namnbyte
RBM RBM skrev:
Köpte min för en månad sedan, den är tillverkad i januari 2024, har samma som dig. Däremot verkar själva skyddet runt klingan vara uppgraderat till en variant som är öppen i ena änden såsom tex Dewalt
Öppen i ena änden, lust och skicka bild på vad du menar? Jag fattar inte, haha
 
B breakman skrev:
Ja den går att ta bort.
Hur? Måste man lossa nån mutter? Får inte bort den bara genom att lyfta på själva fjädermekanismen
 
K kallelorenz skrev:
Hur? Måste man lossa nån mutter? Får inte bort den bara genom att lyfta på själva fjädermekanismen
Fäll upp den lilla spaken och vinkla kniven åt höger så lossar den
 
B
K kallelorenz skrev:
Hur? Måste man lossa nån mutter? Får inte bort den bara genom att lyfta på själva fjädermekanismen
Så här...
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har inte rört klingan så den var nog dåligt dragen från fabrik. Köpte denna mjukstart
[länk]
Följdfråga, hur fasen fick du plats med den i kapslingen? Monterade igår och provkörde. Fungerade fint men jag får för mitt liv inte in allt i kapslingen. Dessutom var en av kabelskorna från SKIL så dåligt klämda så när jag lossade startknappen lossade även kabeln från kabelskon…
 
B
RBM RBM skrev:
Följdfråga, hur fasen fick du plats med den i kapslingen? Monterade igår och provkörde. Fungerade fint men jag får för mitt liv inte in allt i kapslingen. Dessutom var en av kabelskorna från SKIL så dåligt klämda så när jag lossade startknappen lossade även kabeln från kabelskon…
Jo du... Det var trångt, fick pussla ganska länge innan jag lyckades identifiera nått läge där det gick att pressa in. Tänker inte skriva upp för att knäppa kort 😁
 
B breakman skrev:
Så här...
[video]
Tack. Ska testa igen, men min sitter betydligt hårdare än sådär. Tar tvärstopp i översta läget
 
B
K kallelorenz skrev:
Tack. Ska testa igen, men min sitter betydligt hårdare än sådär. Tar tvärstopp i översta läget
Du har inte den tidigare modellen då där det inte verkar gå att ta bort klyvkniven så lätt? Det som diskuterats tidigare i tråden...
 
RBM RBM skrev:
Följdfråga, hur fasen fick du plats med den i kapslingen? Monterade igår och provkörde. Fungerade fint men jag får för mitt liv inte in allt i kapslingen. Dessutom var en av kabelskorna från SKIL så dåligt klämda så när jag lossade startknappen lossade även kabeln från kabelskon…
Har samma mjukstart, bröt loss "öronen" (som är till för att kunna skruva fast den), då gick den att lirka in i toppen av kapslingen.

Men det va sjukt trångt, blev några försök innan jag fick stängt, så tänker inte heller öppna och ta kort 🙂
 
  • Gilla
RBM
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Har samma mjukstart, bröt loss "öronen" (som är till för att kunna skruva fast den), då gick den att lirka in i toppen av kapslingen.

Men det va sjukt trångt, blev några försök innan jag fick stängt, så tänker inte heller öppna och ta kort 🙂
Jag hiskeligt trångt men klippte bort öronen och då gick det till slut☺️
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
E
Ni som lagt till mjukstart, vad har ni för modeller och ungefär ”hur mjukt” startar den?
Jag skulle önska en ”halv-mjuk start”, tycker den startar väl hårt original men vill inte heller att det tar allt för många sekunder innan fullt varv (2-3s kanske?).
 
Jag har en extern mjukstart som jag kan justera startramp och effekt på. Men den är typ dyrare än sågen i sig så den är nog inget alternativ.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
B
E Emil.P skrev:
Ni som lagt till mjukstart, vad har ni för modeller och ungefär ”hur mjukt” startar den?
Jag skulle önska en ”halv-mjuk start”, tycker den startar väl hårt original men vill inte heller att det tar allt för många sekunder innan fullt varv (2-3s kanske?).
Har denna https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-testat-skil-1340-aa-bordssag.414368/post-5769754

Startar så här https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-testat-skil-1340-aa-bordssag.414368/post-5769745
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
E
R Roger Ravnestam skrev:
Jag har en extern mjukstart som jag kan justera startramp och effekt på. Men den är typ dyrare än sågen i sig så den är nog inget alternativ.
Haha, jag har faktiskt funderat på om det fanns något sådan men då kan jag släppa de tankarna pga priset.
(Lekt lite med tanken på om det skulle gå att knåpa ihop något själv med någon mikrokontroller/R.Pi men då blir det nog inte gjort i år…)
 
  • Gilla
Roger Ravnestam
  • Laddar…
E
B breakman skrev:
Har denna [länk]

Startar så här [länk]
Tack! Skulle vilja ha den lite snabbare egentligen tror jag men med det priset är klart lockande att i alla fall testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.