160 883 läst · 535 svar
161k läst
535 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Jag tänkte mig att en installation av mjukstart skulle minska slitaget. Men det hjälper väl inte med bromsningen 🤔!?C Chokladmonster skrev:
Det kan man alla gånger göra. Själv har jag inte byggt något fräsbord till min lilla överhandsfräs ännu, men planen är att försöka använda "staketet/anhållet" från bordssågen. Att rigga upp fräsen på andra sätt funkar ju också men känns lite meckigt och kanske viss risk att vingla? Men alla vägar bär till Rom, bara olika snabbt och smidigt. Personligen är jag sugen på att testa och lära mig för och nackdelar med olika tekniker!Z z_bumbi skrev:
Upptäckte en sak efter kopplingen att Rutlands sågen är likadan som Skilen, jag såg en video av RagnBone Brown på YT i somras där han testade denna såg och anmärkte på ett glapp i bakkant av klingan upphängning, alltså ett spel i sidled i bakkant av klingan. Han fick efter många om och men svar från Rutlands att det finns en låsskruv som ska spänna släden mot den bakre gejdern (den som du kan justera klingan i sidled på). Knallade ut i snickarboa ikväll och mycket riktigt, på min såg glappade klingan va 1mm i sidled och hålet där det ska sitta en låsskruv var tomt! Petade dit en M4 skruv med lite gänglåsning, justerade paralleliteten och nu är sågen helt stum!
Detta kanske kan lösa mitt "blade flutter" bekymmer då klingan hastigt vibrerar till och orsakar fula snitt i lönn och valnöt primärt. Ska testa imorgon!
Detta kanske kan lösa mitt "blade flutter" bekymmer då klingan hastigt vibrerar till och orsakar fula snitt i lönn och valnöt primärt. Ska testa imorgon!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kodhandtag. Billigare än assa 8811 innerdörr? Någon testat från Temu
Fönster & Dörrar -
Energiabonnemang, någon som testat?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Moasure, någon som testat för att mäta?
Grund & Markarbeten -
Någon form av badkarsavskiljare för att minska vattenmängden
Badrum -
Någon som testat Skil 1320AA Kap & Gersåg
Verktyg, Maskiner & Fordon
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Slangvinda till (högtrycks) spolslang?
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Bandsåg går baklänges
Verktyg, Maskiner & Fordon