136 001 läst · 476 svar
136k läst
476 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Det här är ju helt fantastiskt, tusen tack!! Haft problem med att mina "dado" skarvar (finger skarv?) inte blev helt symmetriska. Höll på att bli galen av att kalibrera en redan rak klinga, tills jag insåg att det var plastbrickan som flexade när ämnet inte längre låg emot själva sågbordet utan vara plastbrickan. Då blev jag galen av en annan anledning...K krbj skrev:Beställde denna 23 sept och till slut kom den på posten härom dagen. Jättebra tips, verkligen stor skillnad mot den i plast som följde med sågen. Har haft problem med att den har flexat vid sågning av små/smala stycken. Den i metall är ju i princip helt styv. I övrigt är de rätt svåra att se skillnad på.
Så du kunde söka på den där säljaren Bauhaus tipsade om och beställa online?
C Chokladmonster skrev:Coolt att göra det i bordssågen. Aldrig tänkt tanken att det skulle vara möjligt. Vore kul att få se hur jiggen ser ut även om jag kan föreställa mig det till viss hyllplan
C Chokladmonster skrev:
hyllplan i nån spånhistoria, furustav undertill som löper i bordets spår, ”hållare” i ek (provade furu först men dessa behövde vara lite hårdare för att det skulle sitta mer stabilt), islagsmutter M8 i ena änden, 2,5mm hål i andra. Träbiten fixerades med M8-skruv samt mutter för att låsa fast skruven i islagsmuttern. I andra änden bara en rund spik genom hållaren och in biten så att spiken satt fast i biten, men INTE i hållaren. Sedan bara att prova sig fram genom att flytta hållarna närmre kanten. Denna jigg är enbart för detta projektet, men vill man kan man ju göra en mer ordentlig med T-spår för att lättare kunna justera och ändra längd osv.V Vardagsrum skrev:
Jag använder också ek vid projekt som kräver hållfasthet och/eller åldersbeständighet. Det är milsvid skillnad mellan ek och furu..
Inte gjort en sådan jigg som TS däremot! 🙂
Har en budgetsvarv, annars hade jag sprungit i rasande fart till min bordssåg, efter att ha sett detta förfarande!
Bra jobbat! Var fick du idén ifrån?
Har en budgetsvarv, annars hade jag sprungit i rasande fart till min bordssåg, efter att ha sett detta förfarande!
Tack idén kom från en del googling och funderande. Tanken var först att för hand forma benen med spånhyvel då jag gjort det innan på likande grejer. Men, för att få mer exakt mått och framförallt spara tid blev det såhär. Läskigt, stökigt, högljutt. Men det blev jämna fina ben.V Vardagsrum skrev:Jag använder också ek vid projekt som kräver hållfasthet och/eller åldersbeständighet. Det är milsvid skillnad mellan ek och furu..
Ja, precis. Här är en direktlänk till artikeln:korsnäbben skrev:Det här är ju helt fantastiskt, tusen tack!! Haft problem med att mina "dado" skarvar (finger skarv?) inte blev helt symmetriska. Höll på att bli galen av att kalibrera en redan rak klinga, tills jag insåg att det var plastbrickan som flexade när ämnet inte längre låg emot själva sågbordet utan vara plastbrickan. Då blev jag galen av en annan anledning...
Så du kunde söka på den där säljaren Bauhaus tipsade om och beställa online?
https://www.gese-gmbh.de/shop/abdeckung-teilesatz-2851327001
Tusen tack!!
Ser riktigt bra ut, och eventuella ojämnheter tar man snabbt med sandpapper 👍J Juan Alejandro skrev:
Att det är avsmalnande ben du behövde, ställer extra krav på jiggen.
Hatten av för detta projekt, verkligen 🙂
Tack, verkligen snällt!V Vardagsrum skrev:
Nu är det svåra kvar dock (detta har inte med sågen att göra direkt, utan nu är jag väldigt off topic) Benen ska sitta i vinkel ut från en kvadratisk ram som till slut ska sitta under en helt rund bordsskiva. Vinkeln är sågad på benen, men att få dom att "peka ut från hörnen" i samma vinkel blir en utmaning, samt ramen som de ka sitta i kommer behöva tillverkas i en vinkel också. Men det ska gå.
Kanske går att rita markeringar/pilar på ramens undersida med önskad vinkel, och motsvarande på benens sida. När dessa sen linjerar så vet man att det går att fästa benen.
Eller om ramen inte kommer att synas för mkt, så kan man fästa benen genom att spänna dem från ovansidan. Skulle vinkeln på ngt ben sen avvika lite för mkt, så kan man enkelt justera.
Finns täcklock man kan sätta för skruvhålen.
Eller om ramen inte kommer att synas för mkt, så kan man fästa benen genom att spänna dem från ovansidan. Skulle vinkeln på ngt ben sen avvika lite för mkt, så kan man enkelt justera.
Finns täcklock man kan sätta för skruvhålen.
Hej, är det någon som har problem med att kniven sitter snett i förhållande till sågklingan? Eller det kanske ska vara så? Det jag sågar brukar stöta i kniven och man får lirka lite för att man ska kunna fortsätta klyva..
Det finns justerskruvar för att justera den i sidled. Kolla ca 17:30 in i denna videon:M Monokai skrev:
Min klyvkniv var lite vinn, drog till den med en stor skiftnyckel o nu är det bra.M Monokai skrev:
När jag kollar på denna videon igen (en av mina anledningar till att jag skaffade sågen från första början) inser att jag satt jag inte fick med någon "kickback pawl" till min såg. Dvs den grejen man sätter efter klyvkniven som ska göra det svårare för materialet att skjuta iväg om klingan skickar det. Har ni andra fått det?G g.kraft skrev:
Fick inte heller med det.korsnäbben skrev:När jag kollar på denna videon igen (en av mina anledningar till att jag skaffade sågen från första början) inser att jag satt jag inte fick med någon "kickback pawl" till min såg. Dvs den grejen man sätter efter klyvkniven som ska göra det svårare för materialet att skjuta iväg om klingan skickar det. Har ni andra fått det?
Har dock den "nya" modellen med annan klyvkniv och alu-inlägg
(Han visar dom vid 4:50 i videon ovan om nån mer, som jag, inte visste vad det är)