94 018 läst · 813 svar
94k läst
813 svar
Rikare trädgård
Ett av årets bästa ljud är när talgoxhanarna kör sin vårvintersång. Ett mycket enkelt visslande, tittut, tittut, tittut som betyder att året har vänt och våren närmar sig. Vi kan ta det som tecken på att det är dags att fundera igenom statusen på fågelholkarna. Dags att städa ur de befintliga? Dags att bygga eller köpa fler? Varför? För att en vår utan fågelsång är ingen vår. Och för glädjen att se ett tiotal ystra, små fågelungar komma ut och terrorisera sina föräldrar efter mat, mat och mer mat.
Japp, hörde locktonerna första gången för två veckor sedan, tyckte det var ovanligt tidigt men vi har haft det varmt och nästan snöfritt hela vintern så talgoxarna struntar nog i datum.
Igår fick den gamla sälgen en ny holk tack vare mina barnbarn som klättrade, jag avstår 😏
Igår fick den gamla sälgen en ny holk tack vare mina barnbarn som klättrade, jag avstår 😏
Vill tipsa om att https://rikaretradgard.se/ har tre nya trevliga artiklar om blomflugor, en krönika och tips om bra naturfilmer på SVT. Och notera deras mycket trevliga arkiv med artiklar och tips.
Och om någon har tips om någon liknande engelskspråkig webbsajt så tas den gärna emot. Finns definitivt inte i närheten av tillräckligt läsbart om biologi och naturvård på webben.
Och om någon har tips om någon liknande engelskspråkig webbsajt så tas den gärna emot. Finns definitivt inte i närheten av tillräckligt läsbart om biologi och naturvård på webben.
Någon här som är bra på svampar?
Jag går promenader genom en skog som mest består av ädellövträd.
På ett ställe doftar det väldigt gott. Först trodde jag att det var en ovanligt tidigblommande tibast som var kvar från ett sedan länge rivet boställe men eftersom doften fanns kvar även efter en månad började jag leta efter andra orsaker till doften.
Jag börjar nu tro att det är den här tickan.
Jag tror att stammen är en ek men jag är inte säker.
Tänkte att det var luktticka Gloeophyllum odoratum som jag tror numera heter Osmoporus odoratus men sedan läste jag att den växer på barrträd.
Jag går promenader genom en skog som mest består av ädellövträd.
På ett ställe doftar det väldigt gott. Först trodde jag att det var en ovanligt tidigblommande tibast som var kvar från ett sedan länge rivet boställe men eftersom doften fanns kvar även efter en månad började jag leta efter andra orsaker till doften.
Jag börjar nu tro att det är den här tickan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att stammen är en ek men jag är inte säker.
Tänkte att det var luktticka Gloeophyllum odoratum som jag tror numera heter Osmoporus odoratus men sedan läste jag att den växer på barrträd.
Jo det har jag funderat på, väldigt likt när jag tittar på bilder, men den luktar väl inte gott?A AndersS skrev:
Nu kan det ju för alla del vara något annat som doftar men jag ser inget annat än dessa tickor.
Det är för all del inte jätte viktigt vad det är som doftar men det vore roligt att veta
Det är en angenäm doft som gör mig glad.
Här i skåneland har snödroppar och vintergäck blommat i flera veckor och krokusarna är också på gång. Dags att fundera igenom hur mycket blommor det finns till de första pollinerande insekterna. Har inte sett några humledrottningar än men de tidigaste arterna kommer att vakna snart och kan de inte hitta pollen och nektar från blommor med en gång så dör de och då blir det mindre av det livsgivande surrandet. Så inventera gärna blommandet i trädgården nu på våren och fundera igenom om det går att förbättra det till denna eller nästa säsong. Livsviktigt för insekterna och givetvis oerhört njutningsfullt för oss själva.
Jättebra att du påminner om de hungriga och yrvakna små flygarna nu när våren knackar på.
