K krbj skrev:
Det finns justerskruvar för att justera den i sidled. Kolla ca 17:30 in i denna videon:
[media]
Tack så mycket! Ska testa det ikväll!

Karl.s Karl.s skrev:
Fick inte heller med det.
Har dock den "nya" modellen med annan klyvkniv och alu-inlägg

(Han visar dom vid 4:50 i videon ovan om nån mer, som jag, inte visste vad det är)
Ok, tack. Bra med alu-inlägg, jag höll på att tappa förståndet pga plast-inlägget innan jag insåg att det var skurken till mina asymmetriska falsar ("rabbet joint" för dem som är YouTube skolade liksom undertecknad). Beroende på längd på mitt ämne och hur jag applicerade trycket på ämnet flexade inlägget ned (i mitten vid klingan där justerskruvar ej håller emot) och skapade en sned fals med ful passform (0,5+ mm glipa) för finsnickeri. Jag hade kollat så allt annat var helt vinkelrätt.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
Nu är alu-inlägget på posten! Har lagat zero clearance insert men har klingor i olika tjocklek och även smidigt med stadigt i inlägg när man ska köra geringar och vinklar.

K krbj skrev:
Beställde denna 23 sept och till slut kom den på posten härom dagen. Jättebra tips, verkligen stor skillnad mot den i plast som följde med sågen. Har haft problem med att den har flexat vid sågning av små/smala stycken. Den i metall är ju i princip helt styv. I övrigt är de rätt svåra att se skillnad på.
Ser till vänster i bild att du har ett fräsbord? (routertable) bredvid sågen. Här själv köpt en simplare lyft till min fräs och funderat på om det går att nyttja längdanhållet? (table fence) även till fräsbordet om fräsen är monterad nära nog?

korsnäbben korsnäbben skrev:
Ser till vänster i bild att du har ett fräsbord? (routertable) bredvid sågen. Här själv köpt en simplare lyft till min fräs och funderat på om det går att nyttja längdanhållet? (table fence) även till fräsbordet om fräsen är monterad nära nog?
Ja, precis. Det var min tanke också. Delvis i alla fall. Hade ingen tanke på fräsbord när jag byggde bänkarna men utrymmet invid bordssågen visade sig turligt nog vara precis lagom stort. Anhållet går ju att flytta till vänster sida om klingan, men det når inte riktigt ända fram ändå (se bild). Men det är ju enkelt löst med en jigg till anhållet.

Fräslyften är denna.

• Bilden visar ett fräsbord bredvid en bordssåg i ett verkstadsutrymme, med fokus på anhållet och fräslyften installerad i arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med bordssåg, fräsbord och verktyg på väggarna. Bordssågen med flyttbart anhåll och gula skyddshandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trafikverket1 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaret och tipset! Riktigt trevlig snickarbod du fått till där, planerar något liknande men just nu är det en spånskiva på två sågbockar som är snickarbänk 😅
Jag har faktiskt redan exakt samma fräslyft hemma liggandes och väntar i sin kartong. Funderar på om jag kan få till logistiken så fräsen är på andra sidan sågen. Men som du säger en jigg av något slag fixar ju det där lätt och man vill väl ända ordna ett anhåll med en "öppning" i mitten så man fräsa väldigt ytligt vid behov. Är det någon slags melaminskiva du har på toppen och är du nöjd med den? Tänker att det vore trevligt med något som limrester släpper lätt från och ett material som tål lite.

korsnäbben korsnäbben skrev:
Tack för svaret och tipset! Riktigt trevlig snickarbod du fått till där, planerar något liknande men just nu är det en spånskiva på två sågbockar som är snickarbänk 😅
Jag har faktiskt redan exakt samma fräslyft hemma liggandes och väntar i sin kartong. Funderar på om jag kan få till logistiken så fräsen är på andra sidan sågen. Men som du säger en jigg av något slag fixar ju det där lätt och man vill väl ända ordna ett anhåll med en "öppning" i mitten så man fräsa väldigt ytligt vid behov. Är det någon slags melaminskiva du har på toppen och är du nöjd med den? Tänker att det vore trevligt med något som limrester släpper lätt från och ett material som tål lite.
Var i samma sits för nåt år sen, fast med ett gammalt matbord istället för spånskiva + sågbockar 😅. Det är vanlig 12mm formplywood på bänkarna. Fanns skivor med samma mått som bänkarna så det var bara att skjuta fast dem med dyckertpistolen. Dom är ju inte så tåliga, men rätt enkla att få rena. Lätta att byta om man skulle känna för det längre fram.

• Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
Tack för tipsen!

• Gilla
krbj
  • Laddar…
Sågen har nu kommit in på lager hos ett fåtal Bauhaus butiker, dock ännu ej i online lagret.

Har nu skaffat denna såg, men får inte igång den. Behöver hålla in startknappen för att sågen ska vara igång, så fort jag släpper den så stannar maskinen.

Som ny på bordssågar så är det fullt möjligt att jag missar något uppenbart.

Någon som vet något som kan hjälpa?

Joppedeluxe Joppedeluxe skrev:
Har nu skaffat denna såg, men får inte igång den. Behöver hålla in startknappen för att sågen ska vara igång, så fort jag släpper den så stannar maskinen.

Som ny på bordssågar så är det fullt möjligt att jag missar något uppenbart.

Någon som vet något som kan hjälpa?
Det låter som om du fått en defekt såg. På min så är det bara att trycka in startknappen.

(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Det låter som om du fått en defekt såg. På min så är det bara att trycka in startknappen.
Tack för info, var rädd för det.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.