara oklippta tills de blommat ut. Men nu i slutet av juli brukar det mesta vara klippt...

Vi har dryga 3000 m² gräsmatta och sex hus som man går över gräsmattan för att nå. 3000m² vattnar eller gödslar man inte, ogräset frodas men klipps ner.

Torkan har tydligt påvisat var grönt frodigt gräs trivs, och var det är torrare och prästkragar mm växer.

Så för en vecka sedan klippte jag bara delar. På framsidan mot vägen har vi klippt 150 m² och även en något större yta bakom huset. Men övriga ytor förblir i huvudsak oklippta. Där växer klöver, brunört, blåklockor och mycket annat (även svamp}. Jag vill inte ha halvmeterhögt gräs, men som det ser ut nu med 10-20 cm högt gräs efter flera månader blir bra. Blommor trivs och det är gott om insekter, humlor, fjärilar osv.

Jag har även klippt vägar till olika funktioner man vill nå. Vägarna ramar in de oklippta ytorna som påminner om rabatter eller odlingslådor, speciellt när vägarna går runt partier med prästkragar, eller blåklockor. På något sätt känns det ordnat trots att 80% är oklippt.

Sammantaget ger det en massa fördelar.

Det finns en grön gräsmatta, men bara där den växer naturligt. Koltrasten som har sin andra kull uppskattar de klippta ytorna i sin jakt på mask.

Jag spar tid och det går åt mindre bensin.

"Vägarna" ramar in de oklippta ängarna samtidigt som de gör att man inte trampar ner blommorna.

Vi har inga barn, men en stor gräsmatta klippt så här inbjuder till lek. Vägarna, varför inte en rondell, skulle jag som liten följa och springa runt bland.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 5 till
  • Laddar…
D
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag blev inspirerad och nu när det blivit dags att klippa gräset efter torkan som varit sedan april, så blev det inte klippt som förr 🙂 Notera att jag alltid låtit ytor som blommar vara oklippta tills de blommat ut. Men nu i slutet av juli brukar det mesta vara klippt...

Vi har dryga 3000 m² gräsmatta och sex hus som man går över gräsmattan för att nå. 3000m² vattnar eller gödslar man inte, ogräset frodas men klipps ner.

Torkan har tydligt påvisat var grönt frodigt gräs trivs, och var det är torrare och prästkragar mm växer.

Så för en vecka sedan klippte jag bara delar. På framsidan mot vägen har vi klippt 150 m² och även en något större yta bakom huset. Men övriga ytor förblir i huvudsak oklippta. Där växer klöver, brunört, blåklockor och mycket annat (även svamp}. Jag vill inte ha halvmeterhögt gräs, men som det ser ut nu med 10-20 cm högt gräs efter flera månader blir bra. Blommor trivs och det är gott om insekter, humlor, fjärilar osv.

Jag har även klippt vägar till olika funktioner man vill nå. Vägarna ramar in de oklippta ytorna som påminner om rabatter eller odlingslådor, speciellt när vägarna går runt partier med prästkragar, eller blåklockor. På något sätt känns det ordnat trots att 80% är oklippt.

Sammantaget ger det en massa fördelar.

Det finns en grön gräsmatta, men bara där den växer naturligt. Koltrasten som har sin andra kull uppskattar de klippta ytorna i sin jakt på mask.

Jag spar tid och det går åt mindre bensin.

"Vägarna" ramar in de oklippta ängarna samtidigt som de gör att man inte trampar ner blommorna.

Vi har inga barn, men en stor gräsmatta klippt så här inbjuder till lek. Vägarna, varför inte en rondell, skulle jag som liten följa och springa runt bland.
Torka?

Jag bor i Stockholmsområdet och här är definitivt ingen torka.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Bubblebubb skrev:
Torka?

Jag bor i Stockholmsområdet och här är definitivt ingen torka.
Ja, det utvecklades till en typisk sval regnsommar i juli. Jag har lyckats så gräs med framgång i det som ska vara den varma högsommaren.... Men visst hade vi torka och rejäl värme i juni.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det utvecklades till en typisk sval regnsommar i juli. Jag har lyckats så gräs med framgång i det som ska vara den varma högsommaren.... Men visst hade vi torka och rejäl värme i juni.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det utvecklades till en typisk sval regnsommar i juli. Jag har lyckats så gräs med framgång i det som ska vara den varma högsommaren.... Men visst hade vi torka och rejäl värme i juni.
Jag har inte haft någon torka sen april men kan ju vara lokalt olika.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.