Men jag vill påminna om detta också så inte vår välvilja resulterar i "ond bråd död"
"Många växter marknadsförs som extra bra för hotade bin, fjärilar och andra pollinatörer. Men enligt en ny rapport kan de ha behandlats med ämnen som är giftiga för både insekter och människor.
– Det är sorgligt att den som vill göra något bra kanske bidrar till att sprida gifter, säger Elin Engdahl på Naturskyddsföreningen."
"Rapporten, vars resultat även har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Environmental Pollution, bygger på en analys av 27 olika växtsorter som säljs i svenska handelsträdgårdar och trädgårdskedjor och beskrivs som extra lämpliga för bin och andra pollinatörer."
"Sammanlagt identifierades 64 olika bekämpningsmedel. Flera av dem kan även orsaka cancer hos människor eller göra det svårare att få barn – och nästan alla ämnen är skadliga för vattenlevande organismer.
"– Mer än hälften av plantorna innehöll bekämpningsmedel som är förbjudna att använda inom EU. Vi kan inte avgöra om det handlar om otillåten användning, eller om det beror på att plantorna först har odlats utanför EU och sedan importerats, säger Elin Engdahl."
● 16 av dem är förbjudna inom EU
● 22 är skadliga för bin
● 23 kan eller misstänks kunna ge cancer, orsaka genetiska defekter, ge fosterskador eller leda till minskad fertilitet.
● 57 är giftiga för vattenlevande organismer
● 9 innehåller PFAS-ämnen som kan vara giftiga och som inte bryts ned i naturen
Källor: Naturskyddsföreningen, Eurofins, Environmental Pollution
https://www.dn.se/sverige/giftiga-amnen-upptackta-i-bivanliga-tradgardsvaxter/
Men jag vill påminna om detta också så inte vår välvilja resulterar i "ond bråd död"
"Många växter marknadsförs som extra bra för hotade bin, fjärilar och andra pollinatörer. Men enligt en ny rapport kan de ha behandlats med ämnen som är giftiga för både insekter och människor.
– Det är sorgligt att den som vill göra något bra kanske bidrar till att sprida gifter, säger Elin Engdahl på Naturskyddsföreningen."
"Rapporten, vars resultat även har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Environmental Pollution, bygger på en analys av 27 olika växtsorter som säljs i svenska handelsträdgårdar och trädgårdskedjor och beskrivs som extra lämpliga för bin och andra pollinatörer."
"Sammanlagt identifierades 64 olika bekämpningsmedel. Flera av dem kan även orsaka cancer hos människor eller göra det svårare att få barn – och nästan alla ämnen är skadliga för vattenlevande organismer.
"– Mer än hälften av plantorna innehöll bekämpningsmedel som är förbjudna att använda inom EU. Vi kan inte avgöra om det handlar om otillåten användning, eller om det beror på att plantorna först har odlats utanför EU och sedan importerats, säger Elin Engdahl."
Fakta.Bekämpningsmedel i bivänliga växter
I de analyserade plantorna upptäcktes totalt 68 olika typer av bekämpningsmedel:● 16 av dem är förbjudna inom EU
● 22 är skadliga för bin
● 23 kan eller misstänks kunna ge cancer, orsaka genetiska defekter, ge fosterskador eller leda till minskad fertilitet.
● 57 är giftiga för vattenlevande organismer
● 9 innehåller PFAS-ämnen som kan vara giftiga och som inte bryts ned i naturen
Källor: Naturskyddsföreningen, Eurofins, Environmental Pollution
https://www.dn.se/sverige/giftiga-amnen-upptackta-i-bivanliga-tradgardsvaxter/
Ja, industrin är som alltid ett stort bekymmer som saknar moral och bara har maximal kortsiktig vinst som mål. Men samtidigt kan vi inte bli lamslagna och inte plantera nånting i rädsla för gifterna.
