Claes Sörmland
Ja den är trevlig, flyttade in i en holk i trädgården denna vår.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Idag såg jag årets första tistelfjäril, sånt kan jag bli glad över länge!

Såhär ser den ut, bilderna är tagna år 2019.

Tistelfjäril med utbredda vingar sitter på orange och rosa blomma, tagna år 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den flyger över öppna marker och besöker gärna trädgårdar , en riktigt trevlig blombesökare. Den övervintrar inte i vårt land men har en speciell egenhet som gör att vi kan få syn på den under försommaren. Tistelfjärilen är invandrare i vårt land så under förutsättning att vindarna är gynnsamma följer den vindarna norrut och lägger ägg här i Norden och mot slutet av sommaren kläcks en ny generation.

Tistelfjäril som sitter på en rödorange blomma, med öppna färgglada vingar, mot en suddig grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sommaren 2019 när dessa bilder är tagna var det närmast en invasion av tistelfjärilen under sensommaren.
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Kommer ihåg det fjärilsåret! Grannen har en åker som då mest var en tistelåker, var ett stort lila fält. På sensommaren var det helt enormt mycket tistelfjärilar där, som ett sånt där gräshoppsmoln nästan.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Besökte min syssling igår, hon har en stuga i Grödinge (Södertörn) och den lilla uppstammade syrenen som hon köpte förra året hade fått en bra plats i en rabatt, det är en sån syren som blir som en bonsai typ.
Det roliga var att jag räknade till 27 guldbaggar, både gräsgröna och olivgröna, ett antal strimlusar (strimlöss?) och några vedbockar med för mig okänt namn.
Mobilen låg kvar hemma i mitt eget hus, så tyvärr inga foton av det vackra.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Hur ser humlornas samhällen ut egentligen? Vi har en timrad sommarstuga där det är gott om gömställen mellan timmerstockarna. Vanligtvis är det getingar som bygger bon i fasaden. Men nu när vi kom ut till stugan har vi fått humle bo. Dessutom skulle jag byta en lampa på fasaden just intill boet. Humlorna var väldigt nyfikna, säkert en 5-6 stycken kom ut och höll koll på vad jag gjorde. När de var som närgångnast var jag tvungen att ta en paus. Vi har haft stugan i dryga 10 år och aldrig haft nåt liknande. Getingbon är ju vanliga men inte humlor.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Såg en udda fjäril jag inte sett tidigare parkerad på vår entretrapp. Lite eftersökning gav att det var en sälgskimmerfjärilshane. Honorna saknar visst det blålila skimret. Också speciell då den tydligen inte när sig på blommor.

En sälgskimmerfjärilshane med blålila skimmer på vingarna sitter på en svart sko vid en entrétrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur ser humlornas samhällen ut egentligen? Vi har en timrad sommarstuga där det är gott om gömställen mellan timmerstockarna. Vanligtvis är det getingar som bygger bon i fasaden. Men nu när vi kom ut till stugan har vi fått humle bo. Dessutom skulle jag byta en lampa på fasaden just intill boet. Humlorna var väldigt nyfikna, säkert en 5-6 stycken kom ut och höll koll på vad jag gjorde. När de var som närgångnast var jag tvungen att ta en paus. Vi har haft stugan i dryga 10 år och aldrig haft nåt liknande. Getingbon är ju vanliga men inte humlor.
Du kan ju läsa den förmodligen bästa boken om humlor, skriven för över hundra år sen. 320 sidor njutning.
https://archive.org/details/humblebeeitslife00slad
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur ser humlornas samhällen ut egentligen?
Tja, det varierar antagligen med vilken sorts humla det är. Humlor är en variant av bin så de har gissningsvis likartade bon/samhällen, fast generellt mkt mindre/färre individer.

Jag har hittat ett bo inuti en halmbal (eller mellan två) när jag grävde ur vår vedbod. Tittade inte så noga utan lade snabbt tillbaka det jag hade grävt bort för att de förhoppningsvis skulle kunna fortsätta bo där. Det var något tjugotal små humlor där som irrade omkring.

Annars tar vissa humlor gärna över gamla musbon i marken.
Kraven bör vara att det är torrt, lagom varmt, skyddat, samt lagom stort.
Mellan timmerstockar, kanske med ngn rötskada så det är extra luftigt/rymligt borde kunna passa hyfsat.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jonas Persson
När vi rev taket på bastun för några år sedan fann vi flera gamla humlebon i isoleringen under råsponten. Det är ca 20 cm stort.
Humlebo i gammal isolering från tak, med gröna växter och stenar i bakgrunden. Boet är cirka 20 cm stort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Ny kunskap om tistelfjärilen;

"Detektivarbete gav flygrutt

Så med andra ord verkar tistelfjärilarna som sågs i Sydamerika ha kläckts i västra Europa, flugit till tropiska Afrika och ätit av dessa växter varefter de korsat hela Atlanten. Denna flygning var enbart möjlig med gynnsamma vindar eftersom fjärilarna inte kan lagra mer energi än att flyga 780 kilometer. Nu kunde de glidflyga delar av sträckan och därmed spara energi.

– Vi ser vanligtvis fjärilar som symboler för skönhetens bräcklighet, men vetenskapen visar oss att de kan utföra otroliga prestationer. Det finns fortfarande mycket kvar att upptäcka om deras kapacitet”, understryker Roger Vila, forskare vid Institute of Evolutionary Biology (CSIC-Pompeu Fabra University) och medförfattare till studien."

https://www.natursidan.se/nyheter/u...tande-tistelfjarilar-upptackta-med-ny-teknik/

Håll utkik efter tistelfjärilen i trädgården och låt dig imponeras av fjärilens långa resa och njut av denna vackra varelse. Ta gärna ett kort och dela med dig av upplevelsen.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Sälgskimmerfjäril. En stor vacker fjäril med gul snabel som är ganska ny i Sverige. Sägs gilla svettlukt mm, men i detta fall fanns inga sådana dofter.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Idag kom en stor insekt klumpigt flygande mot uteplatsen. Google säger att det är en stor hornstekel. Härligt med naturen så nära inpå!
Stor hornstekel kryper bland grenar och stenar på uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Fick besök av nåt jag tror är en taggbock!
Svart långhornad skalbagge, misstänkt taggbock, på en röd träyta bredvid linjal som visar cirka 6 cm längd, utomhus med grönt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor skalbagge, möjligen en taggbock, klättrar på en röd trävägg med gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.