163 094 läst · 539 svar
163k läst
539 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Hej alla 1340-ägare. Jag blev nyss med ett eget exemplar av denna såg, men har ett litet bekymmer. I "ihopfällt" läge är högersidan högre än vänstersidan. Det är förhållandevis stor skillnad, en dryg halvcentimeter. Det finns fyra skruvar med sexkantshuvud på högersidan av bordet. Jag har testat att lossa dessa, men kan ändå inte få ner bordet så att det är i våg. Någon som haft liknande problem? Någon som vet om det går att justera? Jag har svårt att tänka mig att det är så mycket fel på de olika komponenterna i konstruktionen utan det borde ju bara vara felaktig/slarvig montering.
Är det någon (eller ännu hellre några) som kan tänka sig att mäta på sina sågar? Det jag är nyfiken på är höjden från underlaget i ihopfällt läge upp till sågbordets yta. På min såg är detta mått ca 37,5cm på vänster sida och drygt 38 cm på höger sida.S Sam_u_El skrev:Hej alla 1340-ägare. Jag blev nyss med ett eget exemplar av denna såg, men har ett litet bekymmer. I "ihopfällt" läge är högersidan högre än vänstersidan. Det är förhållandevis stor skillnad, en dryg halvcentimeter. Det finns fyra skruvar med sexkantshuvud på högersidan av bordet. Jag har testat att lossa dessa, men kan ändå inte få ner bordet så att det är i våg. Någon som haft liknande problem? Någon som vet om det går att justera? Jag har svårt att tänka mig att det är så mycket fel på de olika komponenterna i konstruktionen utan det borde ju bara vara felaktig/slarvig montering.
Skall försöka komma ihåg att kolla.. 🙂S Sam_u_El skrev:
Nu har jag mätt. Har samma fenomen på min, men något mindre diff. 38,1 cm på höger sida och 37,9 cm på vänster.S Sam_u_El skrev:
Tack för era svar!hobbs skrev:
En följdfråga på det. På vänster sida (på min såg iaf) sittar sågbordet fast i underredet enligt bild.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter ingen packning eller liknande mellan blecket och sågbordet, men vid ena infästningen trillade det loss vad som såg ut att vara trasiga gummipackningar eller liknande när jag lossade bordet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att det saknas på mitt bord och det är det som gör höjdskillnaden?
Hur ser det ut på era sågar? Är det något mellan metallbleck och sågbord på vänster sida?
Jag har också bara någon form av gummipackning, tror jag. Inte så lätt att se, men känns mjukt och är kanske 2 mm tjockt.S Sam_u_El skrev:Tack för era svar!
En följdfråga på det. På vänster sida (på min såg iaf) sittar sågbordet fast i underredet enligt bild.
[bild]
Det sitter ingen packning eller liknande mellan blecket och sågbordet, men vid ena infästningen trillade det loss vad som såg ut att vara trasiga gummipackningar eller liknande när jag lossade bordet.
[bild]
Kan det vara så att det saknas på mitt bord och det är det som gör höjdskillnaden?
Hur ser det ut på era sågar? Är det något mellan metallbleck och sågbord på vänster sida?
Duger sågen till finsnickeri om man byter klinga, eller kanske till och med med den medföljande klingan?
Med finsnickeri syftar jag på nybörjare på hobbynivå. Mina sociala medier svämmar över av videor om sammanfogning av trästycken och annat, i nio fall av tio används en bordssåg med olika jiggar. Det verkar alltså vara verktyget att ha! 😂
Med finsnickeri syftar jag på nybörjare på hobbynivå. Mina sociala medier svämmar över av videor om sammanfogning av trästycken och annat, i nio fall av tio används en bordssåg med olika jiggar. Det verkar alltså vara verktyget att ha! 😂
Det skulle jag vilja påstå. Jobbar man professionellt så skulle man nog vilja ha något annat. Men på hobbynivå är det en jättebra såg. Jag skulle rekommendera en 80 tandadklinga för fina snitt och en klivklinga med flata tänder. Men även där hade jag börjat med den medföljande klingan, så gjorde jag, för att se inse var behovet av en annan klinga är.M M_H skrev:Duger sågen till finsnickeri om man byter klinga, eller kanske till och med med den medföljande klingan?
Jag instämmer, om man justerar in sågen korrekt (som med alla sågar) och skaffar ett vettigt ger-anhåll så kommer man långt.
Personligen skulle jag vilja komplettera med en flat klinga, alternativt en "dado-stack" om det nu finns någon som är godkänd för europeiskt bruk och som passar vår maskin? Orsaken är att det blir lite tröttsamt att få jämna kanter när man sågar "urtag" för fogar (dado joints).
Någon som kan rekommendera en godkänd dado-stack (och vad sjutton heter det på svenska?)
Personligen skulle jag vilja komplettera med en flat klinga, alternativt en "dado-stack" om det nu finns någon som är godkänd för europeiskt bruk och som passar vår maskin? Orsaken är att det blir lite tröttsamt att få jämna kanter när man sågar "urtag" för fogar (dado joints).
Någon som kan rekommendera en godkänd dado-stack (och vad sjutton heter det på svenska?)
https://www.cmtorangetools.com/eu-en/industrial-saw-blades/locked-dado-pro-setkorsnäbben skrev:
Jag instämmer, om man justerar in sågen korrekt (som med alla sågar) och skaffar ett vettigt ger-anhåll så kommer man långt.
Pris ligger på drygt 3000 🥲
Det finns Dados på svenska amazon med. Förutom att axeln ska vara tillräckligt lång så är det väl risk att man förstör motorn när man sätter på en så pass tung klinga. Troligtvis orkar inte bromsen att stanna klingan så pass fort som är tänkt och frågan är hur slitaget påverkar maskinen över tiden.
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vilken gersåg för tak och golvlister
Verktyg, Maskiner & Fordon