Maria T
Varje vår när jag rafsar bort det bruna, döda, och de nya hoprullade ormbunkar tittar upp och sakta vecklar ut sig, då känner jag mig lycklig! De är bland de vackraste växter jag vet och vi har gott om dem hos oss - stora, upp till 60-70 cm höga ruggar.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Upprullade ormbunksblad, gröna, vårtecken, natur, växter, fuktiga, fräscha, spiraler, trädgård, tillväxt, ormbunkscirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Ormbunken rister sin ringlade topp
slår upp sin gröna små vingar"


Så diktade han, Evert Taube i Vals på Ängön.
 
  • Älska
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Instämmer, ormbunken är en vacker växt. Försökte googla, men det är svårt att finna något vettigt om fräkenväxter i vår natur då det mästan bara är texter från plantskolor och trädgård. Wikipedia och nrm.se hade inte heller något matnyttigt.

Fann en del dock...visste ni att ormbunkar går att äta? I Kanada är vissa arter en populär vårprimör - man äter de precis uppkomna ej utslagna plantorna. De är även populära i Asien. Samtidigt är flers svenska arter mer eller mindre giftiga.

Jag har gott om ormbunkar precis utanför staketet. Antalet har exploderat sedan man högg ner alla granar för två år sedan pga granbarkborre. Små är de inte heller, staketet är dryga metern högt och de högsta plantorna på bilden 150 cm. (Mätte precis)

Jag minns att jag kröp in under deras tak när jag var liten, det var som en grotta.

Svårgooglat är det, men enligt Den nya nordiska floran är det träjon. De anger dock höjden till 25-120 cm.
Grönt staket, röda bärbuskar, skog, grönska, sommardag, ingen himmel synlig, natur, äng, avgränsning, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De sprider sig långsamt och skjuter rotskottskott? under hela säsongen. Några syns i förgrunden. Skulle jag inte klippa ner dem, kommer de att annektera stora delar av min gräsmatta/äng.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Instämmer, ormbunken är en vacker växt. Försökte googla, men det är svårt att finna något vettigt om fräkenväxter i vår natur då det mästan bara är texter från plantskolor och trädgård. Wikipedia och nrm.se hade inte heller något matnyttigt.

Fann en del dock...visste ni att ormbunkar går att äta? I Kanada är vissa arter en populär vårprimör - man äter de precis uppkomna ej utslagna plantorna. De är även populära i Asien. Samtidigt är flers svenska arter mer eller mindre giftiga.

Jag har gott om ormbunkar precis utanför staketet. Antalet har exploderat sedan man högg ner alla granar för två år sedan pga granbarkborre. Små är de inte heller, staketet är dryga metern högt och de högsta plantorna på bilden 150 cm. (Mätte precis)

Jag minns att jag kröp in under deras tak när jag var liten, det var som en grotta.

Svårgooglat är det, men enligt Den nya nordiska floran är det träjon. De anger dock höjden till 25-120 cm.
[bild]

De sprider sig långsamt och skjuter rotskottskott? under hela säsongen. Några syns i förgrunden. Skulle jag inte klippa ner dem, kommer de att annektera stora delar av min gräsmatta/äng.
Lite svårt att se men är det inte örnbräken?
 
Om det är örnbräken så blir det fysisk bekämpning som gäller - den tränger undan annat med flera metoder, bland annat överväxt/skuggning och kemisk bekämpning. Handskar på och åtminstone rycka för att hålla en kant kan vara bra.
 
Kan varmt rekommendera den här boken om man är (nördigt) intresserad av ormbunkar.
Bokomslag med växter; titeln "ORMBUNKAR" av Anton Sundin; gröna ormbunkeblad på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
a.o.f a.o.f skrev:
Lite svårt att se men är det inte örnbräken?
Ser ut att stämma bättre, taigaörnbräken enligt floran ovan. Men även denna art anges vara upp till 120 cm. Men det är ingen exakt siffra.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jonas Persson
kashieda kashieda skrev:
Om det är örnbräken så blir det fysisk bekämpning som gäller - den tränger undan annat med flera metoder, bland annat överväxt/skuggning och kemisk bekämpning. Handskar på och åtminstone rycka för att hålla en kant kan vara bra.
Har inga problem med dem då vi sedan många år tillbaks har en pakt - de får vara ifred så länge de håller sig på rätt sida av staketet. De ska vara tacksamma då en enorm gran som försvann för snart tio år sedan tog allt ljus för dem.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Detta hamnade i fel tråd. Kopierar det hit också.

Vet inte om det var i denna tråden jag nämnde mina bladlöss. Iaf hade jag en hel del bladlöss för typ en månad sen. Inget som stör mig så de fick vara. Väldigt snabbt var predatorerna där och la ägg. Blomflugor, nyckelpigor, guldögonsländor m.m. Äggen kläcks på bara några dagar och ut kommer larverna som storkalasar på bladlössen. På ett par veckor var bladlössen borta och istället en massa fina blomflugor.

Inget gift behövdes. Inte ens såpa eller liknande. Därmed har jag heller inte dödat predatorerna och då förvärrat situationen i framtiden. En rik trädgård och en natur i balans tar ofta hand om sånt här själv.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
(Hitkopierat från fel tråd. )

Apropå blomflugor så hade en grov gren från en stor döende bok ramlat ner på ängen. Gladde mig eftersom jag då kan såga upp den och lägga i en hög någonstans för att brytas ner av tidens tand. Några träbitar i en hög kan vara ett helt universum för de mindre liven. Svampar och insekter kommer bebo dom och sakta bryta ner dom till mull. Beroende på var man lägger träbitarna blir de olika universum och nischer för olika varselser. I solen lockas vissa och i skugga andra. Torrt eller vått. Just de senare har jag redan, dvs lagt nerfallna grenar i en hög i ett dike där infiltrationsbädden pumpar ut vatten så de är kontinuerligt fuktiga. Finns otal arter av blomflugor som lägger ägg i fuktigt trä. Därför blev jag också dubbelt glad av blomflugorna på bladlössen. Kändes som belöning för min fuktiga vedhög. Även om det kanske var olika blomflugearter…

Hursom, alltid värt att tänka på att livet finns i helt olika dimensioner. I en tesked giftfri jord lever fler organismer än det finns människor på jorden. Att bara lägga några pinnar i en hög under en buske skapar ett nytt universum av liv du inte hade innan.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hamnade på Kiviks musteris websajt där de nämnde sitt arbete för biologisk mångfald. De pratar om sina viktiga djur, ”De stora fem”, i deras fall menar dom nyckelpiga, tvestjärt, guldöga (nätvingar), bi och humla. De två sista för pollinering och de tre första är bladlusätare. Äppelodlarna hänger bla plastpåsar med halm i där tvestjärtarna sover dagtid för att sen på natten ge sig ut och kalasa på allt smått som loppor, löss och kvalster. Ger bättre skörd med mindre gift.

Själv är jag vän av att skapa mörka skrymsle och vrår för tvestjärtarna. Tvestjärtholkar helt enkelt. Förutom att själv vara predatorer så är de ju också mat till större djur som grodor och fåglar. Lite mer om de nyttiga tvestjärtarna kan läsas på tex https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr265_11.pdf
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Middag direkt från gräsmattan.
Stor svamp med fjällig stam och veckad hatt i gräs, grå bakgrund, naturdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Middag direkt från gräsmattan.
[bild]
På mina farföräldrars tomt, som senare blev mina föräldrars och mitt sommarställe, växte det Stolt fjällskivling på några ställen, minns att min mamma var överlycklig när hon fann några såhär i augusti.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.