Mina tips: Handla ekologiskt. Både till trädgården och till matbordet. Odla perenner. Odla från frö. Odla buskar och träd. Undvik krukodlade ettåringar. Undvik växter från Holland. Gynna miljörörelserna.
Mina tips: Handla ekologiskt. Både till trädgården och till matbordet. Odla perenner. Odla från frö. Odla buskar och träd. Undvik krukodlade ettåringar. Undvik växter från Holland. Gynna miljörörelserna.
En artikel på natursidan om en studie av hur en bra damm ska se ut.
https://www.natursidan.se/nyheter/studie-pa-80-dammar-lagom-ar-bast/
https://www.natursidan.se/nyheter/studie-pa-80-dammar-lagom-ar-bast/
Har gått igenom mitt tjugotal med holkar och städat ur dom och bytat alla upphängningsrep (endast naturfiber). Som väntat så var förra årets skörd katastrofalt dålig med bara sex häckningar. Har haft full pott tidigare men bl.a. den blöta kalla våren gjorde att det var väldigt lite insekter och fåglar hela våren, sommaren och vintern. Har också haft ett sorgligt ägarbyte på en granngård. En klassisk giftbonde som tycker att allt som inte direkt genererar pengar ska dödas så de har bara fräst ner alla träd och buskar runt åkrarna vilket kommer innebära mycket mindre mat, skydd och boende till småfåglar och då mer skadeinsekter i grödorna, men det löser ju en giftbonde bara med nån runda extra med giftspridaren.
Det jag vill ha sagt är att även om man kan påverka och förbättra läget för insekter och djur i sin trädgård så hjälper det inte om det inte finns nåt liv utanför tomtgränsen. Det behövs mer än gröna trädgårdar för att hålla planeten vid liv. Om man nu vill göra nånting för att förbättra läget så tror jag att det absolut viktigaste man kan göra just nu är att handla ekologiskt (och förmodligen minska köttätandet). Utan att gå in i alltför många detaljer så kan ekologisk odling tex innehålla tio gånger högre biodiversitet än en klassisk giftåker. Ekologiskt köttproduktion innebär också ekologiskt odlad mat till djuren. Och tio gånger mer insekter ger i princip tio gånger mer fåglar. Allt hänger ihop i naturen så varje positivt steg ger snabbt ringar på vattnet och ger förbättringar i nästa led i näringskedjan. Så handla så mycket ekologiskt som möjligt så vi får mindre giftbönder och mer fåglar i mina holkar.
Det jag vill ha sagt är att även om man kan påverka och förbättra läget för insekter och djur i sin trädgård så hjälper det inte om det inte finns nåt liv utanför tomtgränsen. Det behövs mer än gröna trädgårdar för att hålla planeten vid liv. Om man nu vill göra nånting för att förbättra läget så tror jag att det absolut viktigaste man kan göra just nu är att handla ekologiskt (och förmodligen minska köttätandet). Utan att gå in i alltför många detaljer så kan ekologisk odling tex innehålla tio gånger högre biodiversitet än en klassisk giftåker. Ekologiskt köttproduktion innebär också ekologiskt odlad mat till djuren. Och tio gånger mer insekter ger i princip tio gånger mer fåglar. Allt hänger ihop i naturen så varje positivt steg ger snabbt ringar på vattnet och ger förbättringar i nästa led i näringskedjan. Så handla så mycket ekologiskt som möjligt så vi får mindre giftbönder och mer fåglar i mina holkar.
Var ute och njöt av vårvädret samt spanade in alla snödroppar och krokus och scilla som blommar för fullt. Årets första humla och en hel drös med solitärbin surrade omkring bland blommorna. 
Bilder på blommor (men ej insekter då tålamodet inte finns att ligga och lurpassa på bra bild samt inte har någon bra makrolins för ändamålet).
Bilder på blommor (men ej insekter då tålamodet inte finns att ligga och lurpassa på bra bild samt inte har någon bra makrolins för ändamålet).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto