171 337 läst · 539 svar
171k läst
539 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Har köpt en Skil 1340 från Bauhaus
Och monterade sedan en Saxton 80T klinga
Och sedan åkte en mjukstartsmodul på plats
Sen var det dags att rikta upp klingan och anhållet
Den medföljande miter gaunge av inte mycket att hänga i granen...
Så det blev en liten uppgradering från Vevor
Och efter det var dags att justera lite så allt matchar som det bör, började att rikta så anhållet och klingan är i 90° bara att lossa, rikta och dra åt skruvarna.
Och efter det justerade jag så skalan stämmer
Tack för mig 🤗

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och monterade sedan en Saxton 80T klinga

Logga in
Skapa konto
Och sedan åkte en mjukstartsmodul på plats

Logga in
Skapa konto
Sen var det dags att rikta upp klingan och anhållet

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Den medföljande miter gaunge av inte mycket att hänga i granen...

Logga in
Skapa konto
Så det blev en liten uppgradering från Vevor

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och efter det var dags att justera lite så allt matchar som det bör, började att rikta så anhållet och klingan är i 90° bara att lossa, rikta och dra åt skruvarna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och efter det justerade jag så skalan stämmer

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack för mig 🤗
Absolut det är jag med på. Men jag har ingen uppfattning om hur bra sågen är förutom vad det skrivs här i tråden. Jag har inte hunnit packa upp min ännu och det kommer nog att dröja några veckor till minst. När kul att höra inputen från alla.
Då beställer jag en mjukstart iaf. Så har jag den på plats när det är dags att starta upp.
Då beställer jag en mjukstart iaf. Så har jag den på plats när det är dags att starta upp.
Absolut värt det, så mycket jobb är det inte, men rekorderligt dokumenterat 👍Dr Benz skrev:
Med en fin klinga och precision på anhåll kan den här sågen skapa väldigt precisa snickerier!
Man måste ju inte nödvändigtvis använda så fina kalibrerings instrument, funkar även med en kvalitets kombinationsvinkel. Men ju finare grejer man vill kunna snickra desto bättre justerat vill man ju ha sågen.
Om det diffar något mellan klinga och anhåll skulle jag rekommendera att det inte nyper "mot slutet" då det ökar risken för "kick back". Vet att vissa medvetet justerar en hårfin (bokstavligt talat) skelning av anhållet bort från klingan i slutet av snittet.
En fråga på temat kalibrering;
När man tar av och på anhållet från sågen vill man ju att det hamnar på exakt samma plats, dvs parallellt med klingan. Fästet är ju sådant att det "glider" på plats över en liten "bult"och sen kläms fast. Men jag har noterat att det i mitt fall kan flytta sig ca 0,5mm i sidled över bulten. När man väl klämt dit anhållet med sina fästen tycks det inte flytta sig lätt men i mitt fall kan jag ändå banka till det lite försiktigt så det flyttar sig (skulle man stötta emot med sitt ämne inför en extra känslig sågning kan det orsaka en hårfin glipa.
Jag funderar också över vad som sker över tid när slitage uppstår och hur fort.
Man kan förstås minimera problemet genom att kalibrera anhållet i ett "ytterläge" över bulten och sen se till att det hamnar där varje gång. Har även tänkt att jag försöker få dit lite krympslang eller en tunn tålig tejpbit över bulten för att ta bort spelet.
Är det någon mer som filosoferar kring detta eller upplever det som ett problem?
När man tar av och på anhållet från sågen vill man ju att det hamnar på exakt samma plats, dvs parallellt med klingan. Fästet är ju sådant att det "glider" på plats över en liten "bult"och sen kläms fast. Men jag har noterat att det i mitt fall kan flytta sig ca 0,5mm i sidled över bulten. När man väl klämt dit anhållet med sina fästen tycks det inte flytta sig lätt men i mitt fall kan jag ändå banka till det lite försiktigt så det flyttar sig (skulle man stötta emot med sitt ämne inför en extra känslig sågning kan det orsaka en hårfin glipa.
Jag funderar också över vad som sker över tid när slitage uppstår och hur fort.
Man kan förstås minimera problemet genom att kalibrera anhållet i ett "ytterläge" över bulten och sen se till att det hamnar där varje gång. Har även tänkt att jag försöker få dit lite krympslang eller en tunn tålig tejpbit över bulten för att ta bort spelet.
Är det någon mer som filosoferar kring detta eller upplever det som ett problem?
Hur mycket i frigång på baksidan tycker du är lämpligt att ha?korsnäbben skrev:
Absolut värt det, så mycket jobb är det inte, men rekorderligt dokumenterat 👍
Med en fin klinga och precision på anhåll kan den här sågen skapa väldigt precisa snickerier!
Man måste ju inte nödvändigtvis använda så fina kalibrerings instrument, funkar även med en kvalitets kombinationsvinkel. Men ju finare grejer man vill kunna snickra desto bättre justerat vill man ju ha sågen.
Om det diffar något mellan klinga och anhåll skulle jag rekommendera att det inte nyper "mot slutet" då det ökar risken för "kick back". Vet att vissa medvetet justerar en hårfin (bokstavligt talat) skelning av anhållet bort från klingan i slutet av snittet.
Det är ju lätt att justera 👌
Amerikanerna verkar tycka max 1/64" så max 0,4mm då. Själv tänker jag att det kanske är lite mycket. Men det är säkert bra om man mest ska mata på med långa brädor som ska hyvlas i metervis. För finsnickeri vill man väl ha ingenting eller minsta mätbara skillnad kanske?SC Aero skrev:
Så kunnig ska jag inte utge mig för att vara. Men det låter vettigt. Finns ju hursom inga spänningar i MDF som kan ställa till det. Men kick back går ju få med allt ändå om man handhaver fel eller har sågen helt feljusterad. Täck över kompisen i bakgrunden vet ja, lär damma lite 🤷 Själv får jag jämnt fjädring och dropperpost på mina mountainbikes täckt i damm 🤬 Men att köra med grovdammsugare som startar ihop med sågen är mycket hjälpsamt!